AMD XConnect: jönnek a szabványos külső GPU-k
Megérkezett az AMD és az Intel izgatottan várt külső GPU szabványa, már csak a notebookgyártóktól függ, mikor dobják piacra első GPU-dokkolóikat, illetve az azokat támogató noteszgépeket. Izgalmas jövő vár a játékosokra - de hol marad az Nvidia?
Nem kellett sokáig várni az AMD múlt héten pedzegetett külső GPU szabványára: a vállalat XConnect név alatt, legutóbbi driverfrissítésében már be is vezette ultrabookokat a játékos hardverek közé emelő technológia (eGFX) támogatását. Ahogy az sejthető volt, a Radeon 16.3-as driverben jelen lévő XConnect szoftver az Intel-féle Thunderbolt 3-ra támaszkodik a külső grafikus egységek csatlakoztatásához. Ez nem csak azt jelenti, hogy a korábbi, hasonló próbálkozások ormótlan, egyedi dokkolóaljzatait egy egyszerű, USB-C csatlakozós kábel váltja le, hanem azt is, hogy az AMD-nek sikerült együttműködésre lépnie a Thunderbolt 3-hoz szükséges Alpine Ridge vezérlőket adó Intellel is.
A megoldás abszolút hiánypótló, hiszen a komolyabb, erőforrás-igényes játékok látványos grafikával történő futtatásához nem kell majd külön masszív PC-be fektetni, az XConnectet támogató notebook mellé elég csak az asztali GPU-t, illetve a hozzá tartozó házat megvásárolni. Ez különösen a megfelelő Thunderbolt 3 képességekkel szerelt, olcsó(bb) notebookok megjelenésével lehet izgalmas, és bár a gyártók (az Apple-t leszámítva) eddig ódzkodtak a szabványtól, az USB-C csatlakozó támogatása, illetve a frissen bejelentett eGFX-ben rejlő potenciál ezen a közeljövőben könnyen változtathat.
GPU-váltás, újraindítás nélkül
Már csak azért is, mert a frissen bejelentett szabvány jóval kiforrottabb, mint a korábbi, suta próbálkozások: a külső egység a gép újraindítása nélkül, menet közben csatlakoztatható vagy leválasztható a laptopról, a szoftver gond nélkül képes az integrált és a külső GPU közötti váltogatásra. Lényegében az iGPU-dGPU közötti kapcsolható grafika egy továbbfejlesztett változatáról van szó, utóbbi a notebookok integrált és dedikált grafikus egységei között volt hivatott váltogatni, az energiahatékonyabb működés végett. Az izmosabb GPU-t használó appokat persze be kell zárni az eszköz leválasztása előtt, erre azonban az új AMD driver külön felületet kínál, amelyen felsorolja, mely szoftverek veszik épp igénybe a külső grafikát.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Nem érdemes ugyanakkor rögtön külső GPU-ért sikoltani, ha egy notebookon USB-C aljzatot látunk: az eGFX specifikáció támogatásához egész pontosan a Thunderbolt 3 v.16-os firmware-re van szükség, továbbá a Windows 10 10586-os vagy újabb buildjére, emellett az adott notebook a külső GPU-kat támogató UEFI ACPI kiegészítőkkel is kell hogy rendelkezzen - persze a 16.2.2-es vagy újabb Radeon driver mellett.
Egyelőre nem túl széles a támogatott hardverek listája, notebook-oldalon mindössze egyetlenegy gép van, amely hivatalosan XConnect támogatást kapott - aki követte az idei CES eseményeit bizonyára már kitalálta, hogy ez a Razer Blade Stealth notebookja, amelyhez a gyártó már januárban bejelentette GPU-dokkolóját, a Razer Core-t, noha akkor még nem lehetett tudni, hogy az az AMD megoldására épít.
Némi limitációt a Razer Core is hordoz, az asztali videokártyából sem kattinthatunk bármilyet a külső házba, jelenleg a Radeon R9 300 és Fury sorozatok (leszámítva az egyedi hűtővel szerelt Fury X-et) támogatottak - az AnandTech szerint továbbá az R9 280, 290 és 290X modellek is bevethetők lesznek a notebookok mellett.
Hol marad az Nvidia?
A koncepció egészen biztosan megdobja majd az ultrabookos játékélményt, ugyanakkor érdemes észben tartani, hogy a Thunderbolt 3 az asztali gépekből ismert PCIe x16 helyett csak PCIe x4 sávszélességet tud átvinni, ami biztosan nyomot hagy majd a teljesítményen egy asztali géphez képest - ennek kapcsán a szabványt alkotó szereplők egyelőre nem közölt hivatalos értékeket.
Rendkívül izgalmas kezdeményezésről van tehát szó, egy kérdés azonban megválaszolatlan maradt: hol jön a képbe az Nvidia? Az AMD fő riválisa egyelőre nem hallatott magáról az eGFX kapcsán, miután azonban a Razer készülékeinek CES-es leleplezésekor úgy nyilatkozott, a Core mindkét gyártó grafikus kártyáinak otthont adhat, nem lenne meglepő, ha rövidesen a cég is előállna saját eGFX-kompatibilis driverével.