Az ügyfelekhez is benyúlik az Oracle felhője
Akár zseniálisnak is bizonyulhat az Oracle új megoldása, a Cloud at Customer. A cég új megoldása a publikus felhőt szolgáltatás formájában az ügyfelek adatközpontjába, a vállalati tűzfal mögött is elérhetővé teszi.
Új, eddig sosem látott szolgáltatással jelentkezett az Oracle: a ma bejelentett Cloud at Customer modellje azt ígéri, hogy megoldja a publikus felhő legnagyobb problémáját, az adatok fizikai elhelyezésének kérdését. A vásárlók igényei hívták életre ezt a szolgáltatást - mondja az Oracle. "A vállalatok komoly problémákba ütköztek az adatszuverenitás területén, vagyis abban, hogy az adatokat saját kontroll alatt tartsák" - mondta a HWSW-nek Amit Zavery, az Oracle Cloud Platform és integrációs termékekért felelős alelnöke.
Rengeteg iparági szereplő küzd ugyanis azzal, hogy törvényi vagy egyéb szabályozás miatt nem tárolhatja publikus felhőben az adatait, esetleg a cég vezetése döntött úgy, hogy a saját adatközpontokban tartja ezeket a kritikus információkat. Ezeknek az ügyfeleknek (pénzügyi szolgáltatóknak, kormányzati intézményeknek, telekommunikációs szolgáltatóknak) kínálja a felhőt-a-saját-adatközpontban megoldását az Oracle.
Hardver, szolgáltatásként, másodszor?
Az Oracle még 2013 legelején indította el másik, innovatív üzleti modellt használó szolgáltatását, az Oracle IaaS-t, amely szó szerint szolgáltatásként kínált infrastruktúrát, vagyis bérelhető szervereket jelentett, amelyekhez az üzemeltetést is az Oracle biztosítja, de minden felhős varázslat nélkül. A Cloud at Customer azonban egészen más paradigmát használ és más megfontolásból is indult: az IaaS a tőkebefektetést igyekezett minimalizálni egy full-extrás kiszervezés formájában, maga az infrastruktúra minden elemében hagyományos hardvert jelentett. A most bejelentett új megoldásban viszont nem a hardver a lényeg - épp ellenkezőleg, a hardver, amit az Oracle letesz az ügyfélnél, csupán mellékhatás - a lényeg a felhős szolgáltatás.
Mert - az Oracle ígérete szerint - ez minden tekintetben ugyanaz a felhős rendszer (hardverek, szoftverek, virtualizáció, operációs rendszer, alkalmazások, adatbázis), mint amit a cég saját adatközpontjaiból kínál az ügyfeleknek. Az egyetlen különbség a hardverek fizikai helye, minden egyéb, a szoftverstack, a felügyelet, a szolgáltatás minősége és jellege azonos az Oracle publikus felhőjével. Hogy ez mennyire így van, azt mutatja, hogy a hardverekhez az ügyfelek nem kapnak üzemeltetési és adminisztrációs hozzáférést, azokat az Oracle mérnökei távolról felügyelik illetve kiszállnak karbantartani azokat.
A kontroll szintjét az is illusztrálja, hogy a rendszereken futó szoftverfrissítéseket is központilag menedzseli az Oracle, "azokat a publikus felhővel egyszerre patcheljük és upgrade-eljük új verziókra" - mondja Zavery. Az ügyfeleknek (ahogy a publikus felhő esetében) biztosít türelmi időt az Oracle a frissítések kezelésére, de azok kötelezőek és automatikusak. Ez felhős környezetben természetesnek számít, a szolgáltatók így tudják kiaknázni a méretgazdaságosságot és tudják skálázni extrém méretekig a szerverrendszereket.
Az ügyfél szemszögéből a Cloud at Customer gépek pontosan ugyanolyanok, mint a felhőben található hardver, vagyis ugyanarról a menedzsment-konzolról, ugyanazzal a szoftverrel, ugyanazzal a kiterjedt automatizációval kezelheti ezeket a gépeket is, mint a publikus felhő erőforrásait. A különbség, hogy a helyben futó alkalmazásokhoz, tárolt adatokhoz, adatbázisokhoz lényegesen alacsonyabb késleltetéssel férhet hozzá, ami teljesítménykritikus feladatok esetében fontos különbség lehet, illetve ezek a vállalati tűzfal mögött vannak, a tárolókhoz való hozzáférést pedig a cég ellenőrzi.
A fentiek alapján rögtön egyértelmű, hogy a Cloud at Customer és a publikus felhő igen szoros integrációban működik, ez persze hozza magával a maga áldásos hatását is, a publikus és a helyben futó felhő egyszerűen összeköthető. Ez Zavery szerint olyan forgatókönyveket tesz lehetővé, mint a "cloudburst" (felhőszakadás), amikor a hirtelen terheléscsúcsok kezelésére extra kapacitásként a publikus felhőből húzunk be kapacitást, vagy a failover (aktív-aktív vagy aktív-passzív). De a felhős környezet működhet fejlesztői környezetként is, fals adatokkal, miközben a valódi adatokkal az éles rendszer helyben dolgozik.
Cloud Machine, Exadata, Big Data - sorban jönnek majd
Az Oracle reményei szerint a Cloud at Customer olyan ügyfelek számára is elérhetővé teszi a (mára meglehetősen fejlett) felhős-automatizációs-virtualizációs technológiákat, amelyek különböző okokból elutasítják a publikus felhőt. A szolgáltatás valamivel drágább lesz, mint ugyanaz a kapacitás a publikus felhőből, de a publikus felhőhöz hasonlóan itt a kihasznált kapacitás után fizet az ügyfél, az árazási modell azonos.
A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.
Felmerül a kérdés, hogy hogyan különbözik ez a modell az Azure Stacktől vagy az OpenStacktől, amelyek szintén felhős technológiákat hoznak a céges adatközpontokba. A válasz a felelősség megosztásában rejlik: míg az utóbbi két megoldást a vásárlónak kell felépítenie, konfigurálnia, üzemeltetnie, a Cloud at Customer esetében ezeket mind az Oracle végzi el, az ügyfél csupán az egységes felhős kezelőpanelt látja.
Az Oracle tervei szerint idővel a Cloud at Customer teljes paritást nyújt majd a cég publikus felhőjével, így idővel sorra jelennek meg a specializált eszközök ebben a modellben is. Egyelőre a Cloud Machine az első fecske, ezt követi hamarosan az Exadata Cloud és a Big Data Cloud is, amelyek szintén elérhetőek lesznek ilyen hibrid modellben.