Meglepően drága lett az Oculus Rift
A VR-sisak a vártnál jóval drágábban kerül piacra, a szállítás márciusban indul, húsz országba. A kickstarteres támogatók ajándékba kapnak egy darabot.
Tegnap délután óta előrendelhető az idei év egyik legjobban várt PC-perifériája, az Oculus Rift. Az virtuálisvalóság-piac első igazán komoly versenyzője váratlanul magas árcédulát kapott: az Egyesült Államokban nettó 599 dollárért, Nagy-Britanniában bruttó 499 fontért, az első terjesztési hullámba bekerülő többi európai országban pedig bruttó 699 euróért lehet megvásárolni. Ez lényegesen több, mint amennyibe korábban a fejlesztői darabok kerültek (300 és 350 dollár), és azért is meglepő, mert Palmer Luckey társalapító korábban azt mondta, a kereskedelmi forgalomba kerülő termék hasonló árszinten fog mozogni.
Luckey az általános megdöbbenésre és az első, nem éppen visszafogott reakciókra válaszolva először Twitteren, majd a Redditen magyarázta, miért is kerül ennyibe az Oculus Rift. A végleges modell jóval fejlettebb és magasabb minőségű komponenseket használ, mint amilyenek a fejlesztői változatokba kerültek – Luckey a két, VR-célokra fejlesztett OLED-panelt, az optikát és a mozgás- és fejkövető rendszert emelte ki.
Nate Mitchell másik társalapító a TechCrunch-nak adott interjújában elmondta, a cég gyakorlatilag nullszaldósan árulja a VR-sisakot, hogy "berúgja" a VR-piacot. Árcsökkentésre a közeljövőben nem érdemes számítani, ahogy valamilyen lebutított vagy lecsupaszított változatra sem, az Oculus ugyanis a piacépítési szakaszban mindenképpen egységes szinten akarja tartani a hardveres bázist. Ez a fejlesztők dolgát könnyíti, mivel így csak egyetlen hardverplatformot kell célozni, egyetlen eszközt kell tesztelni.
A vásárlók egyébként a sisak mellé egy Xbox One kontrollert, egy távirányítót és két játékot (EVE: Valkyre és Lucky's Tale) is kapnak, de Luckey szerint ezek érdemben nem dobják meg a költséget, a várakozásoknál magasabb árszint a már említett drága és egyedi komponenseknek köszönhető. A jövőben megjelenő, direkt VR-felhasználásra fejlesztett kontroller árát Luckey a Rifttel történő melléfogása miatt megsaccolni sem volt hajlandó, de nem lepődnénk meg, ha azért további száz dollár körüli összeget kéne majd kiadni.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A szállítási határidő az előrendelés indulása utáni percekben (!) még március volt, de nagyjából fél óra elteltével már április, a most rendelők pedig jelen állás szerint leghamarabb júniusban juthatnak hozzá a Riftjükhöz. Az első terjesztési körbe 20 ország került be – Magyarország nem meglepő módon nincs közöttük, de például Ausztria sem, sőt, a világ egyik legnagyobb és legfontosabb videojáték-piacának számító Dél-Korea sem.
Oculus-kész
A belépési küszöb azonban nem csak a VR-sisak ára, hanem a minimálisan ajánlott konfiguráció miatt is magas: az Oculus szerint legalább Nvidia GTX 970 vagy AMD Radeon R9 290 videokártya és Intel i5-4590 szintű processzor szükséges a felhőtlen virtuálisvalóság-élményhez. A felsőkategóriás VGA azért szükséges, mert két 1080x1200 felbontású panelt kell meghajtania 90 Hz-es képfrissítési sebesség mellett – elsősorban ez utóbbi jelenti a kihívást az "olcsóbb" videokártyáknak, amennyiben magas részletesség mellett kívánunk élvezni egy komplex grafikájú játékot.
Már a fenti, önmagában semmire se jó páros is 170-180 ezer forint körül mozog, ehhez jön a mintegy 220 ezer forintos Oculus Rift, tehát 400 ezer forintnál tartunk úgy, hogy a PC többi alkatrészéről és a külső perifériákról nem is beszéltünk. A cég elindított egy minősítési rendszert is PC-gyártók számára, és honlapján a VR-sisak mellett az ASUS, a Dell és az Alienware "Oculus Ready" gépeit is kínálja, az alapkonfigurációk nettó ezer dollárról indulnak.
Kezdődhet a VR-háború
A VR-sisak fejlesztésének első szakaszát finanszírozó Kickstarter-kampány során, 2012 augusztusában az eredetileg kitűzött negyedmillió dolláros célösszeg tízszeresét dobták össze az érdeklődők. Az ő nélkülözhetetlen segítségüket az Oculus most egy ingyenes kereskedelmi példánnyal jutalmazza.
A cég ezt követően 75 millió dollárnyi kockázati tőkét is bevont, az igazi meglepetés azonban a Facebook belépése volt: a közösségi oldal kétmilliárd dollárt fizetett az Oculusért. Két legendás szakember is csatlakozott a fejlesztőkhöz, először John Carmack, majd Michael Abrash jelentette be, hogy az Oculusnál folytatják karrierjüket – utóbbi már a Valve-nél is sokat foglalkozott a virtuális valóság megvalósításának műszaki kihívásaival.
Az Oculus Riftnek egyelőre még csak egy kihívója van, bár a Samsung GearVR-ja árban és tudásban is messze alatt van. Idén viszont elvileg két további nehézsúlyú versenyző is belép a piacra, a Sony-féle PlayStation VR és a HTC-Valve együttműködésben készülő Vive. Komoly árversenyre nem érdemes számítani, a Sony eszköze ugyanis csak PlayStation 4-gyel lesz használható, a HTC Vive pedig az egészalakos mozgáskövető rendszer miatt tippünk szerint a majdani speciális kontrollerrel kiegészített Oculus Riftnél is drágább lesz, de legalábbis olcsóbb aligha.
A Juniper Reserch piackutató cég becslése szerint 2020-ig összesen 30 millió VR-sisak talál majd gazdára, a SuperData Research pedig 1,9 millió PlayStation VR eladását várja – idénre. A VR-eszközök terjedését az árszint mellett a rendelkezésre álló tartalom mennyisége és minősége is erősen befolyásolni fogja. Az Oculus 2016 végéig mintegy száz támogatott játékot ígér.