IDC: 400 millió okostelefon fogyott
Véget ért a gyors növekedés kora, változik a versenydinamika az okostelefon-piacon. Szinte másfél milliárd telefon kelt el tavaly, lassan beállnak a frontvonalak, meglepetés mégis van idén.
Tovább lassult az okostelefon-piac növekedése, már-már a PC-piac aranykorát idéző lassú bővülés állt be. Az IDC friss adatai szerint szinte 400 millió okostelefon fogyott a negyedik negyedévben, ez 5,7 százalékos növekedést jelent az előző év hasonló időszakához képest. Ez azt jelenti, hogy a naptári 2015-ben összesen több, mint 1,43 milliárd ilyen eszközt vásároltak a felhasználók globálisan.
A gyártók versenyében az első helyen (immár évek óta) a Samsung tanyázik, a cég az előző negyedévek bukdácsolása után magára talált és növelni tudta részesedését az okostelefon-piacon, a szelet nagysága 19,9 százalékról 21,4 százalékra nőtt, a volumen pedig 75,1 millióról 85,6 millióra bővült. A cég tehát jól állta az intenzív piaci versenyt, a piac alsó és középső szegmenseiben a kínai gyártókkal, a prémium szegmensben pedig az Apple-lel vív háborút a cég.
Az Apple negyedéves eredményéről már részleteiben is megemlékeztünk, és tudjuk, hogy a cég egész egyszerűen nyomtatja a pénzt. A többi gyártóval való összevetésben már nem ennyire fényes a dinamika, az iPhone termékvonal mikroszkopikus, 0,4 százalékos növekedése bizony a legalacsonyabb a top5 gyártó között, ezzel az Apple kereken egy százalékos piaci részesedést vesztett, 19,7 százalékról 18,7 százalékra esett vissza. Ezzel együtt még mindig fantasztikusan magas a cég részesedése - ne felejtsük el, hogy az Apple 690 dolláros (!) átlagáron értékesített telefonokkal uralja a piac szűk ötödét.
Az év nagy nyertese a harmadik helyet megszerző Huawei, a cég igen egészséges ütemben bővíti eladásait, éves szinten 37 százalékkal emelte a volument a cég, 23,6 millióról 32,4 millióra. Ez azt jelenti, hogy a piaci részesedése már átlépte a 8 százalékot is, vagyis lassan fele akkora már, mint az Apple. Érdekesség, hogy a Huawei a történelem negyedik gyártója, amely át tudta lépni az egy év alatt értékesített 100 millió telefonos álomhatárt, korábban erre csak a Nokia, a Samsung és az Apple volt képes.
A negyedik helyezett a kombinált Lenovo+Motorola, a felvásárlás ellenére az eladások azonban látványosan, 18 százalékkal estek, 24,7 millióról 20,2 millióra, ezzel 5 százalékos részesedést csípett meg a kínai-amerikai gyártó. Ezt elsősorban a hazai eladások bedőlése okozta, a Lenovo kínai telefonjai katasztrofálisan szerepeltek a többi gyártóval folytatott harcban. A jövőben megújult taktikával folytatja a cég, a Motóra rövidített márkanevű Motorola és a Vibe brandek mögött immár egységesen az amerikai mérnökök munkája lesz, a cég okostelefonos kutatás-fejlesztését ugyanis egészében a régi Motorola csapata viszi tovább.
A 2015-ös év nagy csalódása (vagy be nem váltott ígérete) a Xiaomi. A márka 2014-ben üstökösként ívelt felfelé, a távol-keleti országokban igen látványos eredményeket ért el. A cég leigazolta Hugo Barrát, az Android arcát a Google-től és nemzetközi offenzívát hirdetett év elején, legalább 100 millió eladott okostelefonnal. Ettől a kitűzéstől messze elmaradt a cég, 71 milliónál kifulladt a gépezet, és a nemzetközi terjeszkedés, az európai és amerikai partraszállás is ábránd maradt. A negyedévet nézve a cég éppen befért a top5-be, 18,2 millió telefonnal és 4,6 százalékos piaci részesedéssel, 10 százalékos éves szintű növekedéssel.
CI/CD-vel folytatódik az AWS hazai online meetup-sorozata! A sorozat december 12-i, ötödik állomásán bemutatjuk az AWS CodeCatalyst platformot, és a nyílt forráskódú Daggert is.
Nagyot zsugorodott a "futottak még" kategória, vagyis a top5-ön kívüli gyártók összesített eladása és részesedése. A volumen konkrétan visszaesett, 3,3 százalékkal 168,3 millió darabra, a kombinált részesedés pedig 46,1 százalékról 42,1 százalékra esett. A piac tehát konszolidálódik, a korábbi színesedés, és a névtelen (vagy szinte névtelen) gyártók felé történő eltolódás immár erősen visszafordult.
A nagy növekedés korszaka tehát lezárult az okostelefonos szegmensben, és ilyen elképesztően magas számok mellett már bizonyosan nem is tér vissza. Ennek komoly következményei vannak a gyártók viselkedésére is: míg a növekvő piacon a legfontosabb a részesedés megszerzése (akár komoly veszteségek árán is), a stagnáló (lassan növekedő vagy zsugorodó) piacon azonban előtérbe kerül a profit, a részesedés termőre fordítása. Érdekes lesz figyelni ezt az új dinamikát, ahogy egyes gyártók (például a Lenovo-Motorola vagy a Huawei) a megmerevedő frontvonalak ellenére részesedést akarnak majd szerezni, mások viszont inkább a marzsok feltornázására fókuszálnak majd - unatkozni tehát ezután sem fogunk.