:

Szerző: Hlács Ferenc

2015. november 4. 14:54

Megírja helyettünk a válaszlevelet a Google Inbox

Hamarosan prediktív válaszokat ajánl a Google alternatív levelezőkliense, az Inbox. Az alkalmazás frissen bejelentett funkciója gépi tanulás segítségével ad három rövid, lehetséges választ az emailben érkező kérdésekre, amelyek közül a felhasználó választhatja ki a legmegfelelőbbet. Legalábbis amíg angolul használja a szoftvert.

Ha emailezésről és a Google-ről van szó a legtöbbeknek valószínűleg a Gmail ugrik be elsőre, a vállalat ugyanakkor tavaly egy második levelezőszolgáltatást, is elindított Google Inbox néven. A kísérleti megoldásban a cég elhagyta az ismerős email kliensektől megszokott megközelítéseket, az a leveleket automatikusan különböző kategóriákba osztja, amelyek külön-külön jelzik az új üzenetek számát.

Az Inbox most nem csak a levelek kategorizálásán, de a levélíráson is újít, annak feladatát egyes esetekben kivéve a felhasználó kezéből. A megoldás a gyors, tömör válaszokat igénylő emaileknél vehető igénybe, ezekhez a szoftver mindjárt három rövid választ generál, amelyek közül választhat a felhasználó. A módszer elsőre az okostelefonokról - sőt azok elődeiről - is ismert előre betárazott válasz-SMS-ekre, emlékeztet, noha a keresőóriás szerint ennél jóval többről van szó.

A Gitlab mint DevSecOps platform (x)

Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

Az Inboxban generált válaszokért egy, pontosabban két neurális hálózat felel, amely gépi tanulás segítségével állítja össze a lehetséges válaszokat. Az első rendszer elemzi az érkezett levelet, amely tartalmából egy a Google fejlesztői által "gondolatvektornak" keresztelt értéket hoz létre. Ez lényegében az email tartalmának összefoglalása, a formai tényezők elhagyásával: a "Ráérsz holnap?" , illetve a "Jó neked a holnapi nap?" ennek megfelelően hasonló értékeket adnak. A következő lépésben a második hálózat erre a vektorra húz rá szavanként egy nyelvtanilag helyes választ.

Külön érdekes, hogy a rendszer a fentiekhez szükséges minden tudását tanulással szedte össze - és szedi össze a későbbiekben is, a funkció élesedésével ugyanis a felhasználók újabb leveleiből is folyamatosan tanul majd. Ennek kapcsán a Google igyekszik mindenkit megnyugtatni, a leveleket emberek nem olvassák, ahhoz a felhasználón kívül csak a szoftver fér hozzá.

A vállalat egyre komolyabb tapasztalatra tesz szert a gépi tanulás területén, azt többek között a Google Now virtuális asszisztens is alkalmazza, sőt a cég nyáron a Gmail spamszűrőit is felturbózta, szintén egy neurális hálózatra támaszkodva. Persze a keresőóriás mellett más nagyvállalatok is dolgoznak hasonló módszerekkel, ide sorolható például a Facebook ugyancsak frissen bejelentett értesítési rendszere, amely a szokásos tájékoztatások mellett kontextuálisan releváns információkat ad a felhasználóknak - gyakorlatilag egy Google Now klónról van szó.

Az Inbox új, prediktív funkciója több lépcsőben válik elérhetővé, Android és iOS rendszereken a hét folyamán - legalábbis azoknak akik angol nyelven használják a szoftvert és angolul is leveleznek. Azt egyelőre nem tudni, hogy más nyelveken a vállalat egyáltalán kiadja-e az új opciót, és ha igen, mikor.

Az üzemeltetői szakmát számos nagyon erős hatás érte az elmúlt években. A történet pedig messze nem csak a cloudról szól, hiszen az on-prem világ is megváltozott.

a címlapról