Profi VR-kamerarendszerrel támad a Lytro
Célközönséget vált a Lytro, a plenoptikus kameráiról elhíresült vállalat legújabb készülékével a konzumer piac helyett a profi VR filmkészítőket veszi célba. A Lytro Immerge kamerarendszer 360 fokos videót rögzít - amelyben a néző mozoghat is.
Új termékről rántotta le a leplet a Lytro: a vállalat egyébként sem mindennapi kameráiról ismert, legújabb, kifejezetten professzionális VR-filmezésre készült, Immerge névre keresztelt eszköze azonban külsejében, képességeiben és árában is messze maga mögött hagyja a cég korábbi modelljeit. A vállalat már nyáron is hallatott VR-ambícóiról, akkor a kameráihoz párosuló szoftvert frissítette, amellyel immár kifejezetten a VR-szemüvegekre is készíthetők tartalmak.
A Lytro először 2011-ben piacra dobott, unortodox kamerájáról híresült el, amellyel a készített képek utólag újrafókuszálhatók, sőt bizonyos keretek között a kép nézőpontja is megváltoztatható. A vállalat speciális mikrolencserendszerrel felszerelt, úgynevezett plenoptikus vagy light-field kamerái ugyanakkor nem hoztak átütő sikert: a legtöbbek szemében bár az eszközök képességei kifejezetten látványosak voltak, borsos vételárat már nem igazán érték meg - különösen tekintetbe véve, hogy videó rögzítésére nem voltak képesek.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A cég ezért egy új terület, a VR felé fordult. A megjelenés előtt álló virtuális valóság szemüvegek elsősorban a videojátékokat célozzák, második piacukat minden valószínűség szerint a filmek jelentik majd. A VR és a filmek kapcsolata ugyanakkor egyelőre nem felhőtlen: míg a játékoknál az élmény elemi részét képezi, hogy a felhasználó szabadon mozoghat az őt 360 fokban körbevevő térben, filmet a néző egy rögzített pontról figyeli, ahonnan legfeljebb körbenézhet, mozgását azonban a rendszer már nem követi, még ha csak olyan mozdulatról is van szó, mint a fejének oldalra döntése. Ebből számos probléma adódhat: amellett, hogy a felsoroltak miatt furcsa képmozgás kizökkentheti a nézőt az élményből, akár "tengeri betegséget" is okozhat, a gyengébb gyomrúak émelygést tapasztalhatnak tőle.
Az Immerge-dzsel a Lytro szerint ugyanakkor ezt a problémát sikerült megoldani: a plenoptikus kamerákkal felvett tartalmakban elérhető utólagos nézőpontváltás épp elég teret adhat a fotelben helyezkedő felhasználónak - még ha annyit nem is, hogy az körbe is sétálhasson az adott filmben. A közel gömb alakú kamera, jobban mondva kamerarendszer közel egy köbméteres mozgásteret biztosít majd. A készülék technikai paramétereiről a vállalat egylőre nem sokat árult el, mindössze azt tudni, annak öt gyűrűjén "több száz" szenzor kapott helyet. Az eszköz a vállalat szerint az összes főbb VR platformot támogatja majd, az Oculus Rifttől a HTC Vive-on át egészen a Sony PlayStation VR-ig.
Az eszközzel rögzített 360 fokos videók mérete értelemszerűen sokszorosan meghaladja majd a hagyományos kamerákkal felvett tartalmakét - a vállalat ezért saját szervereket biztosít készülékeihez, amelyek egyenként egy-egy óra anyagot képesek tárolni. Az Immerge, annak dacára, hogy erősen unortodox eszközről van szó, a gyártó szerint egyszerűen illeszkedik majd a filmkészítés megszokott munkamenetébe, a cég által kiadott pluginek segítségével használható lesz a főbb videoszerkesztőkkel, mint például a Final Cut Pro, az Avid Media Composer vagy az Adobe Premiere.
Az Immerge a tervek szerint 2016 első felében válik elérhetővé, a konzumer piacon azonban nem érdemes rá számítani. A kifejezetten profi filmeseknek, filmstúdióknak szánt eszköz pontos ára nem ismert, mindössze annyi, hogy több százezer dolláros nagyságrendről lesz szó. A vállalat ugyanakkor az iparágban megszokott módon a készülék bérlésére is lehetőséget kínál majd.