:

Szerző: Asztalos Olivér

2016. február 3. 14:55

Lenovo: csökkenő bevétel, növekvő részesedés

Több mint 6 év után először számolt be csökkenő bevételről a Lenovo. A sokat erősödött dollár illetve a tovább gyengült PC-piac együttes csapása kellemetlenül érintette a dollárban könyvelő kínai vállalatot. Öröm az ürömben, hogy az átszervezések úgy látszik meghozzák a kívánt hatást, az előzetes várakozásokkal ellentétben a Lenovo növelte profitját.

Publikálta a december 31-gyel zárult negyedévre vonatkozó pénzügyi eredményeit a Lenovo. A sarokszámok: a vállalat bevétele több mint 6 év után először mutatott negatív tendenciát, a negyedévben elért 12,9 milliárd dolláros forgalom 8 százalékos csökkenést hozott az az előző év hasonló időszakához viszonyítva. Az árfolyamhatás kiszűrésével a visszaesés viszont "csak" 2 százalékos. Bár a profit a forgalomhoz mérten továbbra is igen vékony, ez legalább nőtt, 253 millióról 300 millió dollárra, ami 19 százalékos pluszt jelent az előző évhez képest. Ez meghaladja az elemzők által előzetesen várt 242,5 milliós értéket.

Mindezzel együtt a bevétel majd kétharmadát biztosító PC-piacon rekord részesedést ért el a vállalat, már 21,6 százalékkal uralja az első helyet. Az elmúlt években alkalmazott, a profitot a piaci részesedés oltárán feláldozó stratégia a végéhez közeledik, a Lenovo összesen 3200 munkahelyet szüntet meg, amitől a következő félévben 650 milliós, éves szinten pedig 1,35 milliárdos költségmegtakarítást vár. A vállalat gyakorlatilag ennek köszönheti, hogy a pesszimista előrejelzésekre végül rácáfolt 19 százalékkal magasabb profitjával.

PC-piac: növekvő részesedés, csökkenő bevétel

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Bár a piaci részesedés nőtt, a a PC-s eladásokból származó bevétel nagyot esett. A Lenovo 8 milliárd dollár értékben adott el PC-ket a szóban forgó harmadik negyedévben, ami 18 százalékos visszaesést jelent az előző év hasonló időszakához képest. Ezt a PC-piac előzetesen vártnál nagyobb lassulásának tulajdonította a vállalat. A Lenovo ugyanakkor pozitívumként kezeli, hogy a piac 10,9 százalékos zsugorodása mellett az eladásaik csak 4,2 százalékkal estek vissza, ami így 15,4 millió leszállított PC-t jelentett, részesedése tehát még nőtt is a piacon.

Mobilok: a hazai pálya buktatói

Bár a Lenovo egyre szívesebben támaszkodna a mobilos üzletágra, a PC-s eladásokhoz mérten amúgy is alacsony bevétel itt is esett, 4 százalékkal 3,2 milliárdra, amibe már két hónapnyi, nagyjából 2 milliárdnyi Motorola eredmény is beletartozik. A Mobile Business Group ezzel együtt 30 millió dolláros adózás előtti veszteséget produkált, ami nagyrészt épp a Motorola felvásárlásának költségeire vezethető vissza.

Az értékesített darabszám itt még nagyobbat esett mint a PC-k esetében, okostelefonokból csupán 20,2 millió darabot tudott eladni a Lenovo, ami 18,1 százalékos csökkenést jelent az előző évhez képest. Míg a hazai pályának számító Kínában az eladások estek, azon kívül 15 százalékot emelkedtek, ezzel együtt pedig már az értékesítések 83 százaléka az anyaországon kívül történik. Mindez alátámasztja a tavaly történt stratégiaváltást, amikor a Lenovo Kína helyett elkezdett a globális piac felé nyitni. A vállalat kiemelte a feltörekvő piacokhoz tartózó Indiát és Indonéziát, ahol 206 és 318 százalékos növekedést produkált a márka. A Lenovo ezzel együtt növelni tudta világpiaci részesedését, mely így már 5,1 százalékon áll.

Vállalati üzletág: ígéretes kilátások

Az IBM-től megszerzett szerveres divíziót is tartalmazó vállalati üzletág bevétele a PC-s és a mobilos részlegekkel ellentétben már nőtt, amivel a forgalom elérte az 1,3 milliárdot, ez pedig 8 százalékos növekedés az előző év hasonló időszakához képest. Az összképet ugyanakkor árnyalja, hogy miközben a divízió üzemi szinten nyereséges volt, adózva már 14 milliós veszteséget produkált, ugyanakkor ez előrelépés az előző év eredményéhez képest.

Ezen üzletág javuló tendenciája elsősorban a Kínában elért eredményeknek köszönhető, az innen származó bevétel mintegy 30 százalékkal emelkedett. A Lenovo hazai pályán számos adatközponti kiszolgálóra kötött megállapodást olyan cégekkel mint a Baidu, Alibaba, és a Tencent, miközben stabilizálta a szerverek eladását, illetve a felhős piacot is támadta. A vállalat időközben több új partnerre is szert tett, amelyek között a Nutanix, a Red Hat, illetve az SAP is szerepel. Amennyiben a részleg megőrzi lendületét, úgy a közeljövőben már profitábilis lehet, az elemzők szerint pedig emiatt hamarosan komolyan számolni kell a céggel.

Töretlen ambíciók

A Lenovo pénzügyi jelentésének hatására a vállalat részvényei nagyjából 10 százalékos eséssel indítottak a Hongkongi Értéktőzsdén, ami valószínűleg a hosszú idő óta először csökkent bevételnek tudható be. A kínai vállalat ennek ellenére meglehetősen pozitívan szemléli a közeljövőt, mely optimizmust részben a Windows 10 egyre nagyobb ütemű terjedésére alapozzák. A cég elnöke továbbá elárulta, hogy az idei évben elsődlegesen az amerikai és európai piacokat veszik célba, ezzel még tovább távolodva az anyaországban folyó egyre keményebb versenytől. A Lenovo igen ambiciózus célja a 30 százalékos PC-piaci részesedés megszerzése, amit ráadásul magas profit mellett szeretne elérni a vállalat. A két feladat párhuzamos teljesítése jelen körülmények között egyáltalán nem lesz egyszerű.

a címlapról