Apple: újra botlott a gyártó
Nem zárt fényes negyedévet az Apple - az iPhone visszaesését még indokolja, hogy a tavalyi év kirívóan sikerült, a számítógépek, a tabletek és a Watch azonban mind-mind gyengülést mutat.
Újabb negyedév, amelyben nem tudta meghaladni az iPhone 6 lenyűgöző sikerét az Apple - foglalhatjuk össze a cég újabb negyedéves pénzügyi jelentését. A 2014-2015-ös termékciklus ugyanis fantasztikusan erős volt a gyártó számára, a végre piacra dobott nagy kijelzős iPhone-nal sztratoszférikus magasságokba szöktek az eladások, ezt pedig azóta sem sikerült túlszárnyalni. A cég bevétele 7,2 százalékkal, 42,4 milliárd dollárra esett vissza, a nettó profit pedig 10,6 milliárdról 7,8 milliárdra, 27 százalékkal zsugorodott.
Az iPhone-ok eladásai tehát az egy évvel ezelőttihez képest 15 százalékkal estek, miközben a telefonokból származó bevétel 23 százalékkal zsugorodott. Az eltérést egyébként minden bizonnyal az iPhone SE okozza, amely új szereplőként lefelé húzza a telefonok átlagos eladási árát. Összességében a második naptári negyedévben így 40,3 millió telefont adott el az Apple (szemben a tavalyi 47,5 millióval), a befolyó bevétel pedig 31,3 milliárdról 24 milliárd dollárra esett.
A tabletes értékesítés viszont legalább bevétel szempontjából talpra tudott állni. Ott az új modell, a kis és a nagy iPad Pro felfelé húzta az átlagos eladási árat, így hiába fogyott 9 százalékkal kevesebb tablet, a bevétel mégis nőni tudott. Az eladások egyébként hajszállal 10 millió alá estek, a bevétel pedig 4,9 milliárd - csak tabletekből.
Forrás: sixcolors.com
Nagyobbat botlott az Apple PC-s részlege. Valamiért a gyártó nagyon elhanyagolta ezt a termékvonalat az elmúlt időszakban, sem az asztali, sem a hordozható gépek, sem pedig a profiknak szánt Mac Pro nem kapott érdemi frissítést, ez pedig a keresletet is jelentősen visszahúzza. Ugyan a PC piac visszaesése eddig nem érintette különösebben az Apple-t, most a bevétel 13 százalékkal, ez értékesítés 11 százalékkal esett, így 4,3 millió számítógép fogyott, összesen 5,2 milliárd dollár értékben. Elképzelhető, hogy a potenciális vásárlók egy része már kivárásra játszik, és úgy döntött, hogy megvárja a modellfrissítést - amely azonban mindeddig nem jött meg.
Nem véletlenül fényezte az elmúlt negyedévekben a szolgáltatási üzletágat az Apple az elemzői konferenciahívásokon, ez a cég egyetlen igazán jól teljesítő divíziója. Az iTunest, az App Store-t, az Apple Musicot és számos más szolgáltatást tömörítő részleg bevétele már Apple-szinten is számottevő, 5 milliárdról 6 milliárdra nőtt. A cég egy ideje hangsúlyozza, hogy nagy erőforrásokat összpontosít az iOS-es telepített bázis monetizálására, ezek az erőfeszítések pedig itt csapódnak le, a számok egyelőre a vezetést igazolják.
Az utolsó kategória az "egyéb termékek", ebbe tartozik az iPod sorozat mellett például az Apple Watch is. A várakozásoknak megfelelően gyalázatosan teljesít ez az új termékvonal, az összegzett bevétel 16 százalékkal, 2,2 milliárdra esett. Ezzel kijelenthetjük, hogy az Apple Watch első generációját a piac bizony elutasította, egyelőre közel sincs ez a termék ahhoz, hogy a gyártó számára új támasszá váljon, így továbbra is az iPhone az Apple egyetlen igazi lába.
Lesz ez még nagyobb?
A kérdés, ami mindenkit foglalkoztat: vissza tudja hozni az Apple az elmúlt évek szédítő növekedési ütemét? A válasz: valószínűleg nem. Ennek oka pedig nem az Apple háza táján keresendő, a teljes okostelefon-ipar hasonló problémákkal küzd. A legfontosabb, hogy az innovációs potenciál lassan kimerült, a 2007-es okostelefon-forradalmat követő exponenciális fejlődés (teljesítményben, kijelzős és akkus technológiában, stb.) már a múlté, a telefonok már felkapaszkodtak a műszaki innováció csúcsához.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A fejlődés persze nem állt le, csak lassult, de ennek eredőjeként ma már sokkal kisebb a különbség egy új és egy két éves telefon között, mint néhány éve. A hatás pedig a meghosszabbodó csereciklus, vagyis egy-egy eszközt egyre hosszabb ideig tartanak meg a felhasználók. Az iPhone csereciklusa egyébként is jóval hosszabb, mint az iparági átlag (köszönhetően például a ragyogó szoftveres támogatásnak), de ez is tudott nőni: a Citigroup elemzése szerint a 2013-as 24 hónapról már 28 hónapra nőtt és nincs kizárva, hogy hamarosan eléri a három teljes évet.
Ez még nem lenne probléma, ha a piacon lennének új belépők. De erről már egy ideje nincs szó, a fejlett országok évek óta telítettek, Amerika és Európa hosszú ideje stagnál (vagy nagyon óvatosan nő). Ugyan az Apple-t húzta az elmúlt években a Kínában és Dél-Kelet Ázsiában elért áttörés, ahol a tehetősebbek szinte egy mozdulattal álltak át iPhone-ra, a régió makrogazdasági bizonytalansága és a piac gyors telítődése itt is korlátozza már a növekedést.
Érthető tehát, hogy az Apple teljes figyelmével a meglévő telepített bázis monetizálására fókuszál. Egyrészt szoftverekkel és szolgáltatásokkal, másrészt kiegészítőkkel - az Apple Watchtól a Beats fülhallgatókig. Hogy e stratégia végül sikeres lesz-e, az még rengeteg változó függvénye, érdemes lesz követni és ezzel a szemmel figyelni az Apple újabb bejelentéseit a jövőben.