Először előzte meg a zenestreaming az online videókat
Brutális növekedésben az on-demand online zenehallgatás, a Spotify és társai megelőzték a YouTube-brigádot.
Mérföldkőhöz érkezett a zenestreaming, legalábbis az Egyesült Államokban: a BuzzAngle Music felmérése szerint az amerikaiak 2016 első felében hallgattak először több zenét különböző zenestreaming szolgáltatásokban, mint a YouTube vagy más, hasonló videómegosztók felületén zenei klipek formájában. Ez ismét aláhúzza a Spotify, Apple Music és társaik tempós térnyerésének jelentőségét - számszerűsítve egyébként az idei első félévben számolt, összesen 209,4 milliárd meghallgatott zeneszám valamivel több mint fele, 114 milliárd szólt a zenestreaming appok felületéről. Az előzés dacára a videostreaming is bővült, a 95 milliárd lejátszás a megelőző év hasonló időszakához képest 23 százalékos növekedést jelent.
Ha az elmúlt években tapasztalt trend folytatódik, jövőre az online zenehallgatás teljesen maga mögött hagyja majd a videoklip-nézést: előbbi terület ugyanis az elmúlt év során mintegy 108 százalékot hízva érte el a fenti számot, a megelőző egy éves időszakban pedig 94 százalékkal gyarapodott. Az elmúlt két évben tehát a növekedés üteme is számottevően gyorsult, főként figyelembe véve, hogy a felmérés elkészítésekor a BuzzAngle Music nem számolt az online rádiós streamingappokkal, mint például a Pandora.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Míg a streaming előretörése egyre lendületesebb, addig a digitális zeneszám-, illetve albumeladások folytatják lejtmenetüket. Akárcsak 2015 elején, idén is előbbi kategória zuhant gyorsabban, önálló zeneszámokból 24,2 százalékkal kevesebbet vásároltak mint tavaly, de az eladott digitális albumoknál sem sokkal jobb a helyzet, azok száma 17,7 százalékkal konszolidálódott. Ezzel együtt zeneszámból még mindig nagyjából kilencszer annyit értékesítenek, mint teljes albumokból.
A fizikai adathordozók népszerűségének visszaesése mára valószínűleg senkit nem ér meglepetésként, a CD-re nyomott albumok eladásai 11 százalékkal mérséklődtek. A kategória egy tagja ugyanakkor reneszánszát éli, a klasszikus bakelit hanglemezek eladásai idén is nőni tudtak, 17 százalékkal meghaladva az előző évi értéket. Ez persze még mindig kevés ahhoz, hogy a fizikai albumok hanyatlásán fordítson, a kategória összességében 9 százalékkal lett vékonyabb 2015 első feléhez képest. A kutatás ugyanakkor rámutat, a terület sok előadó számára még mindig kincset ér, az év második legnagyobb számban eladott albuma, azaz Adele "25" című korongja esetében például az 1,25 milliós értékesített darabszámának 65 százalékát még mindig a CD-k jelentik.
Noha akad még egy-két erős bástya a "hagyományos" albumok értékesítésénél is, a streaming megoldások használata megkerülhetetlen a zenészek számára. Ezt a piacot jelenleg egyértelműen a Spotify uralja, százmillió aktív felhasználóval, akik közül nem kevesebb mint 30 millió fizet is a szolgáltatásért. A zöldlogós cég nyomában ugyanakkor szorosan ott az Apple, amelynek Apple Music megoldása bár alig egy éves, már félúton jár a Spotify mögött, 15 millió fizető felhasználóval - esetében ráadásul nincs is ingyenesen használható konstrukció.
A két óriás az elmúlt hetekben különösen látványosan feszült egymásnak, miután a Spotify politikai körökben is kampányolni kezdett az Apple ellen, mondván, a cég magatartása versenykorlátozó. Itt a vállalat elsősorban az App Store üzleti modelljét támadta, az online áruház bevételrészesedése miatt 30 százalékkal magasabbra kellett srófolnia árait a platformon, ezáltal pedig komoly hátrányba került a hazai pályán játszó Apple Musickal szemben - utóbbi ráadásul már alaphelyzetben is előnnyel indul, hiszen a cupertinói cég készülékein előre telepítve található meg.
A csata szinte hétről hétre egyre kiélezettebb, főként az olyan, nemrég felröppent pletykák fényében amelyek szerint az Apple a rivális Tidal felvásárlásával erősítene a területen. A zenészeknek tehát időben alkalmazkodni kell az egyre inkább változó zenehallgatási szokásokhoz, még ha sok előadónál ott is van az ellenállás a kedvezőtlenebb anyagi feltételek miatt, mint a CD-eladások aranykorában. A váltás ugyanakkor elkerülhetetlen, a felhasználók százmilliós számban iratkoznak fel a streaming szolgáltatásokra, amelyeket egyre intenzívebben használnak - a folyamat pedig előreláthatólag csak gyorsulni fog.