Lezajlott az első LTE-alapú teszthívás a Telenornál
A jelenleginél jóval gyorsabban felépülő, jobb hangminőséget biztosító mobilhívásokra ad lehetőséget, ha a hanghívást nem az évtizedes, 2G vagy 3G technológiák alapjául szolgáló áramkör-kapcsolt rendszerekben, hanem csomagkapcsolt módon, 4G alapon épül fel. Lezajlott az első, VoLTE-alapú teszthívás a Telenor hálózatán.
Sikeresen lebonyolította az első, LTE-alapú beszédhívást (Voice over LTE, vagyis VoLTE) saját hálózatán a Telenor Magyarország, mely nyilvánosan dokumentáltan az első ilyen éles tesztnek számít hazánkban. A külföldön már több mobilszolgáltató által is bevezetett technológia egészen új, csomagkapcsolásos (packet switching) alapokra helyezi a mobilkommunikáció hangátviteli rendszerét azzal, hogy szakít a több évtizede használt áramkör-kapcsolt (circuit switching) megoldással. A rendszernek számos előnye van mind a szolgáltató, mind az ügyfél szempontjából, ugyanakkor hosszú út vezethet még odáig, hogy mindenki 4G-n keresztül telefonálhasson.
Gyors, de nem úgy
A VoLTE elsősorban gyorsabb hívásfelépülési idővel kecsegtet, ami a tesztek szerint a jelenlegi, akár 10 másodpercig tartó teljes hívásfelépülési folyamatot 2-3 másodpercre rövidítheti le - vagyis lényegében a VoIP-hívásokhoz hasonlóan a hívás azonnal kicsönghet a túloldalon. Jelenleg ugyanis hiába csatlakozik 4G-s cellához egy készülék, egy bejövő, vagy kimenő hívás esetén a rádiós egységnek át kell váltania egy 2G-s vagy 3G-s cellára. Ez, vagy szakszóval a CS fallback rosszabb esetben csak tovább rontja a hívásfelépülési időt, ami a telefon szoftverétől és egyéb hálózati körülményektől függően akár oda is vezethet, hogy a hívott fél készüléke időtúllépés miatt nem fogadja a bejövő hívást, hiába van bekapcsolva, és hiába csatlakozik a hálózathoz.
A másik szembeötlő változás a VoLTE bevezetését követően a hangminőség javulása lehet, a fejlettebb kódolási eljárásoknak köszönhetően (3G-s hálózaton) ugyanakkor már korábban is volt előrelépés ebben a szolgáltatók részéről. A HD hanghívás pár évvel ezelőtti bevezetését követően ez a lépés tehát kevésbé hozhat majd látványos eredményeket. A VoLTE bevezetésével a Telenor szerint számos egyéb funkcióval lesz kiegészíthető az egyszerű hanghívás, például a lokáció megosztásával vagy különböző multimédiás tartalmak küldésével.
VoLTE státuszjelző ikon egy Samsung készüléken: új alapokon a beszédátvitel
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A VoLTE bevezetéséhez, illetve az új funkciók megjelenéséhez mindazonáltal szükség van a hálózat és a mobilkészülékek szoftveres finomhangolására, frissítésére is. Érdekesség, hogy a Telenor a VoLTE bevezetéséhez nem a (4G-s) hálózat első számú beszállítójának számító ZTE-t választotta partneréül, hanem annak kínai konkurensét, a Huawei-t.
Az LTE-alapú telefonhívást emellett a készülékgyártónak is támogatnia kell, ám nem elég globális szinten bevezetni a funkciót, hanem minden egyes hálózathoz egyedileg optimalizált szoftvert kell készíteni, minden típus esetében - tudtuk meg a Telenortól. Ez pedig hosszú hónapokkal késleltetheti a technológia bevezetését egy-egy típust illetően, úgy tudjuk, Norvégiában az éles üzemű VoLTE bevezetése kapcsán volt olyan gyártó, melyből egy több mint fél évig tartó egyeztetés után sikerült a korszerű hálózattal minden tekintetben együttműködő szoftverfrissítést kicsikarni.
Feltételrendszer
A VoLTE-alapú hívások a HD hanghívásokhoz hasonlóan ráadásul csak akkor épülnek fel, ha mindkét végponton adottak hozzá a körülmények, azaz mindkét készülék VoLTE-képes és mindkettő 4G-s hálózathoz csatlakozik. Érdekes kérdés, hogy különböző szolgáltatók ügyfelei között felépülhet-e VoLTE-hívás, a HD hanghívás eddigi tapasztalatai alapján ugyanakkor az feltételezhető, hogy a rendszer csak hálózaton belül működik majd megfelelően.
A kérdésre legkésőbb az év végén megérkezhet a válasz, ekkor tervezi ugyanis a Telenor a VoLTE-alapú hanghívás kereskedelmi bevezetését. A Telenor Csoportnál egyébként már működik a szolgáltatás két országban is, Norvégiában és Dániában - részben ennek köszönhetően a cég anyaországában, Norvégiában 2020-ra teljesen megszűnhet a 3G szolgáltatás. Megkerestük a két másik magyarországi mobilszolgáltatót, hogy mikor tervezik az új technológia bevezetését, ám eddig sem a Telekomtól, sem a Vodafone-tól nem érkezett konkrét válasz.