Flash: itt a sztori vége
Lefokozza a Flash-t az Adobe, a cég a jövőben a HTML5 formátumú anyagokat kezeli majd prioritással. A Flash formátum persze még évekig velünk marad, a karbantartásba a nagyobb techcégek is besegítenek.
Kivezeti a Flash brandet és fokozatosan kivonja a technológiát az Adobe - jelentette be a szoftverház saját blogbejegyzésében. Ebben a vállalat elismeri, hogy a Flash által korábban egyedüliként nyújtott képességeket ma már a HTML5 is elérhetővé teszi, így a jövőben inkább ez utóbbit helyezi előtérbe. Ezzel együtt a cég a Flash Professional CC termékét Animate CC-re cseréli (nevezi át) 2016-tól kezdődően, ez lesz a jövőben a HTML5-ös (és Flash-alapú) tartalomgyártás zászlóshajója a cég kínálatában.
A döntés lényege, hogy az Adobe immár nem a Flash-re tekint elsődleges kimeneti formátumként, a HTML5 a jövőben nem csak egyenrangú lesz, hanem kiemelt helyet kap a cég stratégiájában - ezt tükrözi az Animate CC átnevezése is. Ez továbbra is támogatni fogja a Flash-tartalom gyártását, de a fejlesztések a jövőben a HTML5-re fókuszálnak majd.
Hamarosan retró lesz
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A bejelentés szerint a Flash "utógondozását" az Adobe nem hanyagolja el, ahogy fentebb említettük, az Animate CC továbbra is képes lesz ilyen tartalom előállítására. A futtatókörnyezet karbantartásában az Adobe a Microsoft, a Facebook és a Google biztonsági szakembereivel működik majd együtt, így ha nem is szűnnek meg egy csapásra a Flash biztonsági problémái, várhatóan szaporodni sem fognak a kivezetés ideje alatt.
A Flash egyik általános felhasználási módja a videolejátszás, ezen épült fel a YouTube-birodalom is, és ezt használta egy időben az összes nagyobb videomegosztó, tévécsatorna, stb. Mára (a mobilos böngészők terjedésének köszönhetően) a legtöbb oldal már rendelkezik HTML5 fallback lehetőséggel, a Flash kivezetése nem okoz majd túl nagy megrázkódtatást, annak ellenére, hogy sok videós oldal (például az Indavideó) továbbra is ezt használja asztali környezetben.
A bejelentés szerint az Adobe saját Primetime integrált videós platformjához is készül majd HTML5-ös videolejátszó - ez eddig csak mobilos környezetben volt elérhető, az asztali kimenet eddig Flash-alapú volt. A saját videós rendszert használó szereplők ezt már korábban meglépték (például a már említett YouTube is), a jövőben az Adobe-tól dobozos megoldást vásárló kliensek is váltani tudnak majd. Fallback opcióként ez is támogatja majd a Flash-t, olyan böngészők esetében, amelyek nem nyújtanak HTML5-kompatibilitást (az "örökzöld" böngészők korában ez már eléggé ritka).
Láttuk jönni
Meglepetés a bejelentésben persze nincs, az Adobe évek óta fokozatosan hátrál ki a Flash mögül. A cég még 2012-ben bejelentette a HTML5-re épülő alternatív megoldások teljes tárházát, előbb kísérleti alkalmazásokban, majd a mainstream applikációkban is bevezette a HTML5-öt a Flash alternatívájaként. Ez a sokéves folyamat ért most egy újabb állomáshoz, ami sem az Adobe-ot közelről követők, sem a Flash-gyűlölök számára nem kellene meglepetést okozzon.
Évek óta készülnek az alternatívák - mostantól alapértelmezésben
Hogy miért nem haladt ennél gyorsabban az Adobe? Ebben valószínűleg szerepe volt annak is, hogy sokáig nem volt igazán alternatíva. A HTML5, mint hívószó ugyan évek óta szerepel, a technológia azonban évekig nem állt készen arra, hogy a Flash szerepét át tudja venni. A böngészős implementációk sokáig részben vagy egészében inkompatibilisek voltak, és a különböző szereplők is egészen eltérő irányokba húzták a technológiát. Nem véletlen, hogy a szabvány írása (és újraírása) évekig tartó, rögös folyamat volt. A HTML5 végül csak 2014 októberében vált hivatalos webes szabvánnyá.
Az egyetlen nagyobb iparág, amelyet teljesen váratlanul ért az évek óta folyó átalakulás, az a hirdetési ipar. A különböző webes hirdetéseket készítő ügynökségek látványosan átaludták az elmúlt néhány évet, nem csak Magyarországon, de az egész világon. A HWSW információi szerint a legtöbb hazai ügynökségnél csak most kezdték átképezni a Flash-alapú kreatívok gyártásával foglalkozó csapatokat HTML5-re. Ez pedig hosszas, költséges, és minden szereplő számára fájdalmas folyamat: A JavaScriptet tanuló Flash-designereket és a bannereket gyártó frontendeseket mindenki képzelje maga elé.