Az Apple Watch letarolta az okosóra-piacot
Néhány hónap alatt ugrott az okosórák piacának élére az Apple. A vállalat egyedül több terméket értékesített, mint a többi konkurens összesen.
A 2015-ben eladott okosórák több mint felét az Apple szállította le, áll a Juniper Research friss elemzésében. A tavaly áprilisban a boltok polcaira került Apple Watch nagyjából 8 hónap leforgása alatt a piac 52 százalékát szerezte meg, amivel könnyedén ugrott a dobogó legtetejére, ezzel párhuzamosan pedig utcahossznyi előnyt is kiépített.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Az Apple így olyan gyártók dolgát is jelentősen megnehezítette, mint a viselhető eszközökkel már évek óta foglalkozó Fitbit. A cég múlt héten bejelentett Fitbit Blaze okosórájára a befektetők meglehetősen szkeptikusan reagáltak: a terméket azonnal az Apple Watch ellenfelének vizionálták, amire a cég részvényárfolyama 18 százalékot esett. Ez alapján a befektetők egy kicsit sem bíznak abban, hogy a Fitbit eszköze felveheti a versenyt az Apple okosóráival, sőt. A cég értéke jelenleg történelmi mélyponton áll, ugyanis bő egy hét alatt több mint 30 százalékot zuhant az árfolyam.
Az Android Wear operációs rendszert alkalmazó termékek csupán 10 százalék körüli szeletet tudtak kihasítani a tortából. Ebbe a Huawei, Motorola, Sony, Asus, és LG mellett már olyan óragyártók is beletartoznak, mint a Fossil vagy a Tag Heuer. A Juniper a novemberben megjelent, Tizen operációs rendszerrel felvértezett Samsung Gear S2-re is kitért, mely a pozitív fogadtatás ellenére nem hozott átütő sikert, legalábbis egyelőre.
Az értékesített okosorák egy része az egyszerűbb és olcsóbb modellek közül kerül ki, állítja a Juniper elemzője. Az olyan cégek, mint például a Martian vagy a Razer által kínált modellek nem alkalmaznak komplex operációs rendszert, így harmadik féltől származó alkalmazások futtatására nem alkalmasak.
Az IDC pár hete közzétett jelentése többé-kevésbé alátámasztja, illetve ki is egészíti a Juniper adatait. Ez alapján az Apple Watch előnye még nagyobb lehet, a mérés szerint 61,3 százalékos, ami 13 millió leszállított okosórát jelent. (Érdekesség, hogy eközben iPhone-ból 231 millió fogyott, azaz minden egyes Watch-ra körülbelül 17 eladott okostelefon jut.) Az IDC szerint az Android Wear is jobban áll, 15,2 százalékos eredményével stabil második a Pebble OS előtt, amit viszont már szorosan követ a Samsung Tizen rendszere és az azt használó termékek.
A piac jövőbeni alakulásával is foglalkozik a jelentés, mely szerint 2019-ben a jelenleginél négyszer több, közel 90 millió okosórát fognak értékesíteni. Az IDC szerint az Apple Watch még akkor is a dobogó legfelső fokán áll majd, köszönhetően a márka óriási rajongótáborának, illetve az évente eladott sok tízmillió iPhone-nak. Az Apple részesedése ugyanakkor némileg csökkenni fog, miközben az Android Wear a többiek kárára sokat jön majd fel.
Az elemzés megjegyzi, hogy az okosórák piaca továbbra is kibontakozóban van, az eszközök pedig gyerekcipőben járnak. Az elkövetkező két generáció olyan képességeket és funkciókat hozhat, melyektől szélesebb kör számára válhatnak vonzóbbá az egyelőre jellemzően csak az okostelefonok kiegészítésére szolgáló órák.
Metodológia
Az IDC metodológiája nem csak a végfelhasználóknak eladott termékeket (sell-through) számolja, hanem azokat is, melyeket a gyártók leszállítottak és valamely disztribútor raktárában állnak, értékesítésre várva (sell-in). Emiatt a számok például nagyon érzékenyek a raktársöprési akciókra.
A végeredményhez több adatot vetnek össze az elemzők. Ezek forrásai rendszerint a gyártók, a disztribútorok, illetve az egyes országok jelentősebb kiskereskedései lehetnek, ami mellett a komponensszállítóktól származó információkat, illetve az importfeljegyzéseket is figyelembe veszik.