Mobilplatformok: a helyzet változatlan
Hosszú évekre beállhat az okostelefon-piac. A két nagy versenyző, az Android és az iOS felosztotta a területet, a következő nagy durranásig nem is számíthatunk változásra.
Továbbra is stabil a platformok versenye - szűrhetjük le a Gartner most közzétett okostelefon-piaci adataiból. A két nagy versenyző, az Android és az iOS felosztotta egymás között a piacot, a részesedési mutatók csupán minimális ingadozást mutatnak. A piac egésze egyébként elérte (a Gartner számítása szerint) a 353 millió telefont, ami éves szinten 15,5 százalékos emelkedésnek felel meg (az IDC eltérő metodológiája csak 6,8 százalékos növekedést mért).
Android: Google vs Kína
A piac királya persze továbbra is az Android, amely lassan a negyedévenként 300 millió eladott telefont közelíti, a mérföldkőtől hajszál híján maradt le (298,8 millió darabbal). A bűvös 300 millió persze bőven meglesz a negyedik negyedévben, amely hagyományosan a legerősebb periódusnak számít az okostelefon-piacon. Az eladások 17 százalékkal nőttek, vagyis hajszállal a teljes piacnál nagyobb mértékben.
Értékesítés - darabszámban
Ahogy szoktuk, persze ismét megjegyezzük, hogy az Android sikere nem jelenti egyúttal a Google sikerét is. A Gartner ugyanis nem csak a "standard" Google Play-es telefonokat számolja az Android rubrikába, hanem a távol-keleten népszerű Google-mentes modelleket is. Ezek különösen Kínában számítanak tényezőnek, mivel az országban a keresőóriás nem működtet alkalmazásboltot és egyéb szolgáltatásait is kivonta. A hátramaradt űrt tucatnyi helyi fejlesztésű szolgáltatás töltötte ki - akkora sikerrel, hogy a Google mára a döntését visszavonta és igyekszik újra megjelenni a piacon. A következő évekre így eldöntendő kérdés maradt, hogy vissza tudja-e hódítani saját operációs rendszerét a Google, vagy a szabad szoftveres alapoknak köszönhetően színes marad az ökoszisztéma.
Az Android részesedése egyébként még sosem volt ilyen magas, a Gartner adatai szerint az előző csúcs 83,85 százalék volt a tavalyi év második negyedévében, ezt haladta meg most a 84,68 százalékos érték.
iOS: nincs telítődés
A második hely évek óta az Apple-féle iOS-é, az eladások itt is szépen nőttek. A cég ezzel rácáfolt azokra a félelmekre, miszerint a prémium kategóriás telefonok piaca telítődött volna, a Gartner metodológiája szerint mért 21 százalékos növekedés a várakozások fényében nagyon jónak számít. Az Apple negyedéves jelentéséből is tudjuk, hogy a keresletet elsősorban a kínai piac húzta most, az ország középosztálya nem tud betelni az új, nagyobb kijelzős modellekkel.
A harmadik negyedévben így az iOS részesedése 13,1 százalékra volt elegendő, ez az éves ciklusban hagyományosan a legalacsonyabb érték, a következő negyedévben a frissített iPhone-ok szokás szerint meghúzzák majd a részesedést - ez a ciklikusság adja a jellegzetes fűrészfogas görbét.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A platformok közötti verseny harmadik helye már régen irrelevánssá vált, a pozíciót továbbra is a Microsoft-féle Windows Phone rendszer tartja. A sokadik "reboot" azonban rányomta a bélyegét az eladásokra, az új modellek nélkül hagyott portfólió, a Windows 10 Mobile-ra való várakozás csak tetézte a platform egyéb hátrányait. Az eladások ennek megfelelően egészen apróra zsugorodtak, a nagyon nehezen megszerzett 3 százalékos részesedés 1,7 százalékra olvadt, a 9 millióra feltornázott eladások pedig 5,9 millióig estek.
Hogy mennyire elméletivé vált a Microsoft mobilos platformjának sorsa, azt jól illusztrálja, hogy az androidos modellek értékesítése egy év alatt 44 millió darabbal nőtt, ami hét és félszer annyi, mint ahány windowsos telefon fogyott világszerte. A Gartner is megjegyzi amúgy, hogy a Windows 10 Mobile küszöbön álló érkezése és az új csúcsmodellek sem fogják érdemben növelni az eladásokat, az elemzők nem várják a részesedés érdemi növekedését. A platform azonban találhat magának egy réspiacot, a vállalati vásárlók körében a Microsoft-ökoszisztémába kiválóan illeszkedő eszközök arathatnak sikereket (információink szerint a magyar piacon aratnak is), a konzumer oldalon azonban az Android-iOS dominancia folytatása várható.
Az okostelefonpiaci gyártók versenyéről az IDC jelentése kapcsán írtunk már.