Intel: felejtsük el a mobilos kiruccanást
Pénzügyi eredményeit tekintve nem tudott előre lépni az Intel 2015-ben, a gigantikus fekete lyuknak számító mobilos üzletágat viszont sikerült kevésbé veszteségessé tenni. A PC-kből továbbra is ömlik a pénz, és a szerveres üzletág is egyre nagyobb biznisz.
Stagnáló bevéltelről és enyhén zsugorodó profitról számolt be az Intel 2015 utolsó negyedévére. A cég által közzétett információk szerint a bevétel 1 százalékkal, 14,9 milliárd dollárra nőtt, míg a profit 3,6 milliárd dollár lett, ami már 1 százalékos csökkenés. A látszólagos stagnálás-stabilitás mögött azonban folytatódott az átalakulás, a PC-s részleg apadó profitját pótolta a szerveres részleg növekedése.
PC-k: jól jön most a monopólium
Kezdjük a PC-s részleggel, ahová az asztali, notebookos, 2-in-1, tabletes és okostelefonos chipek is tartoznak. A Client Computing Group bevétele 8,8 millárd dollár volt, ami 3 százalékos növekedés 2014 végéhez képest. Ez jól mutatja, hogy bár a PC-piac válságba került, az Intel nagyon hatékonyan aknázza ki a piacon évek óta élvezett de facto monopóliumát, így a visszaeső szállításokat kompenzálni tudja az árak emelésével. A részleg 2,7 milliárdos üzemi eredményt ért el, ez mintegy 5 százalékos visszaesés éves szinten.
A PC-piac stagnálása emiatt csak minimális mértékben érintette meg az Intel teljesítményét, az értékesített darabszám 16 százalékos esését pótolni tudta, mivel az átlagos eladási ár (ASP) 17 százalékkal emelkedett. A visszaesés most nagyjából egységesen érintette az asztali (-9%) és a notebookos (-10%) chipek darabszámait, amit az ASP növekedése (9 illetve 6 százalék) kompenzált. Ez részben a piac átrendeződésének is köszönhető, ahogy a termékportfólióban a kereslet a belépő termékek helyett egyre inkább a prémium felé helyeződik át. A netbookok helyét átvették a tabletek (ezzel veszített a PC-piac), miközben a PC-gyártók egyre agresszívebben lépnek fel az Apple ellen a prémium szegmensben (ide viszont drágább processzorok kellenek).
A termékmix fokozatosan átalakul, ahogy a 14 nanométeres gyártósorokat felfuttatja a cég. A vezérigazgató elmondása szerint a 14 nanométeres termékek novemberre már a kliensekbe szánt processzorok 50 százalékát tették ki darabszámot tekintve, halad tehát az átállás a modern gyártástechnológiára. Igaz, a folyamat nem túl gyors, az első 14 nanométeres terméket még 2014 szeptemberében dobta piacra a cég, 14 hónap alatt sikerült tehát elérni a fele-fele arányt.
Mindent vitt az adatközpont - de még jobbat vártunk
Évek óta a húzó ágazat a szerveres-nagyvállalati részleg, a Xeonokkal és egyéb technológiákkal foglakozó Data Center Group. Nem volt ez másképp ebben a negyedévben sem, a DCG számottevően, 5 százalékkal, 4,3 milliárd dollárra növelte bevételeit 2014 hasonló időszakához képest. Ez azonban alatta marad az előzetes várakozásoknak, az Intel és a befektetők is erősebb növekedést prognosztizáltak. A cég vezetése szerint erre azért nem került végül sor, mert a makrogazdasági trendek visszafogták a nagyvállalatok beruházási kedvét, ami értelemszerűen visszavágott informatikai vásárlásokat és alacsonyabb keresletet is jelentett a vártnál. Az értékesítés darabszámokban 7 százalékot nőtt, az átlagos eladási ár azonban 1 százalékkal esett.
Az üzletág masszív sikerét mutatja, hogy a CCG 2,7 milliárdos üzemi eredményéhez képest kevesebb, mint fele akkora bevételből sikerült elérni 2,2 milliárdos üzemi eredményt, köszönhetően a Xeonok jóval magasabb profittartalmának. Nem véletlen, hogy az Intel szerveres üzletágára fáj már minden gyártó foga, a piac néhány százalékának megszerzése is százmilliós nagyságrendű profitot tudna hozni. Az Oracle új olcsóbb chipjeit és az IBM kooperációban készített Power8-derivatíváit is ide, az adatközponti piacra célozza, kiváncsian várjuk, hogyan fogadja majd ezeket a piac.
És amiről már szó sincs
"A 2015-ös eredmények jól mutatják, hogy az Intel fejlődik és a stratégiánk működik. Ebben az évben a növekedésre koncentrálunk az egyre okosabb és bekötöttebb világ infrastruktúrájának építésével." - mondta Brian Krzanich, a cég elnök-vezérigazgatója. Amiről azonban már alig esik szó, az a mobil szegmens. A cég sem a konferenciahíváson, sem a negyedéves pénzügyi jelentésben nem részletezte az okostelefonos-tabletes chipek teljestményét, így sem bevételt, sem nyereséget-veszteséget nem tudunk.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A vállalat csupán annyit árult el, hogy az egész évet tekintve egy milliárddal sikerült javítani az eredményességet, ami az előző év mintegy 4 milliárdos veszteségéhez képest így (számításunk szerint) csak 3 milliárdos mínusz lehetett. A cég több, mint fél évtizede próbál betörni ebben a szegmensbe, de egyelőre csak hasonló sikereket tudott elérni, mint a Microsoft okostelefonos próbálkozása - marginális részesedés, tömérdek készpénz elégetése árán.
A CCG kapcsán az Intel annyit azért elárult, hogy a tabletes platformok katasztrofálisan teljesítettek, az értékesítés 33 százalékkal zuhant és 9 millió egységet tett ki. Erre számítani lehetett, miután az Intel korábban bejelentette, hogy a részesedés üldözése helyett immár a veszteségek mérséklésére helyezi a hangsúlyt. Ez sikerült is, amint a fenti, egymilliárdos megtakarítás is mutatja, de eközben a cég tabletes jelenléte is megroppant.