:

Szerző: Koi Tamás

2016. május 5. 11:30

Apa, elkezdődött!

Tíz év telt el azóta, hogy egy kanapén ugrándozó kisfiú egy reklámban egy akkor teljesen forradalminak tekintett tévészolgáltatás egyik funkciójára, a késleltetett tévézésre hívta fel a figyelmet. A kisfiú azóta alighanem felnőtt, ahogy az a generáció is, akik már egészen máshogy tévéznek. A Magyar Telekom lakossági marketingigazgatójával beszélgettünk.

A magyar televíziós műsorszóró piac egyik meghatározó szereplőjének számító Magyar Telekom szinte pontosan tíz évvel ezelőtt merész újításra szánta el magát: A cég a meglévő adathálózatára építve elindította az IP-alapú televíziós műsorközvetítést, mely mára a rétegszolgáltatásból első számú televíziós platformmá nőtte ki magát. A vállalat IPTV-s ügyfélállománya mára meghaladja a félmilliót, a rendszerbe pedig olyan szolgáltatások épülnek, melyekkel rendkívül ambiciózus tervei vannak a Telekomnak.

Tíz éve kezdődött

Az IPTV platform 2006-os rajtja során a szolgáltató egyértelműen a korát meghaladóan hozott be a televíziózás világába bizonyos szolgáltatásokat. Így például az eleinte standard funkcióként kínált timeshift és felvételi funkciót, valamint a set top box menüjéből elérhető online videotékát (VoD). A tévépiaci trendek és nézői preferenciák lassú változását mi sem szemlélteti jobban, mint hogy a 2006-ban forradalminak tekintett új funkciók nagyon lassan, hosszú évek elteltével tudtak csak hatni a tartalomfogyasztási szokásokra, ehhez pedig többek között meg kellett jelennie egy új nézői generációnak is.

00:25
 

Apa KEZDŐDIK

Még több videó

A késleltetett felvételi funkció, az online téka és az alkalmazások megjelenése ugyanakkor még kevés az internetes tartalomfogyasztásra szocializálódott nemzedék kiszolgálására: "A mi generációnk még ahhoz a fajta "kényelemhez" van hozzászokva, hogy hazamegy, bekapcsolja a tévét és kapcsolgat a csatornák között. A tévépiac újítói ehhez képest már a személyes ajánlásokra építenek, és megpróbálnak a fiatalabbak megváltozott médiafogyasztási szokásaihoz igazodni, hiszen ők már nem ülnek le órákra a tévé elé, és jóval nehezebb is lekötni a figyelmüket" - mondta el a HWSW-nek Mohamed ElSayad, a Magyar Telekom tavaly év végén kinevezett lakossági marketingigazgatója.

Már a kanyarban a nextgen IPTV

A Telekom éppen május elején indította útjára az újgenerációs IPTV szolgáltatást németországi hálózatán. A megújult Entertain TV a teljesen újragondolt felhasználói felülettel egyfajta tartalomaggregátori szerepet tölt be, ahol a lineáris mellett a legkülönfélébb, személyre szabott on-demand tartalmak érhetők el.
Az egyelőre prémium szolgáltatásként értékesített Entertain TV-re könnyebb alkalmazást fejleszteni, mint a mostanra teljesen elavulttá vált előző generációs platformra, emellett több kényelmi szolgáltatás is építhető a rendszerbe. Így például a "restart" nevű funkcióval bekerült a repertoárba a catch-up TV funkció akár 7 napra visszamenőleg, vagy egy adott program kezdetére vonatkozóan.
Az új IPTV infrastruktúrában változik a csatornák minősége is, így már nem tesz éles különbséget a Telekom a HD és az SD tartalmak között, a rendszer az adaptív streaming technológiához hasonló eljárással mindig az elérhető legjobb minőségű streamet biztosítja a végponton a fix bitrátájú stream helyett. A Telekom Németországban egyébként 300 tévécsatornát illesztett be a tévéplatformba, ebből 100-at HD-ban továbbít a rendszer - az új IPTV-vel ezen csatornák közt láthatóan csökkenni fog a minőségi ugrás.
Szinte bizonyos, hogy az Entertain TV új generációja rövidesen Magyarországon is megjelenik majd, hiszen a 2006-ban indult IPTV-szolgáltatás is nagy részben a német technológiai alapokra épült. Németországban amúgy szintén 2006-ban indult az Entertain TV, melyre mostanra 2,7 millió háztartásban fizetnek elő.

Magyarország az egy napra jutó átlagosan több mint ötórányi (azaz évente közel 3 hónapnyi) tévés tartalomfogyasztást tekintve továbbra is az egyik legnagyobb tévés nemzet a világon, a tévézés pedig még mindig egyfajta közös, családi eseménynek számít. A családi tévézés során azonban előkerültek a másodlagos eszközök, melyek nemcsak lehetőséget, hanem óriási kihívást is jelent a lineáris adásfolyamba ágyazott reklámokra épülő tartalomipar számára - vélik a Telekomnál.


IPTV-s alkalmazás a londoni olimpia idején

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Az új tévés platformok, technológiák megjelenése és a nézői szokások változása az idei évben a várakozások szerint komoly tanulságokkal szolgálhat a tévépiac összes szereplője, így a tartalomtulajdonosok és az elosztói lánc, valamint nem utolsósorban a reklámpiaci szereplők számára is. Ennek egyik legfőbb katalizátora lehet a nyári labdarúgó Európa-bajnokság, mely a magyar csapat érintettsége miatt várhatóan rekord számú nézővel számolhat majd, erre pedig a tévészolgáltatók is készülnek.

A régi-új közösségi platform

A Telekom korábban mind az IPTV platformon, mind a különböző okostelefonokra, tabletekre elérhető alkalmazásain keresztül igyekezett többlettartalmat biztosítani az ehhez hasonló tornákra, beleértve az olimpiai játékokat is, mely szintén idén érkezik el a következő állomásához. (A magyar piacon a 2008-as pekingi olimpiára készült el az első IPTV-s alkalmazás Peking Interaktív néven.) "Biztosak vagyunk benne, hogy a tévézés hagyományos, otthon ülő módja idén nyáron változni fog, és egy sokkal közösségibb programmá fejlődik" - mondta el a marketingigazgató.

A 2016-os év a VoD-fogyasztás szempontjából is komoly változásokat jelent a magyar piac számára. Ennek egyik első, egyben legfontosabb momentuma már az év első napjaiban eljött: Magyarországon is megjelent a Netflix. "A Netflix egy nagyon érdekes, mondjuk úgy tartalomszolgáltató. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy jelentősen demokratizálja a tartalomfogyasztást azzal, hogy semmit nem erőltet rá a nézőre, hanem ellenkezőleg, a néző választhat magának tartalmat egy hatalmas katalógusból, személyre szabott ajánlás alapján" - fogalmaz ElSayad.


Az új generációs IPTV: személyre szabott tartalom minden kijelzőn

A Telekom egyébként bevallottan potenciális partnerként tekint akár a Netflixre, így a cégcsoport több országban, köztük a német piacon már saját maga értékesít Netflix-előfizetést az ügyfeleknek, a platform pedig éppúgy a set-top box szerves része, mint a saját téka. "Nem csak a Netflixszel keressük a partnerséget, hanem mindenkivel, aki előnyt tud nyújtani az ügyfeleink számára. A Netflixen található tartalomnak jelenleg még semmilyen lokális vonatkozása nincs, de ha készen lesznek arra, hogy ilyen szempontból is megjelenjenek a magyar piacon, nyitottak vagyunk az együttműködésre. De mégegyszer, ez nem korlátozódik csak a Netflixre" - mondta el a Telekom illetékese lapunknak.

A szakember lapunknak elárulta, hogy a Telekom jelenleg a TV GO szolgáltatáshoz kapcsolódó tartalomajánló rendszer további fejlesztésén, kiterjesztésén dolgozik. "Másfelől komoly munkát fektettünk abba, hogy a TV GO-t egy olyan platformmá fejlesszük, mely akár túlléphet az ország határain, és nemzetközi szinten is versenyképessé válhat - szögezte le a marketingvezető.

"...végül csak a tartalom számít"

A szolgáltatónál egyébként pontosan tisztában vannak vele, hogy az ügyfelek milyen mértékben fogyasztják a Netflixen elérhető tartalmat. ElSayad szerint a legutóbbi elemzés azt mutatja, hogy az év eleji enyhe felfutás mostanra szinte teljesen lendületét vesztette. "A hype-ot követően még az általunk vártnál is kisebb lett a Netflix nézettsége. Hiába volt izgalmas az új, erős tartalomszolgáltató márka megjelenése, végül csak a tartalom számít" - értékelte a helyzetet ElSayad.

A Telekom több mint egy évtizede kijelölt tévépiaci stratégiájának több eleme láthatóan mostanra kezd igazán beérni. A kezdetben számtalan gyermekbetegséggel küzdő IPTV-t ma már több százezer otthonban használják, az eleinte csupán üres lózungnak tekintett többképernyős tévézés pedig az olyan szolgáltatásokkal nyer létjogosultságot, mint a TV GO. A televíziós iparág lassú reformjához azért kellett egy új generáció felcseperedése is, olyan, diszruptív szolgáltatók megjelenése, mint a Netflix, valamint - legalábbis Magyarországon - talán egy focicsapat, mely végre kijutott az egyik legrangosabb világversenyre.

A szolgáltatónál azért jól tudják, hogy a lineáris tévézés jelentőségét ennek ellenére nem szabad lebecsülni a következő években. Az egyre nagyobb tévékészülékek még sokáig részei lesznek az otthonoknak, de a kijelzőkön bizonyosan több lesz a felhasználók által generált, és az adott néző ízléséhez igazodó, egyedi tartalom.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról