:

Szerző: Gálffy Csaba

2015. november 20. 15:50

Mobilplatformok: a helyzet változatlan

Hosszú évekre beállhat az okostelefon-piac. A két nagy versenyző, az Android és az iOS felosztotta a területet, a következő nagy durranásig nem is számíthatunk változásra.

Továbbra is stabil a platformok versenye - szűrhetjük le a Gartner most közzétett okostelefon-piaci adataiból. A két nagy versenyző, az Android és az iOS felosztotta egymás között a piacot, a részesedési mutatók csupán minimális ingadozást mutatnak. A piac egésze egyébként elérte (a Gartner számítása szerint) a 353 millió telefont, ami éves szinten 15,5 százalékos emelkedésnek felel meg (az IDC eltérő metodológiája csak 6,8 százalékos növekedést mért).

Android: Google vs Kína

A piac királya persze továbbra is az Android, amely lassan a negyedévenként 300 millió eladott telefont közelíti, a mérföldkőtől hajszál híján maradt le (298,8 millió darabbal). A bűvös 300 millió persze bőven meglesz a negyedik negyedévben, amely hagyományosan a legerősebb periódusnak számít az okostelefon-piacon. Az eladások 17 százalékkal nőttek, vagyis hajszállal a teljes piacnál nagyobb mértékben.

Értékesítés - darabszámban

Ahogy szoktuk, persze ismét megjegyezzük, hogy az Android sikere nem jelenti egyúttal a Google sikerét is. A Gartner ugyanis nem csak a "standard" Google Play-es telefonokat számolja az Android rubrikába, hanem a távol-keleten népszerű Google-mentes modelleket is. Ezek különösen Kínában számítanak tényezőnek, mivel az országban a keresőóriás nem működtet alkalmazásboltot és egyéb szolgáltatásait is kivonta. A hátramaradt űrt tucatnyi helyi fejlesztésű szolgáltatás töltötte ki - akkora sikerrel, hogy a Google mára a döntését visszavonta és igyekszik újra megjelenni a piacon. A következő évekre így eldöntendő kérdés maradt, hogy vissza tudja-e hódítani saját operációs rendszerét a Google, vagy a szabad szoftveres alapoknak köszönhetően színes marad az ökoszisztéma.

Az Android részesedése egyébként még sosem volt ilyen magas, a Gartner adatai szerint az előző csúcs 83,85 százalék volt a tavalyi év második negyedévében, ezt haladta meg most a 84,68 százalékos érték.

iOS: nincs telítődés

A második hely évek óta az Apple-féle iOS-é, az eladások itt is szépen nőttek. A cég ezzel rácáfolt azokra a félelmekre, miszerint a prémium kategóriás telefonok piaca telítődött volna, a Gartner metodológiája szerint mért 21 százalékos növekedés a várakozások fényében nagyon jónak számít. Az Apple negyedéves jelentéséből is tudjuk, hogy a keresletet elsősorban a kínai piac húzta most, az ország középosztálya nem tud betelni az új, nagyobb kijelzős modellekkel.

A harmadik negyedévben így az iOS részesedése 13,1 százalékra volt elegendő, ez az éves ciklusban hagyományosan a legalacsonyabb érték, a következő negyedévben a frissített iPhone-ok szokás szerint meghúzzák majd a részesedést - ez a ciklikusság adja a jellegzetes fűrészfogas görbét.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

A platformok közötti verseny harmadik helye már régen irrelevánssá vált, a pozíciót továbbra is a Microsoft-féle Windows Phone rendszer tartja. A sokadik "reboot" azonban rányomta a bélyegét az eladásokra, az új modellek nélkül hagyott portfólió, a Windows 10 Mobile-ra való várakozás csak tetézte a platform egyéb hátrányait. Az eladások ennek megfelelően egészen apróra zsugorodtak, a nagyon nehezen megszerzett 3 százalékos részesedés 1,7 százalékra olvadt, a 9 millióra feltornázott eladások pedig 5,9 millióig estek.

Hogy mennyire elméletivé vált a Microsoft mobilos platformjának sorsa, azt jól illusztrálja, hogy az androidos modellek értékesítése egy év alatt 44 millió darabbal nőtt, ami hét és félszer annyi, mint ahány windowsos telefon fogyott világszerte. A Gartner is megjegyzi amúgy, hogy a Windows 10 Mobile küszöbön álló érkezése és az új csúcsmodellek sem fogják érdemben növelni az eladásokat, az elemzők nem várják a részesedés érdemi növekedését. A platform azonban találhat magának egy réspiacot, a vállalati vásárlók körében a Microsoft-ökoszisztémába kiválóan illeszkedő eszközök arathatnak sikereket (információink szerint a magyar piacon aratnak is), a konzumer oldalon azonban az Android-iOS dominancia folytatása várható.

Az okostelefonpiaci gyártók versenyéről az IDC jelentése kapcsán írtunk már.

Eleged van az eltérő környezetekből és az inkonzisztens build eredményekből? Frusztrál, hogy órákat kell töltened új fejlesztői környezetek beállításával? Többek között erről is szó lesz az AWS hazai online meetup-sorozatának ötödik, december 12-i állomásán.

a címlapról