Megvették a Runkeepert is
Az Asics vásárolta fel a Runkeepert, a legsikeresebb fitneszappok utolsóját. A japán sportszergyártó saját appja kudarc, inkább vettek egy sikereset.
Elkelt az egyik utolsó nagyobb független fitneszalkalmazás is, a Runkeepert fejlesztő FitnessKeepert az Asics vásárolta fel, így az igazán nagyok közül már csak a Strava maradt a piacon. A tranzakció értékét a felek nem hozták nyilvánosságra, a 10 és 50 millió közötti androidos telepítési számból kiindulva valószínűleg bőven százmillió dollár fölött lehetett a vételi ár, de akár ennek többszörösét is kifizethette a sportszergyártó.
Ezzel lassan le is zárul a konszolidáció a fitneszappok világában. Miután az Under Armour tavaly februárban felvásárolta a MyFitnessPalt és az Endomondót (összesen 475 millió dollárért), majd augusztusban az Adidas szerezte meg a Runtasticot, a Runkeeper maradt az egyetlen nagyobb, még független futóapp. Az Asics is szeretne egy szeletet a digitális sportszerekből, logikus lépés volt tehát a felvásárlás.
Adatok+felhasználói bázis=profit
Talán igényel némi magyarázatot, hogy egy viszonylag egyszerű fitneszapp miért kerül ilyen magas összegbe. A kulcs az üzleti kockázat minimalizálálása. Az Asics (vagy korábban az Under Armour) ugyanis az összeg töredékéért fejleszthetne saját alkalmazást, jelentős azonban a kockázata annak, hogy az nem lesz igazán sikeres, a fejlesztéssel, bevezetéssel, marketinggel töltött idő pedig veszendőbe megy. Miközben a futás reneszánszát éli, és a digitális eszközök százezerszám csábítják be az új vásárlókat, egy-két évnyi lemaradás százalékokban mérhető részesedésvesztést és hosszabb távon rengeteg kieső profitot jelent.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A fenti érvelést pont az Asics támasztja alá. A cég a Nike-hoz hasonlóan önállóan vágott digitális ökoszisztéma fejlesztésébe, a Nike-val ellentétben azonban ez csúfos kudarccal zárult. A Play Store-ban elérhető My Asics Running Coach mindössze 3,6-os átlagos értékeléssel rendelkezik (mintegy 3500 értékelésből), a telepítések száma pedig száz és ötszázezer között van. Ez egyértelmű kudarc és jól mutatja, hogy még a márka hűséges vásárlói sem ugrottak rá az appra - összehasonlításképp a Runkeeper 10-50 millió telepítéssel, és 360 ezer értékelésből 4,4-es értékeléssel rendelkezik.
A sikeres appon túl azonban az Asics az összegyűjtött felhasználói adatokra és a Runkeeper jelentős felhasználói bázisára is ráteszi a kezét. A kettő egyébként szorosan összefügg: ugyan van lehetőség a különböző fitnesz-platformok között az adatok exportjára-importjára, a hordozhatóság nem tökéletes, különösen hogy a platformok jelentős közösségi (social) elemet is adnak az élményhez. Emiatt számottevő "lock-in" van a különböző appok között, a váltás ugyan lehetséges, de a felhasználóknak nagy a tehetetlensége.
De az adatok nem csak a kényszerített lojalitás miatt fontosak. A mozgásra vonatkozó adatok ugyanis nem csak az egészségi állapot meghatározására jók, a sportszergyártók számára fantasztikus lehetőség ez arra, hogy megismerjék a célcsoport viselkedését. A különböző változók (életkor, testsúly, lakóhely), a futás gyakorisága, hossza, napszaka alapján sokkal jobban megérhetőek a vásárlók, és az igen heterogén csoport jobban megfogható. Ha pedig ezeket az adatokat más forrásból származó információkkal (például időjárási adatokkal) is összevonja az adatkezelő, akkor akár termékfejlesztést is alapozhat erre: ha esőben is népszerű a futás, érdemes lehet a vízálló modellekre ráfeküdni.