Példaértékű a Facebook mobilos átállása
A közösségi oldal néhány év alatt a nulláról hatalmas mobilos hirdetési pillért épített, reklámbevételének négyötöde mára a mobilos megjelenítésekből származik. A cég első negyedéves forgalma a másfélszeresére, nyeresége a háromszorosára ugrott
Az amerikai sajtó gyakorlatilag minden szuperlatívuszt ellőtt a Facebook első negyedéves eredményeit ismertető cikkek címében – és erre minden alapja megvolt. A cég még az igen magas előzetes elemzői várakozásokat is túlszárnyalta, és olyan üzleti mutatókat produkált, amilyenekre tőzsdére lépésekor nagyon kevesen mertek volna komoly tételben fogadni.
Akik megtették, illetve kicsit később, az elsődleges részvénykibocsátást követő eséskor vettek vásároltak be, most dörzsölhetik a tenyerüket. A mobilhirdetési biznisz beindulása óta a részvényárfolyam (az üzleti mutatókat hűen követve) töretlenül emelkedik, a három évvel ezelőtti 25 dolláros szintről 120 dollár fölé – tegnap, a jelentés és a tőzsdezárás után több mint tíz százalékot.
A mobil mindent visz
A Facebook forgalma az első három hónapban 5,2 milliárd dollár volt, 57 százalékkal magasabb, mint az előző év hasonló időszakában. A nettó eredmény ennél is nagyobbat ugrott, 512 millió dollárról 1,51 milliárdra – durván elkezdtek össze- és beérni a cég fejlesztései, legyen szó a a közösségi oldal funkcióiról, a mindennapi (adatközponti) üzemeltetés hatékonyságának növeléséről vagy az üzleti modellről. A cég készpénztartaléka a negyedév végén 20,6 milliárd dollár volt.
A bevételnek továbbra is elhanyagolható, és folyamatosan (arányaiban is) csökkenő része származik az "egyéb" (fizetési és egyéb díjak) tevékenységekből, az elmúlt két év során ez a 240 millió dollár körüli szintről mostanra 181 millióra esett, és még a tavalyi karácsonyi időszakban sem tudott szezonális kiugrást elérni.
A hirdetési bevétel 79 százaléka folyik már be mobilos értékesítésekből – egészen elképesztő mutató, ha belegondolunk, hogy a Facebook a teljesen desktop fókuszú felhasználási és üzleti modellről alig három éve, majdnem a nulláról kezdte meg az átállást, miközben a sikeres végrehajtásban nagyon sokan kételkedtek. Ez szinte egy az egyben tükrözi a felhasználási szokások átalakulását is: az 1,1 milliárd napi(!) aktív felhasználóból 989 millió valamilyen mobileszközről is bejelentkezik, negyedével több, mint a tavalyi első negyedév során. A havi aktív felhasználók száma már 1,65 milliárdnál tart, és a mobilosok száma itt is nagyon magas, 1,51 milliárd – 21 százalékkal magasabb az egy évvel korábbi értéknél.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Szintén nagyon fontos indikátor az egy felhasználóra eső bevétel. Ugyan ez régiónként meredeken eltér, de összességében itt is folyamatos az emelkedés. Nem meglepő módon továbbra is észak-amerikai felhasználók érnek (toronymagasan) a legtöbbet a Facebooknak, átlagosan 12,43 dollárt. Ezt követik az európaiak 3,98 dollárral, az ázsiai és csendes-óceániak 1,56-tal és végül a "világ többi része", ahol az egy dollárt sem éri el ez a mutató (0,91 dollár). Az igazán elképesztő adat viszont a globális, átlagosan egy főre eső forgalom, ami 3,32 dollár. Ez az elmúlt évben negyedévenként nagyjából tíz százalékkal nőtt, nagyobb mértékben, mint a havi aktív felhasználók száma, tehát a Facebook egyre hatékonyabban tudja monetizálni irdatlanul nagy és még mindig bővülő táborát.
A cég igazgatótanácsa a Facebook értékpapír-szerkezetébe is belenyúlna, és egy olyan új típusú részvényt bocsátana ki, ami hosszú távon is biztosítaná, hogy az alapítón Mark Zuckerbergnél maradjon a tényleges irányítás – akkor is, ha tulajdonrésze azt nem feltétlenül tenné indokolttá.