:

Szerző: Gálffy Csaba

2016. április 27. 11:00

Apple: dagály után természetes az apály

Tizenhárom év után először esett az Apple bevétele, az első naptári negyedévben jelentőset csökkent a cég forgalma 2015 hasonló időszakához viszonyítva. Ez persze senkit nem lep meg, a nagy kijelzős iPhone-ok egyszeri hatása olyan magasra tornázta a bevételt, amit a cégnek idén esélye sem volt elérni.

Egészen hihetetlen negyedévet zárt az Apple az első naptári negyedévben - egy évvel ezelőtt. A kínai ünnepi szezon erre az időszakra esik, ami az első nagy kijelzős iPhone piacra dobásával kombinálva olyan magasságokba emelte az Apple pénzügyi eredményét, amiről csak szuperlatívuszokban tudtunk beszélni. Idén természetesen ezt az eredményt már nem sikerült megismételni, nem volt most olyan nyúl a cég cilinderében, amely újra ekkorát lökött volna az eladásokon - nem a mostani tehát a kiugróan gyenge, hanem az egy évvel ezelőtti volt kiugróan erős negyedév.

Lássuk tehát a nyers számokat: a bevétel 50,6 milliárd dollár lett, ami 13 százalékos visszaesés az előző év hasonló időszakához képest. A nettó profit 10,5 milliárd dollárt ér el, ez 23 százalékkal kevesebb, mint a tavalyi periódusban. A céget az erős dollár is visszafelé húzta, a visszaesés egy részéért ez felelt, a bevétel 13 százalékos csökkenéséből mintegy 4 százalékpontot tett ki az árfolyamveszteség, mely hatás kiszűrésével "csak" 9 százalékos a zsugorodás.

iPhone - látványosan elszúrt stratégia?

A visszaesésért elsősorban az iPhone felel, a Jézusfonból 10 millióval kevesebb, 61 millió helyett csak 51 millió fogyott, ez darabszámban 16 százalékos visszaesés. A telefonokból származó bevétel is nagyot csökkent, a 40 milliárdos forgalom 33 milliárd dollárra olvadt, ez 18 százalékos zsugorodás. Ezzel tehát az iPhone iránti kereslet visszatért a normális szintre, miután a tavalyi, egyszeri dagály visszahúzódott.

Apple iPhone 6 - túl nagyot szólt

Az elemzői konferenciahíváson Tim Cook elnök-vezérigazgató igyekezett magyarázni a bizonyítványt. A vezető szerint három típusú iPhone-vásárló van, ilyen bontásban pedig jobban kirajzolódik, hogy pontosan mi is zajlik a piacon. Az első, legnagyobb kategória az iPhone-t iPhone-ra cserélőké, itt hozott valóságos cunamit az iPhone 6, sokkal többen váltottak erre a modellre, mint az iPhone 6s-re. Ez utóbbi sem teljesít rosszul, a frissítési arány jobb, mint az 5s-nél, de a hatossal nem tudja felvenni a versenyt.

Ekkora kiugrást produkált a nagy kijelző (forrás: SixColors, kiegészítés: HWSW)

A másik két kategóriát az androidról váltók és az első okostelefont vásárlók jelentik. Cook elmondása szerint egyik szegmensben sincs probléma, a platformot váltók száma az elmúlt két negyedévben még rekordot is döntött (ez persze nem nettó szám, tehát a cég nem vonja ki azokat, akik elhagyják a platformot). A fejlődő piacokon pedig még mindig vannak első vásárlók, a pénzesebbek pedig szép arányban vásárolnak első telefonnak iPhone-t, például emiatt nőttek az indiai eladások 56 százalékkal. Ez a piac egyébként továbbra is releváns, a globális okostelefon-penetráció még mindig csak 42 százalékon áll, az Apple szerint pedig a maradék 58 százalék nem kizárólag kispénzű, Androidra vágyó tömegekből áll.

Az viszont a téves termékstratégiára utal, hogy az iPhone SE csak most jelent meg az Apple kínálatában. A cég ugyanis az iPhone 6-tal teljesen magára hagyta azokat, akik kis képernyős modellt kerestek modern műszaki alapokkal, a piacon tartott 5s ezeket az igényeket nem fedte le. És miért elhibázott a stratégia? Cook szerint az SE nagyon jól teljesít a piacon, annyira, hogy a gyártási kapacitás nem is tud lépést tartani a kereslettel - ez persze a pénzügyi eredményeken nem látszik, hiszen a telefon a szóban forgó periódus után jelent meg a piacon.

Mac és iPad - meglepő visszaesés

Az iPhone teljesen elhomályosítja az Apple két másik nagy hardveres termékvonalát, a PC-ket és a tableteket. A Mac család némi meglepetésre komoly visszaesést könyvelt el, annak ellenére, hogy a bázisidőszakban nem teljesített kiugróan jól ez a vonal, a darabszám 12 százalékkal, a bevétel pedig 9 százalékkal esett vissza. Ennek okáról Cook a konferenciahíváson mélyen hallgatott, csupán annyit tudtunk meg, hogy a Mac-vásárlók mintegy fele platformváltó, és az eladások csupán felét adják a Mac-Mac cserék. A visszaesést magyarázhatja, hogy az Apple nagyon hosszú ideje nem frissítette a számítógépes vonalat, az egyetlen (és abszolút rétegtermék) MacBookon kívül.

Az iPadek eladásai immár több éve folyamatosan esnek, ez a trend most sem tört meg, sőt. A volumen 19 százalékkal esett vissza, pontosan ennyivel csökkent a termékcsalád forgalma is, 10,2 millió darabon 4,4 milliárdos bevételt ért el a cég. Magyarázatot ehhez sem fűzött a gyártó, viszont Cook szerint az iPad Pro sorozat új életet lehelhet a tabletes szegmensbe, az előzetes várakozások szerint a folyó negyedévben az új 9,7 hüvelykes ceruzás modell meg tudja majd állítani a zsugorodást.

Watch - karácsonyi ajándék lesz belőle

Az Apple továbbra is mélyen hallgat az okosóra eladási adatairól, azt az "egyéb" kategóriában közli, vegyítve az iPodokkal, Apple TV-vel és sok más eszközzel. E szegmens egyébként 30 százalékot nőtt éves szinten, 1,7 milliárdról 2,2 milliárd dollárra, valószínűleg nagyrészt a Watchnak betudhatóan. Annyit azért elárult a cég, hogy az iPodhoz hasonlóan az Apple Watch is nagyon erős szezonalitással rendelkezik az első év tapasztalatai alapján, vagyis az elképesztően erős karácsonyi szezonhoz képest a többi negyedév lényegesen kisebb eladásokat hoz.

Megállt a készpénzállomány felhalmozása - ha leszámítjuk a hitelekből finanszírozott részvények visszavásárlást. (kép: AFR).

A Watch kapcsán még egy (szándékosan) elejtett gondolat érdemel figyelmet: "Nagyon izgatottak vagyunk az Apple Watch első éve kapcsán. Sokat tanultunk, és úgy hisszük, izgalmas jövő előtt áll." Azzal a határozottsággal összehasonlítva, ahogyan a vállalat eddig vezetett be termékeket, ez az alázat igen meglepő - úgy tűnik az előzetes várakozásoknak a Watch nem felel meg teljesen, és a problémás koncepciót a következő időszakban alaposabban is átgondolja majd a gyártó, erre is utalhat a "sok tanulás".

Szolgáltatások - növekszik, de lassan

Cook büszkén ismételte el a korábban hangoztatott adatot, miszerint az iOS ökoszisztémában immár egymilliárd aktív eszköz található. Ez hihetetlenül nagy szám, ez már a windowsos PC-k nagyságrendjével egyenértékű (de az androidos telepített bázisnak csak mintegy fele). Adja magát, hogy az Apple elkezdje aktívan monetizálni ezt a gigantikus bázist, de értelmezhető online szolgáltatások hiányában ez várat magára.

Vannak azért pozitív jelek, az Apple Pay vagy az Apple Music már azt jelzi, hogy a cég nagyon szeretne a szolgáltatásokkal is előrelépni, és a meglévő iOS-felhasználókat tovább monetizálni. Egyelőre azonban mindkét szolgáltatás parányi: a Music jelenleg 13 millió előfizetővel rendelkezik, ami a telepített bázis alig 1,2 százaléka - bő egy évvel a rajt után ez igen mérsékelt siker. Érdekesebb az Apple Pay, amely a kártyás és készpénzes fizetés kiváltását ígéri, és a kártyatársaságok mellett az Apple számára is biztosít tranzakciós díjat - a globális rajt azonban nagyon lassan halad.

Ezzel együtt a szolgáltatások már negyedéves szinten 9,9 milliárd dolláros bevételt jelentek a cég számára (legalábbis az Apple saját, nem-szabványos könyvelési metrikája szerint). Ebben a számban az iTunes-en keresztül vásárolt tartalmak, az Apple Music, az App Store, a licencelés, a szervizelés, az iCloud és az Apple Pay is benne foglaltatik - érdemes lesz figyelni, hogy Cook új kedvenc szegmense milyen tempóban fejlődik a következő években - jelenleg a növekedési ütem 27 százalékos és gyorsul.

Kína adta, Kína elvette

Az Apple forgalma nem egyenletesen esett vissza a földrajzi régiókat tekintve. Messze a legnagyobb zsugorodást a kínai forgalom szenvedte, itt 26 százalékkal esett a bevétel. Ebben a régióban robbant tavaly a legnagyobbat a nagy kijelzős iPhone, itt is esett legnagyobbat a cég idén. Erre pedig rárakódott a makrogazdasági bizonytalanság is, a kínai gazdaság ugyanis egyre ingoványosabb talajra kerül, ez pedig a vásárlókat is óvatosabb költekezésre ösztökéli. Hasonló eredményt mutat a dél-kelet ázsiai régió többi országa is, 25 százalékos mínusszal.

A két amerikai kontinens és Európa 10 illetve 5 százalékot esett, a nyugati országokban a tavalyi előretörés, így az idei visszaesés is sokkal szerényebb volt, az érett, telített piacokon sokkal stabilabb a kereslet. Érdekes módon egy terület komoly növekedést tudott felmutatni, Japánban 24 százalékkal emelkedett a forgalom - egyelőre nem tudjuk, hogy ez pontosan minek tudható be.

Tragédia? Legyünk komolyak

Nem ismételte meg tehát a tavalyi rekordot az Apple idén, a nagykijelzős iPhone egyszeri hatása nélkül pedig természetesen visszaestek az eladások. Ez egyáltalán nem érte váratlanul a céget és a keresletet ismerő elemzőket és befektetőket, közel nulla volt az esélye, hogy az Apple az iPhone 6s-sel olyan innovációt hoz majd, amely újra ennyire megdobja a keresletet. Az iPhone az elmúlt két évben és idén 26-40-33 milliárdos forgalmat ért el, abszurd ebbe bármilyen hosszabb távú trendet belelátni.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

De ha a mostani visszaesés alapján nem is érdemes temetni az Apple-t, a biztató jelekből sincs sok. Az okostelefon-biznisz várhatóan visszatér a csendes növekedés periódusához, az iPad-vonal pedig a mainál alacsonyabb értékesítési szinten stabilizálódik. A nagyobb probléma, hogy a Watch sem váltotta meg a világot, ugyan a bimbózó piacon meghódította a piacvezető pozíciót, egyelőre a vásárlók erősen szkeptikusak - és nem látszik, hogy ezt mivel törheti meg az okosóra koncepciója.

A sötét ló a szolgáltatási üzletág, amely végre az Apple vezetőinek figyelmét is felkeltette - a milliárdos telepített bázist ideje lenne monetizálni. A cég csapnivaló online szolgáltatásaira ráférne egy alapos újragondolás, új lendületet vehet a Music és gyorsulhat az Apple Pay globális terjeszkedése is, van potenciál a növekedéshez. A felhasználók tűkön ülve várják, hogy a vállalat végre ütős szolgáltatásokkal karolja fel őket, izgalmas kérdés, hogy a vállalat képes lesz-e a nagy szereplők (Amazon, Facebook, Google, Microsoft) kínálatához hasonló rendszereket fejleszteni.

a címlapról