Újra Facebook-nyomás alatt a média
Megint változik a hírfolyam algoritmusa, hogy a családtagok, barátok bejegyzéseit ne szalasszuk el. Kézműves tartalomra fókuszál a Facebook a hírgyári salak helyett.
Miközben a lapkiadók világszerte egyre jobban függenek a Facebookról befolyó forgalomtól, a cég elsősorban átlagfelhasználóit szeretné minél jobban kiszolgálni – hogy így növelje a közösségi oldalon töltött időt és az ottani aktivitást (hozzászólások, megosztások stb.). Ugyan a Facebook egy éve elindította és a tesztidőszak után mára globálisan elérhetővé tette az Instant Articles formátumot, előtte már odacsapott egyet az oldal óriási elérését kihasználni próbáló médiának.
A vállalat akkor a barátok és az üzleti célzatú tartalmak közti egyensúly megteremtéseként jellemezte a lépést. A döntés mögött ugyanaz lehetett az indok, ami miatt a Facebook korábban a hírhedten spammelős Facebook-játékokat is megregulázta: a belső mérések és a fókuszcsoportos felmérések bizonyára azt mutatták, hogy a felhasználókat egyre jobban zavarja a növekvő mennyiségű hirdetés (azaz fizetett, ajánlottként feltüntetett bejegyzés) a hírfolyamban. A zavaró tartalom pedig csökkenti a felhasználó visszajárási kedvét, ami kevesebb Facebookon töltött percet jelent - márpedig ennek maximalizálása a cég elsődleges célja évek óta. Az akkori lépés, a céges oldalak visszaszorítása egyúttal persze azt is eredményezte, hogy a hírfolyamon belüli fizetős láthatóság ára megemelkedett, és a változást követően jelentek is meg cikkek, blogbejegyzések arról, hogy az új algoritmus miatt a Facebookról jövő forgalom mennyivel esett vissza.
A csökkenés alapvetően a kevésbé tehetős lapokat érintette, de a tegnapi módosítással együtt már a nagyobb szereplőkre (mint például a The New York Times, a közösségi média lehetőségeit a végletekig kihasználó The Verge, vagy a hazai piacon ebben szintén élen járó hvg.hu) is tartós negatív hatás várhat. A Facebook ugyanis újra hozzányúlt a hírfolyamhoz, lényegében ugyanazzal az indoklással, mint egy éve: a cég szerint a felhasználók "még mindig aggódnak", hogy fontos bejegyzéseket mulasztanak el barátaiktól.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Persze ahogy az lenni szokott, a cég most sem közölt semmilyen sarokszámot a várható hatásokat illetően, így a kiadók számára újfent csak a mérés és a kísérletezés marad. A Facebook megjegyzi, hogy a megosztásokból, hozzászólásokból és lájkokból adódó forgalom várhatóan kevésbé fog visszaesni, mint a fizetett bejegyzések által generált plusz kattintások száma. Az algoritmus módosítása ráaádásul univerzális hatású, így nem csak a hagyományos fizetett posztokat, hanem az Instant Article formátumú cikkeket és a közelmúltban kiemelt fókuszba helyezett élő videós tartalmak rangsorolását is befolyásolja.
Nem a forrás, hanem a tartalom számít
Egyértelmű, hogy a Facebook egyáltalán nem hordja a keblén a tőle most már jelentősen függő médiát. A közösségi oldalon a felhasználói aktivitás (engagement) áll mindenek felett, azt pedig csak úgy tudja növelni (vagy legalábbis egy bizonyos szinten tartani) a cég, ha a felület legfontosabb részét, a hírfolyamot folyamatosan ehhez a célhoz igazítja. Ebben az esetben pedig teljesen irreleváns, mi generálja a megosztásokat, hozzászólásokat, lájkokat - a lényeg, hogy generálja.
Ha a belső mérések azt mutatják, hogy a lapok bejegyzései ezt nem mozdítják elő, a Facebook láthatóan nem haboz tekerni a potméteren. A jelentős organikus (közvetlen) eléréssel rendelkező, jellemzően réteglapokra ez persze jóval kisebb hatással van – az ilyenekből viszont egyre kevesebb van.