Továbbra is érdekli a kábel a Vodafone-t
Vegyesvállalatban egységesíti erőit a holland távközlési piacon a Vodafone és a Liberty Global helyi érdekeltsége. A két cég több mint egy éve kerülgeti egymást egy esetleges páneurópai fúzióval kapcsolatban, ez azonban egyelőre mégsem látszik megvalósulni.
Vegyesvállalatot hozna létre a holland távközlési piacon a Vodafone és a Liberty Global helyi érdekeltsége, ezzel a harmadik nagy, integrált telekommunikációs szolgáltató jöhet létre a nyugat-európai országban. A cégek egyaránt 50-50 százalékos részesedéssel bírnak majd a vegyesvállalatban, mely becslések szerint 3,5 milliárd eurót érhet a folyamat lezárását követően - a Vodafone-nak ugyanakkor mindezért 1 milliárd euróval kompenzálnia kell a Liberty Globalt, hogy a helyi érdekeltségek értéke kiegyenlítődjön.
Összeteszik, ami van
A többek közt a magyar piacon is (a UPC márkanévvel) jelen lévő Liberty Global Hollandiában Ziggo márkanéven üzemeltet vezetékes szélessávú, illetve online videoszolgáltatást, a két cég egyesülésével létrejövő vegyesvállalat nagyságrendileg ötmillió mobilos, négymillió VoD és hárommillió kábeles ügyfélnek szolgáltathat. Hasonló méretű, jelentős ügyfélbázisa egyedül a Royal KPN NV-nek és a Deutsche Telekom helyi leányvállalatának van az országban - érdekesség, hogy utóbbi hosszú ideje tervezi kivonulását a holland piacról.
A Liberty-Vodafone egyesülés éppen ezért elsősorban a helyi piacvezetőnek számító KPN számára okozhat fejtörést, különösen, mivel az új versenytárs létrejöttének immár jó eséllyel semmi nem áll útjába, hiszen a versenyügyi szerveknek aligha lesz kifogásuk a két, alapvetően eltérő technológiai alapokkal rendelkező cég fúziója ellen. Hasonló egyesülések az utóbbi években több nagyobb európai piacon is lezajlottak már, vagy éppen folyamatban vannak (Németország, Nagy-Britannia), illetve a szakma természetes evolúciója további szinergiákat vetít előre.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Az adott területekre, infrastruktúrákra (vezetékes, vezeték nélküli szélessáv) szakosodott távközlési cégek ugyanis mára versenyhátrányba kerültek azokkal a vetélytársakkal szemben, melyek minden szolgáltatást integráltan, egyszerre képesek nyújtani ügyfeleik számára. Az egyik legerősebb ilyen európai multi a német állam résztulajdonában lévő Deutsche Telekom, mely a legtöbb leányvállalatán keresztül egyszerre nyújt vezetékes és mobilszolgáltatást azokban az országokban, melyekben jelen van.
Az európai piac két legnagyobb, egységesített infrastruktúra nélküli szereplője, a Vodafone Csoport, valamint a Liberty Global éppen ezért gyakorlatilag egymásra van utalva az európai terjeszkedést illetően. Másfél évvel ezelőtt röppentek fel először azok a híresztelések, melyek szerint a két cég páneurópai szinten tervezi szinergiák létrehozását, a mostani bejelentés azonban kizárólag a holland piacot érinti, és nincs szó más európai érdekeltségek összevonásáról - emelte ki mai nyilatkozatában Vittorio Colao, a Vodafone első embere.
"Hozzáállásbeli különbségek"
A két cég násztáncának középpontjában elsősorban a két legnagyobb európai érdekeltségnek számító brit és a német divízió egységesítése állt, a kiszivárgott hírek azonban arra utalnak, hogy a Vodafone és a Liberty Global közti tárgyalások tavaly szeptemberben megszakadtak, miután a cégek több fontos ponton nem tudtak megegyezésre jutni egymással. John Malone, a Liberty Global feje akkor azt nyilatkozta, hogy bár a két cég érdekei közösek, és az összeolvadás kézenfekvő lenne, a felek közt olyan hozzáállásbeli különbségek vannak az üzlet bizonyos aspektusait tekintve, mely útjában áll a megállapodásnak.
Előbb-utóbb azonban elkerülhetetlenné válhat, hogy a két cég nézetei közelebb kerüljenek egymáshoz, különösen az európai mobilpiacon egyre komolyabb kihívásokkal szembe néző Vodafone számára. A brit tulajdonú operátor, mely korábban az európai mobilpiac egyik kihívójának számított, ma már a saját hazájában is vert helyzetben van, az európai szabályozási politika pedig nem éppen azt vetíti elő, hogy a cég hosszabb távon, akvizíciók és partneri megállapodások nélkül meg tudja erősíteni jelenlétét a kontinensen.