Hivatalosan is vihető a Yahoo
Az ikonikus cég 15 százalékos leépítést hajt végre, és "stratégiai alternatívákat" vizsgál fennmaradása érdekében.
Megerősítette az egy hónapja kiszivárgott létszámcsökkentést a Yahoo, sőt, a világ egyik legismertebb online cége rá is licitált a korábban nyilvánosságra került számra. A bejelentés szerint a Yahoo állományának 15 százalékát bocsátja el és öt irodáját (Dubaj, Mexikóváros, Buenos Aires, Madrid, Milánó) zárja be. A leépítés nagyobb része áprilisig lezajlik, év végére már csak 9 ezer saját alkalmazottat és mintegy ezer külsőst fog foglalkoztatni – ez 2012-höz képest közel feleakkora szervezetet és évente 400 millió dollárral alacsonyabb költséget jelent.
A jövőben a vállalat a még mindig sokak által használt levelezőjére, keresőjére, tartalomszolgáltatására és hirdetési platformjaira fog fókuszálni, és elsősorban az észak-amerikai, német, Hong Kong-i és tajvani piacokon szeretne növekedést elérni. A cég ígérete szerint főbb szolgáltatásai mellől eltünteti a sallangot (leáll a Yahoo Games, Smart TV, egyes magazinok megszűnnek) és a hangsúlyt minden eddiginél jobban a mobileszközökre helyezi át.
A Yahoo ingatlanok és szellemi tulajdon eladásából is szeretne egyszeri pluszbevételhez jutni, a tervek szerint ezzel további 1-3 milliárd dollár folyhat be idén a kasszába. Marissa Mayer vezérigazgató a tavaly év végén bejelentett fordított spinoff végrehajtását is megerősítette, azaz a Yahoo továbbra is egy új ernyő alá tervezi vonni az Alibaba részesedéséhez nem köthető tevékenységeit.
Marissa Mayer és David Karp, a Tumblr alapítója
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Ez összhangban áll azzal a kezdeményezéssel, hogy az igazgatótanács a fenti költségcsökkentési intézkedéseken felül a "stratégiai alternatívákat" is meg fogja vizsgálni - ez virágnyelven azt jelenti, hogy a vezetés már hivatalosan sem zárkózik el a Yahoo részben vagy egészében történő eladásától. Iparági források szerint érdeklődők bőven akadnak, az értékelés viszont nagyon széles skálán mozog, az Alibaba-részesedést leszámítva 2-8 milliárd dollár között már elhangzott minden. Mivel az amerikai piacon a Yahoo szolgáltatásait még mindig viszonylag sokan használják, híroldalai, magazinjai, videós tartalmai is a nehézségek ellenére is több tízmillió látogatót vonzanak, a Tumblr pedig jórészt (pénzügyileg) "parlagon" fekszik, a cégnek bizonyára nem kell majd lasszóval fogdosni a vevőjelölteket.
Óriási értékcsökkenés
A Yahoo egyébként a tavalyi évet nyers pénzügyi mutatók tekintetében nem zárta volna rosszul, összbevétele 4,6 milliárd dollárról 5 milliárdra emelkedett, ami főleg a mobileszközökön elért növekedésnek köszönhető (768 millióról 1,05 milliárd dollárra). A nettó eredményt azonban óriási, egyszeri értékcsökkenési leírás vágta haza: a vállalat 4,46 milliárd(!) dollárral volt kénytelen korrigálni egyes üzletrészei értékét - például az egymilliárdért felvásárolt Tumblrét 230 millió dollárral. A Yahoo így a tavalyi évet 4,36 milliárdos veszteséggel zárta. A cégnek a gondok ellenére egyelőre bőven van tartaléka, készpénzállománya 2015 végén 6,8 milliárd dollár volt.