Hatékonyabb GPU-kat kínál az új PowerVR széria
Egy új, a belépőszintet megcélzó GPU-sorozattal állt elő az Imagination. A Series8XE elsősorban a helytakarékosságban lépett előre, miközben a tervezők néhány korábban opcionális funkciót alapértelmezetté tettek.
Az Imagination bejelentette legújabb, XE jelölésű, belépőszintű GPU-családját, mely a korábbi Series7XE helyét veszi át. A célszegmensnek megfelelően az új sorozat a területhatékonyságot helyezi előtérbe, a megoldások kisebb területen érik el az előd számítási teljesítményét, ami az árérzékeny célterületeken a legfontosabb szempont. A termékcsalád új megoldásai elsősorban beágyazott rendszerekben, felsőkategóriás viselhető eszközökben, valamint a belépőszintre és a középkategóriába érkező okostelefonokban kaphatnak helyet.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A most bejelentett Series8XE sorozat a már jól bevált Rouge architektúrára épít, amin kisebb optimalizációkkal próbál tovább javítani. Ezeknek köszönhetően a grafikus egység már támogatja az OpenGL ES 3.2-t, miközben természetesen már a Vulkan API támogatása is megoldott. A tesszellációt és az ASTC textúratömörítést immáron alapértelmezetten támogatja a rendszer, akárcsak az OmniShield biztonsági funkciót, mely az ARM TrustZone technológiájához nagyon hasonló megoldást kínál.
Ezek mellé még olyan opcionális funkciók társíthatóak, mint a 10 bites YUV támogatás vagy a saját fejlesztésű PVRIC3 tömörítési eljárás. Ezeknek különféle videódekóderek mellett van értelme, leginkább a sávszélesség, illetve ezzel együtt a lejátszáskori energiaigény csökkentése végett.
A legnagyobb hangsúly ugyanakkor nem az egyes új funkciókon, hanem a területhatékonyság növelésén volt. Különféle, az erőforrásmegosztás optimalizációját érintő módosításokkal azonos pixelkitöltési sebesség mellett 25 százalékkal sikerült csökkenteni az adott GPU-hoz szükséges területet. Az Imagination szerint ezzel tovább növelték előnyüket a konkurenciához mérten, ami valószínűleg az ARM Mali sorozatát takarja.
Az erőforrások újracsoportosítása nem érintette a rendszer alapvető működését. A számításokat végző, legfeljebb 16 futószalagot alkalmazható USC (Unified Shading Cluster) továbbra is négy darab 16 bites, illetve két darab 32 bites lebegőpontos feldolgozót, valamint egy SFU-t (special-function unit) tartalmaz.
A mikroarchitektúra mellett két GPU-dizájnt is bejelentett az Imagination, a GE8300 és GE8200 típusjelzésű megoldások a korábbi GE7800 és GE7400 típusokat váltják. Míg a GE8300 egy teljes USC-t, azaz 16 futószalagot tartalmaz, órajelenként pedig 4 pixelt számol ki, addig a GE8200 már csak ennek a feléből, 8 futószalagból gazdálkodhat, ezzel pedig órajelenként 2 pixeles teljesítményre képes.
Az Imagination arról egyelőre nem beszélt, hogy mikor érkezhetnek az első Series8XE GPU-t tartalmazó rendszerlapkák. A licencelés már elkezdődött, és a cég elmondása szerint már nyélbe ütöttek néhány megállapodást is, ami azt sejteti, hogy az év harmadik vagy negyedik negyedévében kerülhetnek piacra az első termékek.