:

Szerző: Koi Tamás

2016. május 17. 13:19

Kézzelfogható közelségben a 4G-s hanghívás

A Magyar Telekomnál is tesztelik a teljesen megújult infrastruktúra-alapokra helyezett hanghívást, vagyis a VoLTE-t, mely vélhetően a következő évtized meghatározó mobilhang-technológiájává válhat. Addig azonban még sok munka vár a műszaki szakemberekre, valamint az értékesítési lánc szinte összes szereplőjére.

A több mint 25 éve velünk lévő hagyományos, GSM-alapú mobilhívás új generációja, a VoLTE (Voice over LTE) jobb hangminőséget, jóval gyorsabb hívásfelépülési időt, energiatakarékosabb működést és általában jobb felhasználói élményt ígér az előfizetőknek - többek között ezt sorolta fel a Magyar Telekom az új technológia előnyeként egy mai sajtórendezvényen, ahol a hazai újságíróknak először állt módjukban kipróbálni a 4G-alapú hanghívást egy tesztkörnyezetben. A VoLTE kereskedelmi bevezetése és széles körű elterjedése azért még várat magára, a hálózatok (beleértve a hálózatokon kommunikáló készülékek) felkészítése a célra pedig korántsem triviális feladat.

"A lehető leghamarabb"

Éppen ezért egyelőre a Telekom is óvatosan fogalmaz azzal kapcsolatban, hogy a 4G-alapú hanghívás mikor indulhat el kereskedelmi forgalomban: Christopher Mattheisen, a társaság vezérigazgatója a mai sajtórendezvényen közölte, a cég a "lehető leghamarabb" igyekszik bevezetni a technológiát repertoárjába. A szolgáltatót ugyanakkor ezen a téren a konkurencia is nyomás alatt tartja, a Telenor ugyanis már februárban úgy nyilatkozott, hogy ha minden a tervek szerint halad, még idén elindulhat az új generációs hanghívás az operátor hálózatán - ez alapján azt feltételezzük, hogy a Telekom sem vár majd ennél tovább.


Alapszolgáltatások csomagkapcsolt és áramkörkapcsolt infrastruktúrán.
Forrás: Telekom

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

A szolgáltatók mindazonáltal a logó színétől függetlenül ugyanazokkal a komoly kihívásokkal küzdenek a VoLTE bevezetés téren. Így a már eleve bonyolult infrastruktúrára egy újabb elemet kell becsatornázni, és meg kell oldani, hogy a technológiák közti váltás az ügyfél számára a lehető legkevesebb kényelmetlenséggel járjon, ad abszurdum észrevétlen maradjon. A műszaki háttér összehangolását az sem feltétlenül segíti, hogy a különböző hálózati komponenseket más-más beszállítóktól kapják az operátorok, így például egy Telekom VoLTE-hívás lebonyolításában egyaránt szerepet kaphatnak az Ericsson, a Cisco, a Huawei és a Nokia Netwoks berendezései.

A megfelelő hálózati háttér ráadásul még kevés, az ügyfélnél lévő okostelefonnak is támogatnia kell a VoLTE-technológiát. Ezt a lécet jelenleg csak a csúcskategóriás megoldások ugorják meg, de nem könnyíti meg a helyzetet az sem, hogy a készülék szoftverét elméletileg a szolgáltató saját VoLTE-megoldásának megfelelően kell finomhangolni. Cserébe egy VoLTE-hívás indításához nem kell semmilyen külön kliensprogramot elindítania a felhasználónak, a 4G-alapú hanghívás a hagyományos tárcsázón keresztül kezelhető.

Versenyfutás a VoIP-pal

A VoLTE bevezetése láthatóan komoly dilemma elé állítja a mobilszolgáltatókat, nem csak Magyarországon, hanem világszerte: Hosszabb távon egyértelműen a technológiáé a jövő, ám jelenleg sem a hálózatok műszaki felépítése, sem a VoLTE-képes készülékek választéka nem teszi tömegek számára vonzóvá, elérhetővé a rendszert. Mindeközben hódítanak a különböző VoIP-platformok, melyek ingyenességük mellett ma már hangminőségben is felveszik a versenyt a szolgáltatók által régóta kínált HD-hívásokkal, és a hívásfelépítési idő tekintetében is hozzák azt a szintet, amire a 4G-alapú hanghívás képes.

Szakértők szerint a szolgáltató által kínált, csomagkapcsolt-alapú beszédátvitel mellett az egyetlen fegyvertény a konstans, illetve szigorú(bb) normáknak megfelelő szolgáltatásminőség-szabályozás (QoS) lehet, mely gyakorlatilag minden körülmények közepette lehetővé kell tegye az ügyfél számára az alapvető mobilkommunikációs csatornák, így elsősorban a beszédhívás használatát.

a címlapról