Miért fektet kínai taxiappba az Apple?
Sokakat fejvakarásra késztetett, hogy miért fektet egymilliárd dollárt egy kínai taxiappba az Apple. A döntés mögött több új stratégiai irány is felsejlik, vegyük számba ezeket.
Egymilliárd dollárt fektet az Apple a kínai taxis piacba - jelentette be a vállalat. A cég a Didi Chuxing szolgáltatást tőkésíti fel. "Több stratégiai oka is van ennek a befektetésnek, például így esélyünk van tanulni a kínai piac bizonyos szegmenseiről. És természetesen úgy gondoljuk, hogy jó megtérülése lesz idővel a befektetett tőkének" - mondta el Tim Cook Apple-vezér a Reutersnek. Az Apple elképesztően nagy tőkeállománnyal rendelkezik, az utolsó negyedévet 55,2 milliárd dollár készpénzzel és 177 milliárd hosszabb távon lekötött befektetéssel zárta a cég, igaz, emellett rendelkezik már mintegy 80 milliárdnyi hitellel is, amelyből a részvényvisszavásárlásokat és az osztalékokat finanszírozza.
A gigantikus pénzhalom érdekes lehetőségeket nyit az Apple előtt - a cég hagyományosan sokat fektet például a beszállítói láncba, segíti gyártósorok építését olcsó hitellel. Az új befektetés azonban új irányt jelöl, a Didi Chuxing az Apple-nek nem partnere, és jelen állás szerint egy ideig nem is lesz az. De az Apple fejlesztés alatt álló elektromos autója változtathat ezen, a stratégiai befektetés a kimondottan prémium autókkal operáló taxis szolgáltatást stabilan az Apple táborához szögezheti.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Ennél is fontosabb lehet azonban, hogy az Apple éppen aktívan építi szövetségesi hálózatát a különböző versenytársak ellenében. Elképzelhető, hogy a cég az egymilliárd dollárért nem csak a Didi Chuxing, hanem a két nagy tulajdonos, az Alibaba és a Tencent jóindulatát és partnerségét is megvásárolta, amit a taxis szolgáltatástól nagyon távol, például az iOS-ökoszisztémában kamatoztathat. A két cég ugyanis mára a kínai digitális szolgáltatások terén megkerülhetetlenné vált, az Apple-nek is elemi érdeke a stratégiai partnerségi viszony felépítése.
Kínában drága a részesedés
A Didi Chuxing (vagy magyaros átírással Titi Csuhszing) a két nagy kínai taxis szolgáltatás egyesülésével keletkezett, a Tencent által támogatott Didi Dache és az Alibaba-féle Kuaidi Dache összeolvadásával. A két nagy kínai tech cég előbb Didi Kuaidi néven vonta össze a taxiappokat, majd ezt nevezte át Didi Chuxingra. A két eredeti cég egyébként nagyjából 55-40 százalékban birtokolta a kínai taxiapp-piacot, az egyesüléssel pedig gyakorlatilag egyeduralkodó ebben a szegmensben, más kezdeményezés labdába sem tud rúgni mellette, az utazások mintegy 90 százalékát szervezi ez a szolgáltatás.
A kínai piacon egyébként az Uber is jelen van, a cég elképesztő árháborút visel a Didi Chuxing ellenében. Hogy mennyire vérre menő a küzdelem? Travis Kalanick alapító-vezérigazgató szerint az Uber évi egymilliárd dollárt veszít Kínában, ennyibe kerül a cégnek a mélyen költség alá árazott személyszállítás. A kínai versenytársak egyesülését is ez az árverseny indokolta, a cégek belátták, hogy a dömpingáron történő piacszerzés nem hatékony.