:

Szerző: Gálffy Csaba

2016. február 2. 16:25

Íme, a világ legértékesebb cége

Végre megmutatta a Google, hogy mennyit költ az "őrült" projektekre. A lendületes növekedés és a jó számok megnyugtatták a befektetőket, a cég értéke megelőzte még a rekordnegyedévet záró Apple-t is, 2010 után először.

Nagyon jó negyedévet zárt a Google, illetve a keresőóriás ernyőcége, az Alphabet. A tegnap közzétett negyedéves pénzügyi jelentés szerint a céget még az erős dollár sem tudta érdemben visszafogni, a bevételek és a profit is látványosan nőtt. A teljesítményt a befektetők is díjazták, az Alphabet piaci értékelése az Apple fölé emelkedett, ezzel jelenleg ez a világ "legértékesebb" tőzsdei vállalata.

A bevétel 18 százalékkal, 21,3 milliárd dollárra nőtt - konstans árfolyammal számolva a növekedés 24 százalék lett volna. Fontosabb adat, hogy a profit negyedével, 5,4 milliárdra emelkedett, a cég tehát igen egészséges működést mutat, nyomtatja a pénzt, ahogy mondani szoktuk.

A Google...

Az új struktúrához új pénzügyi jelentési formátum tartozik, amely külön kezeli a Google-divíziót. Ide tartozik a keresés, a hirdetési rendszerek, a Google Commerce, a Maps, a YouTube, az Apps, a felhős infrastruktúra- és platoformszolgáltatások, az Android, a Chrome, a Google Play, illetve a cég hardveres kezdeményezései, mint a Chromecast, a Chromebookok vagy a Nexusok. Ugyanitt szerepel a teljes belső infrastruktúra fenntartása is, értelemszerűen költségként.

Ez a Google divízió adja a bevétel szinte egészét: a negyedik negyedévben 21,2 milliárd dolláros forgalmat ért el, ez 18 százalékos növekedésnek felel meg az egy évvel korábbihoz képest. A bevételen belül a legnagyobb szeletet a Google saját weboldalain értékesített hirdetések tették ki, közel 15 milliárd dollárral (20 százalékos növekedés), ezzel szemben a partneroldalakon a bevétel 4,1 milliárdot tett ki, szerényebb, 7 százalékos növekedéssel. Az izgalmas az egyéb bevételek kategória (ahová például a hardverek kerülnek), ez 24 százalékkal 2,1 milliárdra nőtt.

Az új struktúra - forrás: Ars Technica

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

A hosszú ideje zsugorodó CPC (egy kattintásra jutó bevétel) most csak 5 százalékot csökkent (2013 és 2014 között még 13 százalék volt az esés), a Google saját oldalai és a partneroldalak azonban ellenkező irányba fejlődtek: míg a saját oldalakon 8 százalékot esett, a partnereknél 7 százalékkal nőtt az egységnyi bevétel.

A bevételt adó szorzat másik tagja a kattintások száma, ez a mutató összességében 17 százalékkal nőtt. Ezen belül a saját oldalak 22 százalékkal, a partnerek viszont mindössze 1 százalékkal hoztak több kattintást. Ráadásul mindkét ütem visszaesés az előző évek üteméhez képest, 2013-ról 2014-re a saját oldalak 40 százalékkal is tudtak nőni.

A jelentést követő elemzői konferenciahíváson a Google azt is bejelentette, hogy újabb szolgáltatása csatlakozott a híres "milliárdos klubhoz", vagyis rendelkezik immár több, mint egymilliárd havi aktív felhasználóval: a Gmail. Ez már a cég hetedik ilyent terméke, az Android, a Maps, a Chrome, a YouTube, a Play és persze a kereső már korábban belépett ebbe a körbe.

...és minden egyéb

A Google (pontosabban már az Alphabet) most először hozta nyilvánosságra, hogy a különböző ambiciózus kezdeményezések mennyi bevételt és mekkora profitot hoztak. Eddig ezeket a számokat a cég külön nem, kizárólag a Google-lal összeadva publikálta, így eddig csak sejteni lehetett a projektek nagyságát és irányát. Az első számok eléggé brutálisak: az összevont, egyszerűen csak "other bets" néven emlegetett kisérleti projektek együtt 448 millió dollár bevételt értek el, ez 37 százalékos növekedés az előző évhez képest.

Ennél mellbevágóbb viszont, hogy mennyi pénzt visznek ezek a projektek: 3,6 milliárd dolláros vesztesége volt az "other bets" szegmensnek az elmúlt évben, vagyis a működési költség valamivel 4 milliárd fölötti - mégegyszer, évente. Ez némileg megnyugtatta a befektetőket, eszerint ugyanis a cég teljes tőkeigényének csak mintegy 10 százalékát teszik ki ezek a projektek. Ez egy vállalható, sőt, kimondottan szerény összeg, a Microsoft vagy az Intel csúfos kudarccal végződő okostelefonos kirándulásai ennél jóval többe kerültek. Ebbe a szegmensben egyébként olyan kezdeményezések vannak, mint a Nest, a Google Capital és Ventures és a Fiber (ezek már bevételt is hoznak), illetve az olyan grandiózus kezdeményezések, mint a két biotech cég, a Calico és a Verily és a robotikával, légballonokkal, önvezető autókkal és egyéb őrült megoldásokkal foglalkozó "X".

a címlapról