:

Szerző: Asztalos Olivér

2016. március 21. 13:00

Már jövőre befuthat az izmosabb PlayStation 4 és fél

Nem kell 7-8 évet várni a következő PlayStationre, a legfrissebb hírek szerint már akár jövőre is befuthat a 4K felbontásra felkészített Sony konzol, mely a PlayStation 4 egy frissített kiadása lesz.

Nem csak a Microsoft fogja periódus közepén tuningolni konzolját, hasonló "merényletre" készül a Sony is. A japán gyártó már javában dolgozik PlayStation 4 egy hardveresen kigyúrt variánsán, adta hírül a Kotaku. A japán vállalat elsődleges célja a konzol 4K felbontásra való felkészítése, melyhez a jelenleginél lényegesen erősebb processzorra, azon belül is elsősorban izmosabb grafikus egységre lenne szükség.

PlayStation 4K

A Gitlab mint DevSecOps platform (x)

Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

A pletykák szerint ennek megfelelően az egyelőre még csak PS4.5 kódnéven futó fejlesztés elsősorban az integrált GPU terén erősödik meg, ami elengedhetetlen a komoly erőforrásigényeket támasztó 4K megjelenítés megfelelő működéshez. A PlayStation 4 grafikus processzora egy középkategóriás videokártya nyers számítási teljesítményére képes, a jelenlegi AMD kínálatot alapul véve nagyjából a Radeon R7 370 szintjén mozog.

Ezt a Full HD-nél négyszer több pixelt kirajzoló felbontáshoz legalább duplázni kellene, azaz a jelenlegi 1152 végrehajtóegységet 2304-2560 darab magasságába lenne célszerű emelni. Így megfelelő órajellel az IGP elérhetné a Radeon R9 380X, vagy akár az R9 390 szintjét, amivel már megvalósítható a 4K megjelenítés. A frissítés keretein belül minden bizonnyal a jelenlegi GDDR5 szabványú rendszermemória is változhat, hisz a 4K felbontás a GPU számítási teljesítményén túl memória-sávszélességből is többet kíván. Ennek megfelelően a frissített PlayStation már GDDR5X vagy HBM2 memóriával érkezhet, amivel a sávszélesség jelentősen megugorhat, várhatóan 384-512 GB/s környékére.

4K felbontásban még egy jó darabig a grafikus processzor jelenti majd a szűk keresztmetszetet, így nem lenne meglepő, ha a CPU környékén nem történne komoly változás, azaz maradnának a Jaguar magok, szükség szerint magasabb órajellel. Amennyiben a Sony ehhez a részhez is komolyabban hozzányúlna, úgy a frissített konzol akár négy Zen magot is kaphatna, de ennek jelen állás szerint nem túl nagy a valószínűsége.

Persze ehhez mindenekelőtt arra lenne szükség, hogy a Sony ne váltson beszállítót, azaz a ráncfelvarrott PlayStation 4 központi egységét is az AMD tervezhesse. Potenciális veszélyforrást jelenleg egyedül az Nvidia jelenthet, de a kompatibilitás megőrzése érdekében a Sony minden bizonnyal marad az AMD mellett. Az Nvidia nem rendelkezik x86-os processzormagokkal, illetve a cég GPU mikroarchitektúrája is több ponton eltér, ami nagyban megnehezítené a fejlesztők dolgát.

A hasonló hardverre pedig elsősorban az átjárhatóság miatt lenne szükség, hisz a frissítés egyben azt is jelentené, hogy a PlayStation 4-en és a PS4.5 kódnevű fejlesztésen teljesen ugyanazok a játékok futnának, csak míg előbbinél Full HD lenne a maximális felbontás, addig a frissített konzolon már a 4K beállítás is elérhető lenne. A modell a PC-k világából jól ismert, és mivel az aktuális generáció a mai személyi számítógépek hardverével több ponton megegyezik, így nem meglepő az új irány, mely a korábbi hosszú, 7-8 éves frissítési ciklusokat kettévágja.

A gyakoribb frissítések mellett szól megjelenítők felgyorsult fejlődése, illetve a virtuális valóság. A 4K felbontású televíziók és monitorok ára folyamatosan csökken, egyre szélesebb réteg számára válik elérhetővé az Ultra HD, miközben már a HDR és a 8K is felbukkant a horizonton. A VR-szemüvegek szintén komolyabb hardverigénnyel rendelkeznek, a Sony a PlayStation VR esetében például kénytelen volt az Oculus és a HTC megoldásaiban található panelénál kisebb, csupán Full HD felbontású kijelzőt építeni termékébe, a PlayStation 4 grafikus processzora valószínűleg nem bírt volna el az annál magasabb felbontással.

A megjelenésről egyelőre nincs információ, ugyanakkor borítékolható, hogy idén már nem kerül piacra a frissített PlayStation 4. Legvalószínűbbnek most a jövő év második fele tűnik, ekkorra már megfelelő mennyiségben és minőségben lesz elérhető az erősebb processzorhoz szükséges gyártástechnológia, illetve a GDDR5X vagy HBM2 szabványú memória.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek. November 8-ig early bird kedvezménnyel!

a címlapról