:

Szerző: Koi Tamás

2015. november 30. 13:54

Holnaptól gyakorlatilag tabu a mobilos díjemelés

Holnaptól gyakorlatilag tabuvá válik a távközlési szolgáltatók számára a használati díjak emelése - nagyjából ez a legfőbb lényegi eleme az illetékes hatóság elnöki rendeletének, melyet tavasszal hirdettek ki, és két lépcsőben, szeptember elején és december elején lépett, illetve lép hatályba.

Holnaptól minden eleme hatályba lép a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság elnöke által jegyzett, 2/2015. (III. 30.) számú NMHH rendeletnek, mely a hírközlési előfizetői szerződések részletes szabályait írja elő a szolgáltatók számára. A rendelet két lépcsőben, szeptember 1-jével és december 1-jével lépett, illetve lép hatályba, célja pedig összességében az, hogy a fogyasztók, valamint a válllalkozások számára kedvezőbb feltételeket teremtsen a hírközlési szolgáltatások használatához, az alapoktól, a szerződéskötéstől kezdődően.

Nincs több (direkt) díjemelés

A holnaptól életbe lépő új szabályozási elemek legfontosabb pontja kétségtelenül, hogy határozott idejű szerződéskötéskor – ilyenek jellemzően a hűségidővel megkötött előfizetői szerződések – a szolgáltatóknak a szerződés megkötése előtt tájékoztatniuk kell az előfizetőt a határozott idejű szerződés teljes időtartama alatt jelentkező, az előfizetőket minimálisan terhelő minden költségről, hogy a szerződést az előfizetők tudatos választással, az előre tervezhető kiadások mérlegelésével köthessék meg.


Dr. Karas Mónika, az NMHH elnöke

A Gitlab mint DevSecOps platform (x)

Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

A határozott idejű szerződés lényeges tartalmi elemeit – például az alapvető díjszabást, a szerződés időtartamát – a szolgáltatók csak akkor módosíthatják egyoldalúan, ha valamilyen jogszabályi változás vagy a hatóság döntése erre kötelezi őket, a határozott idejű szerződést pedig nem lehet majd ráutaló magatartással módosítani. Ezzel gyakorlatilag teljesen megszűnik a távközlési szolgáltatók részéről az a korábban előszeretettel alkalmazott gyakorlat, hogy a piaci körülmények változásával indokolva akár hűségidőszak alatt is megemelték szolgáltatási díjaikat.

Lényeges változás emellett, hogy a szolgáltatók a nem írásban történő szerződéskötéskor is kötelesek egy, a szerződés lényeges tartalmáról szóló írásos dokumentumot átadni az előfizetőknek. Az előfizetők évente egyszer ingyenesen kérhetik a szolgáltatóktól a szerződés – bármely időpontban hatályos – lényeges tartalmáról szóló dokumentum átadását. A szolgáltatóknak a meghirdetett akciós feltételeket és azok módosításait szerepeltetniük kell az ÁSZF-ükben, hogy azok részletei mind az akció időtartama alatt, mind pedig azután abban egy helyen könnyen megtalálhatók legyenek. Az előfizetőknek pedig a szerződéskötéstől számított 3 hónapon belül lehetővé kell tenniük a szolgáltató számára a szolgáltatás bekötését, ellenkező esetben megszűnik a szerződés.

Újdonság a hazai szabályozásban, hogy december 1-jétől a szolgáltatók a kártyás (pre-paid) mobilelőfizetés megszűnésekor kötelesek visszafizetni az ügyfélnek a fel nem használt egyenleget. Emellett bővül a határozott idejű szerződések során az ügyfelek jogkövetezmények nélküli felmondási lehetősége is.

A csatornaszám szent és sérthetetlen

Így holnaptól az előfizetők akkor is jogkövetkezmények nélkül mondhatják fel a határozott idejű szerződést, ha a szolgáltatás minősége hosszabb időn keresztül rendszeresen rossz, ha a szolgáltató a szerződés lényeges tartalmát jogsértően módosítja – például díjat emel –, vagy a szerződésben szereplő műsorcsatornák közül akár csak egyet is jogsértően kivesz.

Az NMHH új elnöki rendelete a fogyasztók érdekein túl védi a kis- és középvállalkozások érdekeit is úgy, hogy a kisebb üzleti előfizetők, például a mikro- és kisvállalkozások szerződéseiben a felek csak a rendeletben tételesen felsorolt rendelkezésektől térhetnek el, így a hatóság szándékai szerint a kis szervezetek a fogyasztókhoz hasonló erős előfizetői jog- és érdekvédelemben részesülhetnek.

Az üzemeltetői szakmát számos nagyon erős hatás érte az elmúlt években. A történet pedig messze nem csak a cloudról szól, hiszen az on-prem világ is megváltozott.

a címlapról