:

Szerző: Voith Hunor

2016. március 2. 18:00

Újraértelmezné a konzol fogalmát a Microsoft

Az Xbox divízió vezetője “új hardveres képességekről” beszélt. Megváltoztatja-e a konzol definícióját a Microsoft, jön-e a PC-konzol hibrid modell, Xbox ernyő alatt?

Nem várt információval szolgált Phil Spencer, a Microsoft xboxos fejlesztéseiért felelős vezető a konzol további lehetséges életútjával és úgy egyáltalán a vállalat játékpiachoz való hozzáállásával kapcsolatban. Essünk is rögtön túl a “sokkon”: Spencer szerint egy konzolgeneráción belül új hardveres képességeket fognak elérhetővé tenni, az oda-vissza kompatibilitás megtartása mellett.

Ez pedig a jelen állás szerint nem új perifériákat (mint amilyen a Kinect, vagy akár a HoloLens egy specializált változata), hanem a konzol teljesítményét befolyásoló újdonságokat takar. A Microsoft ezzel alapjaiban rúgná fel a konzolpiaci status quót, melynek alapvetése a generáción belül számítási kapacitásában változatlan hardver, és a PC-s példát követve gyorsabb, folyamatos fejlődési ütemre váltana.

PC master race?

Ezzel a lépéssel a redmondi cég a konzolpiacon eddig jobbára ismeretlen vizekre evezne. Persze a bejelentés inkább az Xbox (One) körüli viszonylagos állóvíz felkavarására éppúgy alkalmas, mint valami tényleges nagy változás beharangozására. Mindenesetre olyasmi, amivel érdemes pusztán esélylatolgatás keretében is foglalkozni, mert nem csak a Microsoft, hanem az egész konzolos világ jövőjére hatással lehet.

“A konzolok ökoszisztémáját nézve azt gondolom, hogy a hardveres képességeket tekintve gyakrabban lehetne iterálni [azaz magát a konzolt fejleszteni]. A Sony ezt csinálja a virtuális valósággal és a termékciklus közepén adja hozzá a PlayStation 4-hez a VR-t, és ezt egy külön dobozzal teszi. Ezt nem negatívan értem, de nem változtatja meg a konzol lényegi tudását. Ha a mobilok, tabletek, PC-k ökoszisztémáját nézzük, folyamatos hardveres fejlődést láthatunk, míg ez a konzolgenerációk között a kicsinyítésre és az olcsósításra [a gyártáshatékonyság növelésére] korlátozódik” - mondta a Polygonnak adott interjújában Spencer.

Forza Motorsport PC-n, akár 4k-ban is

A kijelentést megmagyarázni viszont nem volt hajlandó, de ezt nehéz másként értelmezni, mint úgy, hogy a Microsoft kitörési pontot keres az eddigi 5-7 éves ciklusból. Ez persze nem véletlen, a cég jelenleg erősen vesztésre áll az Xbox One és a PlayStation 4 által fémjelzett generációban, elemi érdeke ezt a periódust akár szokatlan eszközökkel is lerövidíteni, és valamilyen "rebootot" elérni.

Az persze már egyáltalán nem nyilvánvaló, hogy ez a PC-s világban megszokott hardveres bővítést, vagy a vállalat felhős infrastruktúráját ismerve valamilyen szolgáltatásként igénybe vehető plusz számítási kapacitást jelent. Esetleg egy előfizetéses csereprogramot, melynek keretében a jövőben rendszeresen lehet frissíteni egy nagyobb tudású gépre, némi felár megfizetésével, háztól-házig futárszolgálattal támogatva. Lássunk néhány lehetőséget!

Teljesítményosztályok egy generáción belül

A konzolokból a gyártástechnológia fejlődésével eddig is jelentek meg egyre kisebb fogyasztású és olcsóbb verziók. A Microsoft ennek mentén elkezdheti a teljesítményt is rendre növelni, persze adott generáción belül a teljes kompatibilitás szigorú megtartásával. Bár elsőre már ez is ördögtől valónak tűnhet, valójában még mindig nagyon messze állna a PC-s szektor végtelen káoszával, és mondjuk három konzolváltozat támogatása a fejlesztőknek is teljesíthető feladat lehetne.

Ez persze úgy lenne logikus, hogy a számítási kapacitáson kívül más nem változik, így egy általános minimális élményszintet jól be lehetne lőni, a 60 fps-re vagy nagyobb felbontásra vágyó “pixelhuszárok” pedig hozzáférnének álmaik csúcskonzoljához. Fejlesztői szempontból viszonylag könnyen áthidalható lehet ez a megközelítés, a CPU-s és GPU-s architektúra megtartása mellett is skálázható a teljesítmény, így ez a játékok/motorok oldalán minimális módosítást igényelne.

Csereprogram, avagy Xbox mint szolgáltatás

A fenti sémához remekül lehetne illeszteni egy csereprogramot, vagy még inkább egy havidíjas szolgáltatást. Előbbi keretében az új hardverrevíziókra rendre fix felár ellenében lehetne frissíteni – ilyenkor egy futár hozná az új gépet és vinné a régit, a Microsoft pedig például az Xbox Live-on keresztül intézné a piszkos anyagiakat.

Utóbbi viszont sokkal izgalmasabb alternatíva, és olyasmi, amire egyrészt a Spencer által példaként felhozott okostelefonos világban már van is példa, másrészt tökéletesen illeszkedne a Microsoft “mint szolgáltatás” központú üzleti felfogásába. Az Apple az iPhone 6s-sel vezetett be egy ilyen programot, melynek lényege, hogy havidíj ellenében az ügyfél mindig a legújabb iPhone-t használhatja, és a kifutó modell eladásával se kell bajlódnia.

A Microsoft ezt ugyanúgy megléphetné az Xbox Live előfizetéssel egybeépítve. Így a következő évek alatt a felhasználói bázist folyamatosan közös nevezőre hozhatná és azon is tarthatná, az üzletág bevételét pedig egy jóval kiszámíthatóbb mederbe terelhetné. Az is valószínű, hogy egy radikális modellváltás esetén ez ütközne a legkisebb felhasználói ellenállásba. A grafikára kevésbé igényesek vagy az előfizetéstől ódzkodók számára is lennének ésszerű lehetőségek, és a fejlődéspártiak is valós megoldást kapnának.

A Quantum Break sem marad Xbox-exkluzív

Mindezek fölé tagozódhatna be a PC, mint királykategória. Ezt a Microsoft csak szoftveres oldalról támogatná, a Windows 10-en, az univerzális platformon és alkalmazásokon keresztül, konzol-PC közötti többjátékos üzemmóddal. Itt a hardvert (bizonyos minimális feltételek mellett persze) a felhasználó adná (mint a vállalati BYOD modellben), az operációs rendszerrel, Xbox Live-val, játékokkal pedig a Microsoft törődne.

Ezzel az Xbox név egyszersmint ernyővé változna, különböző szintekkel, a hardverhez igazodó játékokkal - nagyjából mint a Steam Machine esetében. Mivel a vállalat amúgy is az UWP modellt erőlteti (ez Xbox One-on várhatóan néhány hónapon belül megjelenik), a fejlesztők ezen az úton haladva előbb-utóbb elveszíthetik a hardver közvetlen elérésének lehetőségét, onnantól pedig egyenes az út a "keresztplatformos" Xboxig.

Moduláris konzol?

A Microsoft megpróbálhat elmenni hagyományos PC-s irányba is, és átállhat egy moduláris konzolalapra, melyhez aztán ő maga és esetleg minősített partnerek adhatnak ki bővítőket. Ezt látjuk a legkevésbé valószínű alternatívának – túl nagy szórást vezetne be, és valamilyen torz keretek közé szorított PC-t szülne, valós előnyök nélkül. Még a plusz funkciót kínáló kiegészítők (Kinect, Move, fitneszeszközök) sem jöttek be eddig hosszú távon, nem látni, hogy egy GPU-s kiegészítő vagy egy erősebb processzor milyen fejlesztői támogatást tudna összegyűjteni - annak hiányában pedig a vásárlói keresletre sem lehet számítani.

Felhős turbócsomagok

Az, hogy az Azure infrastruktúrájában rejlő irdatlan számítási kapacitást a Microsoft szeretné szervesen hasznosítani a Xboxnál, egyáltalán nem újdonság. A nemsokára megjelenő Crackdown 3 lehet erre az első igazán komoly példa, de mi lenne, ha egy-egy játék különböző mértékben támaszkodhatna a felhőre, így is szabályozva a grafikai minőséget vagy akár a fizika komplexitását?

02:28
 

Crackdown 3 Gameplay Trailer - New Crackdown 3 Trailer Gamescom 2015

Még több videó

A Gitlab mint DevSecOps platform (x)

Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

Fejlesztői oldalról talán ennek lenne a legnagyobb műszaki kockázata – nem hiába nem terjedt el ez a modell, pedig már az Xbox One bemutatásakor is hangoztatta a Microsoft a milliónyi szerverben rejlő lehetőségeket. Olyan változók kerülnek a rendszerbe, melyek megfelelő kezelése sok plusz munkaórába kerül, és vannak olyan tényezők (például az internetszolgáltatói oldal) amire nem is lehetnek ráhatással.

UWP a lelke

Az biztos, hogy az egyelőre több sebből vérző, de folyamatosan fejlődő univerzális Windows platform (UWP) kulcsszerepet kap a játszmában. Ugyan a PC-s játékpiacon áruház és “launcher” tekintetében a Steam dominál (a jóval kisebb Originnel és Uplayjel együtt), alatta többségében bizony Windows fut – és egyre inkább Windows 10. A mobilos világgal ellentétben a Microsoftnak itt továbbra is teljes a dominanciája, és alakíthatja úgy a dolgokat, hogy az hosszú távú játékpiaci ambicióinak is megfeleljen.

Az Xboxot több mint másfél évtizede pátyolgatja a cég, a gigantikus pénzügyi krátert ütő első Xbox után a népszerű, de csak szerényen jövedelmező Xbox 360 következett, erre azonban a One nem tudott építeni, helyette újra visszalépést hozott, és a mai napig nem egyértelmű, hogy az üzletág nem csupán púp-e a Microsoft hátán. Olyan púp, amibe mostanra túl sokat fektetett, így kiszállni nem akar, de a történet olyan pontra ért, amikor már nem lehet finomkodni az iránymódosításnál.

A rendszeres hardverrevíziók, egy esetleges Xbox mint szolgáltatás és az UWP kombinálásával a Microsoft egyszerre rázhatná fel a begyepesedett konzolpiacot és tehetne újra kedvére a PC-s játékosoknak. Ha valamelyikre tippelnünk kéne, mi a jelenlegi információk birtokában erre tennénk a voksunkat.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek. November 8-ig early bird kedvezménnyel!

a címlapról