Kínaiak veszik meg az Operát
Óriási elérése van az Opera mobilos böngészőinek, a cég azonban nem tudja hatékonyan pénzzé tenni ezt a felhasználói bázist - ezzel indokolja a norvég cég eladását a vezetés. Ökoszisztémába olvad be a vállalat, a hátteret a kínaiak adják.
Mintegy 1,2 milliárd dollárért kelhet el az Opera Software, az azonos nevű böngésző fejlesztője. A döntést még jóvá kell hagynia a részvényesek közgyűlésének, mivel azonban a nagy tulajdonosok támogatásukról biztosították a tranzakciót, ez valószínűleg formalitás lesz. A meglepetés a felvásárló, a vételi ajánlatot ugyanis a sencseni Golden Brick Silk Road befektetési alap tette, a konzorcium mögött pedig olyan kínai online óriások állnak mint a Kunlun vagy a Qihoo 360.
A 10,5 milliárd norvég koronás ajánlat mintegy 1,2 milliárd dollárnak felel meg jelenlegi árfolyamon, ami részvényenként 71 koronát jelent. A cég részvényárfolyama az elmúlt fél évben 40-55 korona között hullámzott, ehhez képest egészséges prémiumot fizet a kínai fél, a 2015 eleji 100 korona fölötti árfolyamhoz képest viszont kimondottan szerény az ajánlat.
A felvásárlást vezető Kunlun és Qihoo 360 viszonylag ismeretlennek számítanak Európában, Kínában viszont mindkét cég a vezető online vállalatok közé tartozik. A Kunlun neve egyébként onnan lehet ismerős, hogy az Angry Birds-öt fejlesztő Rovio tavaly tavasszal együttműködésre lépett vele, a cég segít a franchise ázsiai monetizálásában.
Mint arról beszámoltunk, az Opera még tavaly augusztusban tette ki az eladó táblát, a cég hivatalosan felkért két pénzintézetet a potenciális értékesítés előkészítésére. Az Operának ugyan nincsenek pénzügyi problémái, de komoly tőkeinjekció nélkül nem tud tovább érdemben növekedni. Ezért döntött úgy a cég igazgatótanácsa, hogy keres egy szakmai befektetőt, amely hatékonyabban tudja pénzzé tenni az Opera működését. Magyarra fordítva a vezetés úgy érezte, hogy egy nagyobb konszern részeként az Opera értékesebb lehet mint önállóan, ezt az értékdifferenciát pedig a befektetők szeretnék zsebre tenni.
Opera Max - adatforgalmon spórol, így lett népszerű
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Elemzők szerint az Opera iránti érdeklődést a hirdetési üzletág és a különleges mobilos böngészőn keresztül elérhető felhasználók elérése indokolhatja. Az egyedi fejlesztésű mobilos böngészők ugyanis világszerte mintegy 350 milliós felhasználói bázissal rendelkeznek, ezt a tömeget azonban a cég nem tudja hatékonyan pénzzé tenni, mivel nincs olyan kiegészítő ökoszisztémája, amely ezt lehetővé tenné. Pontosan erre hivatkozik a cég elnöke, Sverre Munck: "Ha az iparági partnerségeket nézzük, akkor a vezérelv az ökoszisztéma. Ez a kulcsszó, mivel a legnagyobb online cégekkel vagyunk versenyben, mint a Facebook, a Google vagy az Apple. Teljes ökoszisztémákkal függetlenként versenyezni nagyon nehéz. Most azonban mi is egy ökoszisztéma tagjává válunk, amely jól illik a profilunkhoz."
Az Operát alapító von Tetzchner csalódottságának adott hangot a felvásárlás kapcsán. A norvég-izlandi vállalkozó még 2010-ben hagyta ott az Opera Software-t, miután a stratégiai irány kapcsán nézeteltérésbe került az igazgatótanáccsal. Von Tetzchner azóta saját böngészőt fejleszt Vivaldi néven. "Tehát a felvásárlásról szóló pletykák igaznak bizonyultak. Azt gondolom, hogy szomorú, hogy az Opera többé nem norvég vállalat. Egy újabb norvég cég fog eltűnni." - fogalmazott az alapító.