Apa, elkezdődött!
Tíz év telt el azóta, hogy egy kanapén ugrándozó kisfiú egy reklámban egy akkor teljesen forradalminak tekintett tévészolgáltatás egyik funkciójára, a késleltetett tévézésre hívta fel a figyelmet. A kisfiú azóta alighanem felnőtt, ahogy az a generáció is, akik már egészen máshogy tévéznek. A Magyar Telekom lakossági marketingigazgatójával beszélgettünk.
A magyar televíziós műsorszóró piac egyik meghatározó szereplőjének számító Magyar Telekom szinte pontosan tíz évvel ezelőtt merész újításra szánta el magát: A cég a meglévő adathálózatára építve elindította az IP-alapú televíziós műsorközvetítést, mely mára a rétegszolgáltatásból első számú televíziós platformmá nőtte ki magát. A vállalat IPTV-s ügyfélállománya mára meghaladja a félmilliót, a rendszerbe pedig olyan szolgáltatások épülnek, melyekkel rendkívül ambiciózus tervei vannak a Telekomnak.
Tíz éve kezdődött
Az IPTV platform 2006-os rajtja során a szolgáltató egyértelműen a korát meghaladóan hozott be a televíziózás világába bizonyos szolgáltatásokat. Így például az eleinte standard funkcióként kínált timeshift és felvételi funkciót, valamint a set top box menüjéből elérhető online videotékát (VoD). A tévépiaci trendek és nézői preferenciák lassú változását mi sem szemlélteti jobban, mint hogy a 2006-ban forradalminak tekintett új funkciók nagyon lassan, hosszú évek elteltével tudtak csak hatni a tartalomfogyasztási szokásokra, ehhez pedig többek között meg kellett jelennie egy új nézői generációnak is.
Apa KEZDŐDIK
Még több videóA késleltetett felvételi funkció, az online téka és az alkalmazások megjelenése ugyanakkor még kevés az internetes tartalomfogyasztásra szocializálódott nemzedék kiszolgálására: "A mi generációnk még ahhoz a fajta "kényelemhez" van hozzászokva, hogy hazamegy, bekapcsolja a tévét és kapcsolgat a csatornák között. A tévépiac újítói ehhez képest már a személyes ajánlásokra építenek, és megpróbálnak a fiatalabbak megváltozott médiafogyasztási szokásaihoz igazodni, hiszen ők már nem ülnek le órákra a tévé elé, és jóval nehezebb is lekötni a figyelmüket" - mondta el a HWSW-nek Mohamed ElSayad, a Magyar Telekom tavaly év végén kinevezett lakossági marketingigazgatója.
Már a kanyarban a nextgen IPTV
Magyarország az egy napra jutó átlagosan több mint ötórányi (azaz évente közel 3 hónapnyi) tévés tartalomfogyasztást tekintve továbbra is az egyik legnagyobb tévés nemzet a világon, a tévézés pedig még mindig egyfajta közös, családi eseménynek számít. A családi tévézés során azonban előkerültek a másodlagos eszközök, melyek nemcsak lehetőséget, hanem óriási kihívást is jelent a lineáris adásfolyamba ágyazott reklámokra épülő tartalomipar számára - vélik a Telekomnál.
IPTV-s alkalmazás a londoni olimpia idején
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Az új tévés platformok, technológiák megjelenése és a nézői szokások változása az idei évben a várakozások szerint komoly tanulságokkal szolgálhat a tévépiac összes szereplője, így a tartalomtulajdonosok és az elosztói lánc, valamint nem utolsósorban a reklámpiaci szereplők számára is. Ennek egyik legfőbb katalizátora lehet a nyári labdarúgó Európa-bajnokság, mely a magyar csapat érintettsége miatt várhatóan rekord számú nézővel számolhat majd, erre pedig a tévészolgáltatók is készülnek.
A régi-új közösségi platform
A Telekom korábban mind az IPTV platformon, mind a különböző okostelefonokra, tabletekre elérhető alkalmazásain keresztül igyekezett többlettartalmat biztosítani az ehhez hasonló tornákra, beleértve az olimpiai játékokat is, mely szintén idén érkezik el a következő állomásához. (A magyar piacon a 2008-as pekingi olimpiára készült el az első IPTV-s alkalmazás Peking Interaktív néven.) "Biztosak vagyunk benne, hogy a tévézés hagyományos, otthon ülő módja idén nyáron változni fog, és egy sokkal közösségibb programmá fejlődik" - mondta el a marketingigazgató.
A 2016-os év a VoD-fogyasztás szempontjából is komoly változásokat jelent a magyar piac számára. Ennek egyik első, egyben legfontosabb momentuma már az év első napjaiban eljött: Magyarországon is megjelent a Netflix. "A Netflix egy nagyon érdekes, mondjuk úgy tartalomszolgáltató. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy jelentősen demokratizálja a tartalomfogyasztást azzal, hogy semmit nem erőltet rá a nézőre, hanem ellenkezőleg, a néző választhat magának tartalmat egy hatalmas katalógusból, személyre szabott ajánlás alapján" - fogalmaz ElSayad.
Az új generációs IPTV: személyre szabott tartalom minden kijelzőn
A Telekom egyébként bevallottan potenciális partnerként tekint akár a Netflixre, így a cégcsoport több országban, köztük a német piacon már saját maga értékesít Netflix-előfizetést az ügyfeleknek, a platform pedig éppúgy a set-top box szerves része, mint a saját téka. "Nem csak a Netflixszel keressük a partnerséget, hanem mindenkivel, aki előnyt tud nyújtani az ügyfeleink számára. A Netflixen található tartalomnak jelenleg még semmilyen lokális vonatkozása nincs, de ha készen lesznek arra, hogy ilyen szempontból is megjelenjenek a magyar piacon, nyitottak vagyunk az együttműködésre. De mégegyszer, ez nem korlátozódik csak a Netflixre" - mondta el a Telekom illetékese lapunknak.
A szakember lapunknak elárulta, hogy a Telekom jelenleg a TV GO szolgáltatáshoz kapcsolódó tartalomajánló rendszer további fejlesztésén, kiterjesztésén dolgozik. "Másfelől komoly munkát fektettünk abba, hogy a TV GO-t egy olyan platformmá fejlesszük, mely akár túlléphet az ország határain, és nemzetközi szinten is versenyképessé válhat - szögezte le a marketingvezető.
"...végül csak a tartalom számít"
A szolgáltatónál egyébként pontosan tisztában vannak vele, hogy az ügyfelek milyen mértékben fogyasztják a Netflixen elérhető tartalmat. ElSayad szerint a legutóbbi elemzés azt mutatja, hogy az év eleji enyhe felfutás mostanra szinte teljesen lendületét vesztette. "A hype-ot követően még az általunk vártnál is kisebb lett a Netflix nézettsége. Hiába volt izgalmas az új, erős tartalomszolgáltató márka megjelenése, végül csak a tartalom számít" - értékelte a helyzetet ElSayad.
A Telekom több mint egy évtizede kijelölt tévépiaci stratégiájának több eleme láthatóan mostanra kezd igazán beérni. A kezdetben számtalan gyermekbetegséggel küzdő IPTV-t ma már több százezer otthonban használják, az eleinte csupán üres lózungnak tekintett többképernyős tévézés pedig az olyan szolgáltatásokkal nyer létjogosultságot, mint a TV GO. A televíziós iparág lassú reformjához azért kellett egy új generáció felcseperedése is, olyan, diszruptív szolgáltatók megjelenése, mint a Netflix, valamint - legalábbis Magyarországon - talán egy focicsapat, mely végre kijutott az egyik legrangosabb világversenyre.
A szolgáltatónál azért jól tudják, hogy a lineáris tévézés jelentőségét ennek ellenére nem szabad lebecsülni a következő években. Az egyre nagyobb tévékészülékek még sokáig részei lesznek az otthonoknak, de a kijelzőkön bizonyosan több lesz a felhasználók által generált, és az adott néző ízléséhez igazodó, egyedi tartalom.