Hivatalos: elkelt a Yahoo
Mindössze 4,83 milliárd dollárért viheti a Yahoo keresős, kommunikációs és digitális tartalommal foglalkozó divízióit a Verizon. Mi a felvásárlás célja és miért ilyen alacsony az ár?
Nyélbe ütötte az üzletet a Yahoo és a Verizon, az amerikai telekommunikációs szolgáltató viheti a nagy múltú amerikai tech- és médiacéget 4,83 milliárd dollárért. A korábban bemutatott koncepciónak megfelelően a Verizon nem a teljes Yahoo-t vásárolja fel, annak csupán a kereséssel, a tartalommal és a kommunikációval kapcsolatos tevékenységeket veszi át, az ehhez szorosan kötődő szellemi tulajdonnal (néhány szabadommal és védjegyekkel együtt).
A Yahoo piaci értékének túlnyomó részét adó egyéb elemek maradnak az eredeti cégben, amely várhatóan nevet vált hamarosan. A vagyonelemek közül messze a legértékesebb az Alibabában még régen szerzett részesedés, amelyet 30 milliárd dollár körül értékel a piac, de szintén jelentős a Yahoo Japan 8 milliárd dollárt érő tulajdoni hányada és számos kisebb befektetés. Ezeket tehát a Verizon nem vásárolja meg, csupán a Yahoo valódi gazdasági tevékenységet folytató részét. Épp ezért nem összehasonlítható a Verizon-felvásárlás és a Microsoft korábban tett 45 milliárdos ajánlatával, utóbbi ugyanis a teljes Yahoo-ra vonatkozott.
Marissa Mayer és David Karp, a Tumblr alapítója
Külön csomagban értékesíti majd a Yahoo a szabadalmi portfóliót. A Yahoo a web hajnala óta foglalkozik a változatos technológiák szabadalmaztatásával, a cég 21 éves történelme során elég komoly portfóliót épített ki, a kereséstől a hirdetések megjelenítéséig, a kommenteléstől a különböző webes technológiákig (egy válogatott lista például itt érhető el). A portfólió egyébként nem "szűz", a tulajdonosok tesztelték már perben is, a kereséshez és a kontextuális hirdetésekhez kötődő szabadalmakkal pont a Google ellen indított pert a Yahoo (pontosabban a később felvásárolt Overture), a keresőóriás 2004-ben adta fel és fizetett 300 millió dollárt részvényben. Elképzelhető, hogy az új tulajdonos szintén ilyen perekkel monetizálná a pakkot - érdemes tehát felkészülni erre a lehetőségre is.
Médiabirodalom épül
A Yahoo híresen startuptemetőnek számít, ahova a felvásárolt zseniális kezdeményezések meghalni mennek, a Flickrtől a Tumblrig. Na de hová kerül maga a cég a felvásárlás után? A tervek szerint a megszerzett portált a Verizon a médiás divízióba integrálja majd. Ezt a szintén felvásárolt AOL köré építette a vállalat, de itt kapott helyet korábban a Microsofttól felvásárolt online hirdetéses üzleti egység is.
A felvásárlásnak hangos szkeptikusai is vannak, a Verizon-versenytárs Sprint mobilszolgáltató vezére, Marcelo Claure be is szólt azzal kapcsolatban, hogy egy telekommunikációs cég a tartalom irányába terjeszkedik: "a történelem megmutatta, hogy mindenik próbálkozás elbukott." A Verizon pedig nagyon hisz ebben a stratégiában, a telkó korábban az AOL csoportot vásárolta fel, az Engadgettel, TechCrunch-csal, Huffington Posttal együtt már komoly tartalmi portfóliót épített fel.
CI/CD-vel folytatódik az AWS hazai online meetup-sorozata! A sorozat december 12-i, ötödik állomásán bemutatjuk az AWS CodeCatalyst platformot, és a nyílt forráskódú Daggert is.
A cél egyértelmű, a Verizon egy, a legnagyobb médiakonglomerátumokkal versenyre kelő portfóliót akar felépíteni. "Kétmilliárd felhasználót szeretnénk - ez a nagyságrend, amit szeretnénk elérni" - mondta Tim Armstrong, az AOL-divízió vezetője. Ez hatalmas ugrás lesz a jelenlegi eléréshez képest, amely mintegy egymilliárd felhasználónál fullad ki, és már tényleg képes lenne a Verizon-portfóliót a Google vagy a Facebook ellenében pozicionálni - ez ugyanis a kimondott cél.
Webes történelem
A Yahoo története a web hajnaláig nyúlik vissza, az 1994-ben alapított cég az internet egyik első igazán sikeres cége volt. Ha a nagy technológiai váltásokat nézzük, akkor a Microsoft nyerte a PC-s érát, a webet a Yahoo, a keresést a Google, a közösségi hálózatokat a Facebook, a mobilt pedig a Google és az Apple közösen vitte. Nincs tehát a Yahoo egyedül azzal, hogy egy siker után nem tudta újra kamatoztatni helyzetét egy alapvető váltás után, a cég hiába próbálkozott minden korszakban a saját fejlesztésekkel, az erős webes/böngészős fókuszt máig nem tudta levetkőzni.
Nem segített a cégen az sem, hogy az ihletett felvásárlásokat sem sikerült kamatoztatni. A Flickrre például nagyon jókor csapott le a Yahoo, a képmegosztóban rejlő fantasztikus potenciált azonban nem tudta kiaknázni, így későn ismerte fel, hogy a közösségi elem erősítésével akár a Facebook ellen is bevethető lett volna (de akár az Instagram is lehetett volna az Instagram előtt), a képfeltöltéssel pedig az okostelefonos világ sarokpontjává válhatott volna. Az ilyen stratégiai melléfogásoktól sajnos hemzsegett a Yahoo története, így vált mára felvásárlóból felvásárolttá, nagyhalból kishallá.