:

Szerző: Gálffy Csaba

2016. április 28. 11:00

Hoppá: nem nő az okostelefon-piac

Szinte zsugorodásra váltott az okostelefon-piac. A trendet a kínai gyártók diktálják, a hazai piacra fókuszáló szereplők már a top5-be is kényelmesen be tudnak kerülni.

Teljesen megállt a növekedés az okostelefon-piacon, az IDC friss adatai szerint az első naptári negyedévben 334,9 millió készülék fogyott, szinte pontosan ugyanannyi, mint egy évvel ezelőtt (334,4 millió). A 0,2 százalékos, bőven hibahatáron belüli növekedés komoly átrendeződést válthat ki a piacon, ahogy a szereplők várakozásai és az ügyfélszerzés költsége hirtelen megsokszorozódik.

Kína, Kína mindenütt

Ahogy évek óta folyamatosan, a globális okostelefon-piacot a Samsung vezeti, a dél-koreai óriásvállalat ügyesen állította meg a visszaesést, és megújult termékportfólióval stabilizálta eladásait és részesedését. A cég szinte pontosan a tavalyi első negyedéves adatokat hozta, az eladások 0,6 százalékkal, 81,9 millió darabra zsugorodtak, a részesedés pedig 24,5 százalékon áll. Az IDC szerint a Galaxy S7 és S7 Edge ragyogó eladásokat produkált a negyedév végén, az új modellek várhatóan a következő negyedévben is éreztetik majd hatásukat.

Szintén szokás szerint, a második helyezett az Apple, a cég tavaly elképesztően jól teljesített a nagykijelzős iPhone piacra dobásának köszönhetően, ehhez képest most számottevően visszaesett a kereslet, a 61 millió iPhone után idén csak 51 millió telefon fogyott. A relatív visszaesés ellenére a cég stabilan, részesedése pedig 15,3 százalék - innen sem lefelé, sem felfelé nem tud a vállalat érdemben elmozdulni. Az iPhone SE a periódus utolsó napján került forgalomba, így annak hatása még nem érezhető - érdekes lesz figyelni a következő negyedévben hogyan teljesít az Apple jelenlegi legolcsóbb modellje.

Az izgalmas rész csak most következik, a top5 maradék három tagja ugyanis a Huawei, az Oppo és a Vivo - a három feltörekvő kínai telefongyártó. A Huawei már egy ideje a lista tagja, a cég elképesztő lendülettel vetette magát a Samsung-Apple páros után, és el tudott szakadni a 4-6 százalékos részesedéssel rendelkező üldöző boly tucatnyi gyártójától. A Huawei most 27,5 millió telefont értékesített, ami 58,4 százalékos növekedés és 8,2 százalékos részesedésre volt jó. A cég elsősorban a hazai, kínai piacon tudott tarolni, de a nemzetközi ismertséget is gyorsan növeli, például azzal, hogy a Google a Nexus-program partnerévé választotta.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

A következő két gyártó bőven 100 százalék fölött tudott növekedni, az ütős termékstratégiának köszönhetően több, mint duplázni tudtak, ezzel az üldöző boly élére kerültek. Az Oppo 18,5 millió telefonnal, a Vivo pedig 14,3 millióval került fel a listára, mindkét cég szinte kizárólag a kínai piac hátán kapaszkodott ide, a nemzetközi értékesítés csupán az eladások kis szeletét teszi ki. Mögöttük azonban még rengeteg gyártó áll nagyon hasonló számokkal, éppen kiszorulva az IDC top5-ből. Ezek közé tartozik egyébként a Motorola-Lenovo és a Xiaomi is, korábban mindkét gyártónak bérelt helye volt a listán, most azonban visszacsúsztak a közepes gyártók tömegébe.

Növekedő vs érett piac

A hirtelen beállt stagnálás komoly hullámokat gerjeszthet a piacon, ahogy a szereplők várakozásai drámaian átalakulnak. A növekvő piacon (különösen a gyorsan növekvő piacon) ugyanis a szereplők elsődleges célja a részesedés megszerzése, ennek megfelelően pedig nem idegen az agresszív taktika a gyártóktól. A logika világos: a piac felosztásánál minél nagyobb szeletet kell kihasítani a tortából, az új ügyfelek megszerzése ugyanis sokkal olcsóbb és könnyebb, mint később egymástól rabolni.

A stagnáló, vagy zsugorodó piacon azonban ennek ellenkezője szokott érvényesülni, a szereplők sokkal konzervatívabban viselkednek, és arra koncentrálnak, hogy minél hatékonyabban monetizálják a megszerzett piaci részesedést. Mivel az ügyfélszerzés sokkal nehezebb, ezért a már meglévő vásárlói körre koncentrál a többség. Persze mindig van néhány gyártó, amelyik úgy érzi, hogy túl alacsony a részesedése, és agresszív terjeszkedésbe kezd, ennek költsége azonban sokszor olyan magas, hogy soha nem térül meg.

Az okostelefon-piac hirtelen lassulása várhatóan komoly váltást hoz majd az egyes szereplők viselkedésében. Míg az Apple már régóta felhagyott a részesedés üldözésével, a Samsung még hibrid stratégiát folytat (megtartás a prémium szegmensben, részesedésszerzés az alsóbb régiókban), míg a Huawei (és sok más kínai gyártó) igen agresszív offenzívát folytat minden fronton.

a címlapról