:

Szerző: Hlács Ferenc

2016. március 18. 16:16

Általános lesz az automata vészfék

Húsz autógyártó önkéntesen vezeti be járműveiben alapfunkcióként az automata vészfékrendszereket 2022-ig az Egyesült Államokban. Az USA felelős szervezetei szerint a funkció akár 40 százalékkal csökkentheti a ráfutásos ütközések számát.

Bár a teljes mértékben önvezető autók megjelenésére és elterjedése még hosszú időbe telhet, bizonyos esetekben már néhány éven belül általános lehet, hogy az új járművek átveszik a kormányt - pontosabban a féket - a sofőrtől. Az Egyesült Államokban ugyanis az autópályák biztonságáért felelős NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) és IIHS (Institute for Highway Safety) szervezetek bejelentették, mintegy húsz autógyártó egyezett meg, hogy 2022-re alapfunkcióvá teszik járműveikben az automatizált vészfékrendszereket (AEB - Automatic Emergency Braking) - ez az USA autópiacának több mint 99 százalékát jelenti.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Az automata fékezőrendszerek az adott járművön elhelyezett szenzorokra építenek, amelyekkel folyamatosan figyelik a közelben lévő vagy közeledő tereptárgyakat. Ha a rendszer úgy ítéli meg, hogy fennáll az ütközés veszélye, figyelmezteti a sofőrt, ha azonban az nem cselekszik időben, felhasználói interakció nélkül képes lelassítani vagy akár meg is állítani az autót. A funkció az IIHS tanulmánya szerint mintegy 40 százalékkal csökkenti a hátsó ütközések kockázatát, valamint a balesetekből adódó sérülések száma is jelentősen mérséklődhet.

Persze nem új technológiáról van szó, az AEB rendszerekkel már jó néhány éve találkozhatunk a közutakon is, igaz, ahogy az lenni szokott, az automatikus fékezés először a drágább modellekben jelent meg. Mára azonban a megoldás elkezdett lecsorogni a luxuskategóriából, a frissen bejelentett megállapodás nélkül azonban még így is 2025-ig kellene várni, hogy szabályozással is kötelezővé tett alapfunkcióvá váljon. Az így megspórolt három év alatt a technológia az NHTSA szerint hozzávetőlegesen 28 ezer balesetet és 12 ezer sérülést előznek majd meg az AEB megoldások.

Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy a gyártók részéről egyszerű megállapodásról, kvázi "ígéretről" van szó, törvény nem kötelezi rá azokat, hogy tartsák magukat a 2022-es, egész pontosan 2022. szeptember 1-i dátumhoz. A kezdeményezés mindenesetre kifejezetten pozitív és az NHTSA is bizakodó, olyannyira, hogy 2025-re már a teherjárművek jelentős részénél is megvalósíthatónak látja az AEB rendszerek bevezetését - a technológia, illetve a hozzá kapcsolódó szabályozások az önvezető autóknak előfutárai lehetnek.

a címlapról