Éleződik a harc az Apple és a Spotify között
A Spotify amerikai politikai körökben is kampányolni kezdett az Apple vélt versenykorlátozó magatartása miatt.
Politikai szintre (is) emelte a Spotify az Apple App Store-os üzleti modelljének szerinte versenykorlátozó hatását - értesült a Recode. A lap hozzájutott egy levélhez, amit a svéd központú zenestreaming-szolgáltató az Apple vezető jogtanácsosa mellett az amerikai kongresszus tagjainak (vagy azok stábtagjainak) is eljuttatott.
A levél szerint az Apple a közelmúltban visszadobta a jóváhagyási folyamat során a Spotify frissített alkalmazását az App Store kötelezően használandó üzleti modelljének megsértésére hivatkozva. Az Apple alkalmazásboltjában minden appnak az iOS-es alkalmazáson belüli vásárlási opciót (in-app purchase) kell implementálnia, amennyiben abban előfizetni (és később azt megújítani), vásárolni vagy egyéb fizetős tartalomhoz lehet hozzájutni. A szabályzat ráadásul azt is kiköti, hogy az alkalmazásban semmilyen olyan gomb, link vagy egyéb utalás nem lehet, amely a felhasználókat külső fizetési csatorna felé terelné.
Az Apple részéről ez első ránézésre védhető lépés, hiszen a Spotify nemrég kivette az alkalmazáson belüli fizetés lehetőségét iOS-es appjából, és Apple-ös felhasználóit közvetlenül saját, webes felületére tereli. A svéd cég ezt azért tette, mert iOS-en már évek óta kénytelen volt 30 százalékkal magasabbra árazni előfizetéseit az App Store azonos mértékű kötelező bevételrészesedése miatt, az Apple Music havi 10 dolláros árával pedig így pusztán díjszabás alapján képtelen versenyezni. Ezen pedig érdemben az sem változtat, hogy az egy évnél idősebb előfizetéseknél "csak" 15 százalék az Apple-adó.
A jelenlegi streaming piaci viszonyok mellett az egyáltalán nem járható út (legfeljebb a csőd felé), hogy a Spotify havi 10 dollárból 3-at az Apple-nek ad: hiába van mintegy 30 millió fizető és 70 millió ingyenes elérést használó ügyfele, a kiadók és zenészek így is folyamatosan támadják a szerintük kevés nekik juttatott pénz miatt. (Persze azt sem érdemes elfelejteni, hogy az olcsó streaming szolgáltatások nélkül még ennyit sem kapnának.)
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Árcsökkentés nélkül viszont egyértelmű versenyhátrányba kerül az Apple összes készülékén már amúgy is előtelepített, és így jóval olcsóbb Apple Musickal szemben. A Spotify egyébként nem az egyedüli streaming szolgáltatás, amelyért iOS-en többet kell fizetni, a nála jóval kisebb, de egyes zenészek által (az elvileg számukra kedvezőbb bevételmegosztás miatt) kedveltebb Tidal is drágább ezen a platformon.
Most sikerre viheti?
Ugyan a Spotify eljárása tényleg megsérti az App Store szabályait, a streaming szolgáltatónak mégis van némi esélye arra, hogy módosítást csikarjon ki az Apple-től. Azzal, hogy az Apple Musicon (természetesen) nincs ilyen többletteher, a szolgáltatás ár szempontjából behozhatatlan, és a Spotify szerint egyben versenykorlátozó, tisztességtelen előnyre is szert tesz - hiszen garantált, hogy az Apple-nek automatikusan jár a 30 százalékos árelőny a saját platformján. Ha sikerül megnyernie magának néhány eléggé hangos, vagy kulcspozícióban ülő politikust, akár formális antitröszt-vizsgálattá is duzzaszthatja az ügyet. Persze ez egyik félnek sem érdeke, az Apple-nek a vizsgálattal járó hajcihő és negatív sajtó miatt, a Spotifynak pedig a jellemzően hosszú (és addig következmények nélküli) vizsgálati szakasz miatt.
Az Apple gyakorlatát ezen a téren az Európai Bizottság és az amerikai Szövetségi Kereskedelmi Hatóság is vizsgálja, de egyelőre hivatalos eljárási szakaszba még egyik kontinensen sem került az ügy.