Google: meglepően nagyot nőtt a cég
Kitűnő pénzügyi eredményeket villantott az Alphabet, a Google anyavállalata. Növekvő bevétel és profit, gyorsuló toborzás, de a felhős bevételekről továbbra is mélyen hallgat a cég.
Nagyon jó második negyedévet zárt a Google - szűrhetjük le a vállalat legújabb pénzügy jelentéséből. A cég 21,5 milliárd dolláros bevételt ért el, ami egészséges, 21 százalékos növekedés a tavalyi év hasonló időszakához képest, ezzel a Google (pontosabban az új anyavállalat Alphabet) visszatért a gyorsabb növekedési pályára. A bevétellel együtt a nettó profit is szépen nőtt, 3,9 milliárd dollárról 4,9 milliárd dollárra.
A kiadási oldalt is kommentálta az Alphabet pénzügyi igazgatója Ruth Porat az elemzői konferenciahíváson. Eszerint a kiadások növekedése elsősorban a kutatás-fejlesztési részleg bővítésének tudható be, ez, illetve a cégvezetés kétévente részvényopciói dobták meg 33 százalékkal a részvényalapú díjazásokat is. Az alkalmazottak száma a negyedév végén meghaladta a 66 500 főt - tavaly nyáron még csak 57 ezer főt foglalkoztatott az Alphabet, gyors ütemben bővül tehát a vállalat. Porat szerint az új munkahelyek elsősorban fejlesztői és termékmenedzseri pozíciók, a kiegészítő személyzet minimális - ez persze nem vigasztalja a befektetőket, akiknek pont tavaly ígérte a Google a gyors ütemű toborzás leállítását.
Alphabet és a Google - forrás: Ars Technica
A Google bevétele a teljes bevétel szinte egészét adja, 21,3 milliárd dolláros forgalma pedig 21 százalékos növekedés - értelemszerűen hasonlóan, mint a teljes Alphabet. Ezen belül a Google saját oldalain generált bevétel 24 százalékkal, 15,4 millárd dollárra nőtt, amit a mobilos hirdetések nagyon erős növekedésének tulajdonít a vállalat. A YouTube-ról továbbra sem közöl abszolút számokat a cég, így csak annyit tudunk, hogy "nagyon jelentős ütemben nő a bevétel, amit elsősorban a TrueView és egyre inkább a Google Preferred videós hirdetések hajtanak, de egyre jelentősebb a DoubleClick Bid Manager hozzájárulása is" - ez utóbbi azt jelenti, hogy a programozott hirdetésvásárlás kezd erősödni a videós platformon is. A külső felületek (Google Network) hozzájárulása csak 3 százalékkal, 3,7 milliárdra nőtt, a hagyományos hirdetések estek, miközben a programozott itt is erősödött.
A Google "egyéb" bevételei jelentik a nem-hirdetéses forgalmat, ez pedig még mindig a jelképes 2,2 milliárd dolláros szinten mozog - bár 33 százalékkal tudott nőni egy év alatt. Sorrendben a legjobban a Cloud, az Apps, és a Play ökoszisztéma húzott, ezeket követte a Google sajátmárkás hardvereinek értékesítése. Érdekes, hogy ezek szerint a Google saját infrastruktúra- és platformszolgáltatásai még mindig viszonylag kicsinek számítanak, a cég még mindig sokadik szereplő a felhős megoldások terén.
Az Alphabet a Google mellett a kisebb, gyakorlatilag startupként működő cégecskéket gyűjti csokorba, ezek közé tartozik például a Nest is, ezekről az "egyéb tétek" (other bets) címen jelent a holding. Az ide elszámolt bevétel szépen növekszik, a tavalyi 74 milliós forgalom mára 185 millióra emelkedett.
Ez persze eltörpül a részlegek kiadásai mellett, a részvényopciókat is számítva a kezdeményezések együtt 859 millió dolláros mínuszt ütöttek az Alphabet/Google teljesítményén. Ráadásul ez a mínusz csak növekszik, tavaly még "csak" 660 millióval húzták le az eredményt az egyéb tétek. Az egyéb tétek között a bevételt elsősorban az otthonautomatizációban utazó Nest, a Fiber gigabites internetszolgáltatás, és a Verily egészségügyi startup adja. A legnagyobb tőkeigényt pedig a Fiber támasztotta, a kábeles-optikai hálózat kiépítése nem olcsó mulatság.