IDC: lelassult az okostelefon-piac
Kiadta friss piaci körképét az IDC, erősen lassult a piac növekedése. Átrendeződés van, a Huawei-Lenovo-Xiaomi trióból pont az a cég tört ki, amelyre legkevésbé számítottunk. A túlárazott csúcsmodellek is visszahúzták a piacot.
Immár egészen lelassult az okostelefonos piac növekedése, az IDC mindössze 6,8 százalékos globális bővülést észlelt legfrissebb összesítésében. A gyártók, a kereskedők és számos más szereplő adatainak összegyűjtésével készülő piackutatás szerint a harmadik naptári negyedévben 355 millió okostelefon fogyott, szemben a tavalyi év hasonló időszakának 332 milliós értékével. Ez némileg elmaradt az IDC korábbi prognózisától is (364 millió), amit a cég azzal magyaráz, hogy az androidos csúcsmodelleket a gyártók túlárazták, ami visszafogta a keresletet.
A piacvezető immár hosszú évek óta a Samsung, most sincs ez másképp, a dél-koreai cég újra talpra állt, és ha részesedést nem is tudott visszahódítani, az olvadást megállította - a tavalyi 23,9 százalékhoz képest idén 23,8 százalék jött ki. A Samsung eladásai a piaccal együtt nőttek, 6,1 százalékkal, 79,6 millió darabról 84,5 millióra.
És ahogy szokás, az ezüstérem immár sokadszor az Apple nyakában, a kaliforniai cég azonban számottevően tudta növelni részesedését, 11,8 százalékról 13,5 százalékra. Ennek okát ma már jól ismerjük, a héten közzétett adatokból világosan látszik, hogy az iPhone-ra hatalmas étvággyal harapó Kína húzta meg az Apple szekerét, és ezzel emelte meg globális piaci részesedését. A cég egyébként 39,3 millióról 48 millióra növelte eladásait, ez 22,2 százalékos bővülésnek felel meg.
A nagy meglepetés a Huawei idén, a kínaiak valami egészen elképesztő teljesítményt mutattak, felborítva a narratívát, miszerint a Xiaomi a legmenőbb kínai feltörekvő mobilgyártó. Ezzel szemben a Huawei masszív, 60,9 százalékos növekedéssel ugrott a harmadik helyre, 26,5 millió telefonjával pedig leszakította a hagyományosan szoros üldöző bolyt. A cég részesedése immár 5 százalékról 7,5 százalékra nőtt, ezzel immár fixen a Samsung-Apple páros kihívójává emelte magát. Ha ehhez még hozzátevődik az új Huawei-Nexus, akkor a következő negyedévekben is kicsattanó mutatókat hozhat a vállalat.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A negyedik és ötödik helyet szintén kínai gyártók foglalják el, mindkettő messze a várakozások alatt teljesített a harmadik negyedévben. A negyedik a Lenovo, pontosabban a Motorola és a Lenovo kombinációja, az egyesült cég 18,8 millió okostelefont adott el. Ez drámai visszaesés, egy évvel ezelőtt a két cég külön még 25,7 milliót értékesített, ami 26,8 százalékos zsugorodás, és valamilyen súlyos belső diszfunkcionalitásra utal a kínai-amerikai vegyesvállalaton belül.
Az ötödik helyre a már említett Xiaomi futott be, a korábban üstökösként felívelő cég az elmúlt évben alig tudott növekedést felmutatni, a tavalyi harmadik negyedéves 17,3 millió telefon után idén 18,3 millióra futotta, ami hajszállal a teljes piac növekedési üteme alatt van. A cég ezzel kifulladni látszik, úgy tűnik hogy azok a piaci erők, amelyek korábban a Xiaomi szekerét húzták, most valamiért a Huawei növekedését hajtják. Egy szó mint száz, a szépreményű cég a piac 5,2 százalékát hódította meg, pontosan mint tavaly.
A piaci konszolidáció elég erősen érződött idén, az "egyéb" kategória némi visszaesést mutatott, 163 millióról 159 millióra esett a top5-ön kívüli gyártók összteljesítménye. A kombinált részesedés még látványosabb, 49 százalékról 44,8 százalékra esett. Meglepetés egyébként, hogy a top 5-ből immár kiesett az LG, a második számú dél-koreai gyártó, és továbbra is az egyéb kategóriát szaporítják az olyan nevesebb gyártók, mint a HTC, a Sony, és a Nokia telefongyártó részlegét megszerző Microsoft is.