:

Szerző: Gálffy Csaba

2016. február 5. 17:07

Windows Store: hogy állunk fél év után?

A Windows 10 egyértelműen legfontosabb hozadéka az UWP, az új generációs fejlesztői platform. Az UWP-s alkalmazások azonban meglepően lassan érkeznek az operációs rendszerhez, megnéztük, fél év után mit tud felmutatni a Microsoft.

Több, mint fél éve jelent meg a Windows 10, az új rendszer pedig immár a második legnépszerűbb Windows-kiadásnak számít a 7-es mögött. Ilyen körülmények mentén különös aktualitása van a Microsoft most publikált blogbejegyzésének, amely a Windows Store teljesítményével foglalkozik. Vágjunk is bele, lássuk, milyen számokat hozott az alkalmazásbolt!

3 milliárd - sok vagy kevés?

A Microsoft egyetlen olyan adatot sem publikált, amely a Windows Store-t közvetlenül összehasonlíthatóvá tenné a rivális platformokkal, a Google-féle Play Store-ral és az Apple App Store-ral, sem letöltésszám, sem bevétel, sem az aktív felhasználók száma nem publikus. Az egyetlen irányadó szám, hogy a bolt eddig 3 milliárd látogatást regisztrált a Windows 10 július 29-i rajtja óta. Ezt nagyon nehéz kontextusba helyezni, nem tudjuk ugyanis, hogy mit számolt a Microsoft látogatásnak. Ennyiszer indították el a felhasználók a Store alkalmazást? A webes látogatások, a windowsos telefonok is beletartoznak? Nem véletlen, hogy az egyik kommentelő a Budapest Mobile Facebook-csoportban kicsit a köztévé nézettségi mutatóhoz hasonlította ezt a számot: szép nagy, kerek, jól hangzik, de az információtartalma csekély.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

A cég közlése szerint a Windows 8.x még mindig a Store-letöltések több mint felét adja, a Windows 10 azonban a leggyorsabban növekvő szegmens - ami az eddigi terjesztési eredmények fényében persze egyáltalán nem meglepő. Érdekesebb információ, hogy a Windows 10-es eszközök mintegy 4,5-szer több bevételt generáltak, mint a Windows 8-as társaik - vagyis a legtöbbet költő felhasználók úgy tűnik már váltottak az újabb operációs rendszerre.

A játékok mindent visznek

Ahogy a többi alkalmazásboltban, a Windows Store-ban is a játékok viszik a prímet, ráadásul látványosan. A letöltések harmada ebbe a kategóriába tartozott a november-december periódusban, de ennél is fontosabb, hogy a Windows Trends dashboard legfrissebb, novemberi adatai szerint a Store-os (fizetős app és in-app vásárlások) bevétel több, mint négyötödét adják ezek az alkalmazások. A második helyen a segédprogramok állnak a letöltések 15 százalékával, a fotós-videós, a zenei és a közösségi appok zárják a top 5-öt.

A július végén bevezetett új kategóriastruktúra már egy szinttel mélyebben bontja a főcsoportokat, így például látható, hogy a játékok között az akció- és kalandjátékok vezetnek, majd a logikai játékok és a versenyek következnek. Ezek fontos támpontot adhatnak a fejlesztőknek abban, hogy a boltban épp mi számít forrónak, és fejlesztési erőforrásaikat is ide tudják koncentrálni.

Ezt segítendő a Microsoft egy alternatív rangsort is készített, amelyben aszerint sorolja a kategóriákat, hogy melyikben a legerősebb (vagy leggyengébb) a verseny. Eszerint a fejlesztőknek a navigációs-térképes és a fotós-videós kategóriát érdemes célba venni, az egy appra jutó átlagos letöltésszám ezekben a legmagasabb, így ezek kínálják a legjobb kitörési lehetőséget. A rangsor egyébként a Windows 10 terjedésével gyorsan változik, az előző trendelemzésnél még a produktivitás kategória vezetett ebben a rangsorban, ez most a hatodik helyre esett vissza.

Ezen múlik a platform sikere

A Windows 10 elterjesztése, részesedésének kissé erőszakos maximalizálása nem öncélú a Microsoft részéről. A cég azért adja kvázi ingyen az operációs rendszert és azért terjeszti azt agresszíven, hogy minél nagyobb telepített bázist biztosítson a vadonatúj alkalmazásplatform, az UWP számára. Ebben a platformban látja a Windows hosszabb távú jövőjét, ez a platform fogja össze egységes egésszé a PC-ket, a 2-in-1 gépeket, a tableteket, a HoloLenset és az Xbox One-t. A sort persze a Windows 10 Mobile folytatná, a mobilos stratégia kapcsán azonban úgy tűnik a Microsoft csendben háttérbe helyezi az UWP-t, és inkább az iOS és Android fölé húzott metaplatformnak ad prioritást.

A Windows 10 jelenleg 200 milliós bázissal rendelkezik, ennek túlnyomó részét PC-k adják, ebben a formátumban azonban a Windows 10 sikere még nem automatikusan az UWP sikere. A PC-s Windows 10 ugyanis (természetesen) visszafelé kompatibilis az UWP legnagyobb ellenfelével, a Win32-vel, a régi platformot pedig appról appra, játékról játékra kell kiszorítania. Ez a csata egyelőre nem áll jól, fél évvel a Windows 10 indulása után látványosan hiányoznak a követendő példaként állítható sikertörténetek, az első UWP-s appként debütált hivatalos Twitter-app máig katasztrofális minőségű.

UWP vs Win32 - bajok vannak

Az egyik kirívó probléma az UWP-s alkalmazások korlátozottsága, erre az egyik legjobb példa a hatalmas hírveréssel beharangozott Dropbox alkalmazás. Ez az UWP-s platformra épül, kihasználja a frissített API-kat, például a Windows Hello autentikációs keretrendszert, vagy az interaktív értesítéseket is. Újdonság (és Windows 10-specifikus fejlesztés), hogy az app támogatja a drag-and-drop műveleteket is, vagyis az állományok az asztalról vagy Windows Intézőből belehúzhatóak az alkalmazás ablakába a feltöltéshez.

Szinkronizáció kell? Ahhoz más appra lesz szükség - mondja a Dropbox.

Hol akkor a probléma? Az UWP-s alkalmazás nem tud szinkronizálni. Ugyan a Dropbox szolgáltatásának lényege pontosan az, hogy a különböző gépeken tárolt mappákat szinkronban tartja, erre az UWP-s verzió képtelen, a funkcióhoz továbbra is szükség van a hagyományos Win32-es app telepítéséhez, ahogy eddig. A probléma gyökere: az UWP-s alkalmazások sandboxban futnak, biztonsági okokból nem rendelkeznek hozzáféréssel a teljes fájlrendszerhez, így a letöltött állományokat a Dropbox app nem tudja kiírni a szinkronizálásra kijelölt mappába. Pontosan ugyanez az oka, hogy a drag-and-drop is csak egyirányú, tehát az appból nem tudunk egy állományt kihúzni az asztalra.

Pedig a Dropbox egyike azoknak a Microsoft-partnereknek, amelyek komolyan vették az UWP-t és színvonalas alkalmazást hoztak az új platformra. Az app Rudy Huyn, az egyik legjobb Windows-fejlesztő terméke, öröm látni, hogy a Dropbox vette a fáradságot és komolyan vette a feladatot. A fenti példa azonban jól mutatja, hogy hiába az erőfeszítés, jelenleg Win32-es alkalmazások egyenértékű változatait UWP-n jelenleg nem lehet létrehozni, a platform korlátai közbeszólnak.

Tomb Raider - újabb kihagyott gól

A Dropbox app mellett a másik friss Windows Store-hír az új Tomb Raider-játék, a Rise of the Tomb Raider megjelenése volt. Ez az első AAA kategóriás PC-s játék, amely felkerült a Windows Store-ba, ráadásul a játék nem a standard PC-s port, hanem igazi UWP-s app, teljes Xbox Live támogatással (acsik!). Az újdonság azonban több kérdést vet fel, mint amennyit megválaszol. Egyrészt a játék drága, még az induló akcióval is 17 720 forint - mivel PC-s játékplatformként a Store-nak és az Xbox Live-nak elsősorban a Steamet kell megvernie, az árelőny sokat segíthetne. A hagyományos boltok pedig még ennek az árnak is mélyen alá tudnak menni, márpedig a Store-nak ezeket is verni kell, ha az elsődleges terjesztési platformmá akarja tenni a Microsoft.

De ennél sokkal nagyobb probléma, hogy az "egy Windows" és "egy Store" elv rögtön az első akadálynál elbukott. Hiába futtat ugyanis elvben az Xbox One és a PC is Windows 10-et, az egyik eszközre megvásárolt licenc nem vihető át a másikra, ha játékgépünk és konzolunk is van, mindkettőre meg kell vásárolni a játékot. Pedig ez az átjárhatóság lenne pedig a Windows 10-stratégia és az Xbox-PC-szinergia sava-borsa, pontosan ezek azok az apró átkötések, amelyek a felhasználók számára is értelmezhetővé teszik az "egy Windows" logikát.

Nem túl kevés, nem túl későn?

A féléves Windows 10 helyzetét megítélni egyelőre roppant nehéz. A Microsoft csak fokozatosan gyújtja be a rakétákat az operációs rendszer alatt, az iOS-es appok portolását lehetővé tévő Islandwood sincs még készen és hiányzik például a Win32-es appok Store-osítását lehetővé tévő Centennial is. A folyamatos fejlesztés eredményeképp pedig néhány hónapon belül az első igazán nagy frissítés, a Redstone is elérhető lesz, várhatóan tovább javítva a Windows 10 versenyképességét.

Szó sincs tehát arról, hogy a rendszert bármilyen formában le kellene írni, ez nem a Vista vagy a 8-as. Ha azonban külön kezeljük a Windows 10-et és külön az UWP-s appok kérdését, akkor korántsem lehetünk ennyire optimisták. Az új platform egyelőre túlságosan korlátozott a Win32-vel szemben, miközben az ígért átjárást sem nyújtja az Xbox One felé, ez pedig az eddig is szerény lelkesedést még tovább csökkentheti.

És végül hozzunk egy utolsó példát, hogy mennyire nehéz legyűrni a hagyományos API-kat: az Apple saját csatája, a Carbon leváltása az új Cocoa platformra 2000-től 2012-ig húzódott. Ennél is sokatmondóbb, hogy saját utolsó nagy carbonos alkalmazását, a népszerű Final Cut Prót a cég végül műszaki nehézségek és a megtérülés bizonytalansága miatt végül egyszerűen veszni hagyta, a Cocoa-alapú Final Cut Pro X-et a professzionális felhasználók egyként hagyták ott. A Microsoft ebbe a keserves csatába csak most vágott bele.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról