Keményen korlátozza a PC-s játékot a Windows Store
Az UWP-s játékok jelen állapotukban nem nyújtanak megfelelő élményt. A Microsoft platformjának limitációi miatt olyan alapvető funkciókról kell lemondani, mint a vertikális szinkron állíthatósága, vagy a több GPU-s meghajtás. Jönnek a Windows Store-exkluzív játékok, miközben dühítő problémákkal küzd a platform.
A játékos közösség egyre nagyobb aggodalommal figyeli, ahogy fokozatosan kibontakozik a Microsoft stratégiája a Windows Store és a játékok kapcsán. A Windows Store-ban elérhető vezető címek ugyanis szokatlan megkötésekkel és hiányossággal rendelkeznek, a vertikális szinkron (V-Sync) szabályozása mellett a többkártyás (SLI, CrossFire) meghajtás támogatása is hiányos. A Microsoft változtatásokat ígér, ugyanakkor ez hosszútávon nem biztos, hogy elég, hisz a probléma az UWP (Universal Windows Platform) alapjában gyökerezik.
A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.
Az aggodalmak a január végén megjelent Rise of the Tomb Raider PC-s kiadásával kezdődtek. A játék Windows Store-ban elérhető verziójában ugyanis nem lehet kikapcsolni a vertikális szinkront, így egyrészt a megjelenítő legmagasabb képfrissítési frekvenciája határozza meg a maximális másodpercenkénti képkockaszámot, másrészt (teljesítményhiány vagy a grafikus motor hibájából) esetenként látványos szaggatás lehet az eredmény. A játékot készítő Nixxes megerősítette, hogy a probléma az UWP keretrendszer limitációira vezethető vissza, így a funkcióra a fejlesztőknek nem volt ráhatásuk.
A több GPU-val rendelkező játékosok számára valószínűleg ennél is kellemetlenebb, hogy az UWP-s kiadás az Nvidia SLI és az AMD CrossFire többkártyás technológiákat sem támogatja - igaz, a Microsoft szerint ez viszont a játék fejlesztőinek sara. A problémát tetézi, hogy a grafikus kártyák vezérlőpultjában az UWP sajátossága miatt nem lehet profilozni a játékokat. Hasonló okokból kifolyólag az egerek és billentyűzetek profilozása sem működik, hisz a vezérlőszoftver megfelelő hozzáférés hiányában nem képes felismerni az alkalmazást.
Az UWP-s alkalmazások ugyanis a Win32-es világtól teljesen elzárva, saját sandboxban futnak, így más alkalmazás nem képes hozzáférni az adott program fájljaihoz vagy beállításaihoz. A VGA-k meghajtói az adott játék indítófájljához rendelik hozzá az egyes profilokat, amennyiben a driver nem érzékeli a megfelelő exe fájlt, úgy bizonyos optimalizációk egyszerűen nem működnek.
Mivel a hagyományos asztali környezetből egyáltalán nem lehet az állományokhoz hozzáférni, természetesen ez a moddolást is teljesen ellehetetleníti. Ugyanígy nem működnek az olyan alkalmazások sem, mint a FRAPS. De tovább is van: az UWP-s appok úgynevezett borderless fullscreen módban futnak. Ez azt jelenti, hogy a játék felbontása kötelezően megegyezik az asztali felbontással, ha alacsonyabb felbontáson szeretnénk futtatni, akkor előbb az asztal felbontását kell lehúzni. További hátránya a megoldásnak, hogy ilyenkor a játékkal egyszerre fut az asztal grafikus rétege is, ami (különösen gyengébb rendszereknél) akár számottevően visszafoghatja a teljesítményt.
Elszállt gépigény
Mindez egészen odáig nem jelent tragédiát, amíg a játékosok számára létezik alternatíva. A feljebb említett Tomb Raider epizód a Steam boltjában is elérhető, ráadásul azonos áron, ebben a verzióban pedig gond nélkül állítható a vertikális szinkron, a többkártyás SLI és CrossFire működése sem problémás, valamint a beviteli eszközök profilozása is megfelelően működik.
Egyes címek azonban kizárólag a Windows Store-ban lesznek elérhetőek, mint például a Quantum Break PC-s verziója, melynek kiadója a Microsoft. Az április elején érkező játék ennek megfelelően az UWP-re korlátozódik, a fentebb ismertetett megkötésekkel terhelve. A játék mellé javasolt konfiguráció is említésre érdemes, mely szerint a legalább i5-ös processzor mellé GeForce GTX 970-es vagy Radeon R9 390-es grafikus kártya, és 16(!) gigabájt rendszermemória javasolt.
A ma megjelent Gears of War Ultimate Edition szintén nem szégyenlős az erőforrásokat illetően. A játékhoz ajánlott konfigurációnak legalább 3,5 GHz-es i5-ös processzorral, R9 290X vagy GTX 970-es videokártyával, és 8 gigabájt memóriával kell rendelkeznie. Az ideális összeállítás ennél is tovább megy, hisz a 4 GHz-es i7-es CPU mellett R9 390X vagy GTX 980 Ti VGA-nak és 16 gigabájt memóriának kell lennie.
A játékosok szemszögéből tehát egyelőre számos hátránya van az UWP-nek. Ezek most még csak inkább a kemény mag szemét szúrják, de az olyan problémák mint a vertikális szinkron feletti kontroll vagy az SLI és a CorssFire működésképtelensége már egy szélesebb körnek is bosszúságot okozhatnak.
A Microsoft reakciója szerint a cég továbbra is elkötelezett a játékosok irányába, és mindent megtesznek azért, hogy az UWP megfeleljen az igényeknek. Az egyelőre kérdéses, hogy az UWP limitációi mellett mindezt hogyan fogják elérni, ehhez néhány exkluzív cím valószínűleg nem lesz elég. Az Xbox-PC keresztvásárlás lehetőségét örömmel fogadtuk, a fenti szigorú korlátok azonban újra árnyalják a képet - ezúttal a negatív irányba.