:

Szerző: Gálffy Csaba

2015. október 29. 12:20

Egyenesbe került a Sony

Úgy tűnik sikerült egyenesbe hoznia pénzügyeit a japán elektronikai óriásnak, az egyes divíziók egyenként is fenntartható pályára álltak, megtarthatja a cég a mobilgyártó részleget.

Stagnáló (fél százalékkal zsugorodó) bevételről, de végre profitról számolt be a Sony a szeptember 30-cal zárt pénzügyi negyedévében. A tavalyi év hasonló időszakához képest az adózott eredmény 1,12 milliárd dolláros mínusz helyett 278 millió dollárnak megfelelő japán jent tett ki. Az eredmények tükrében sikeresnek látszik az előremenekülő taktika, vagyis a jól jövedelmező felső kategóriás készülékekre illetve a komponensgyártásra fókuszáló modell.

Mobilok: veszteséges, de fenntartható

A mobilgyártás továbbra is veszteséges, de a tavalyi brutális, 1,4 milliárd dolláros veszteséget sikerült 170 millióra mérsékelni, ami már egy jóval fenntarthatóbb szint (igaz, a tavalyi hatalmas krátert egy egyszeri értékcsökkenési leírás okozta). A költségcsökkentéssel együtt a bevételek is jelentősen, 15 százalékkal 2,3 milliárd dollárra estek vissza. Ez a Sony tudatos döntésének eredménye - míg korábban a cég a méretgazdaságosság nevében a legyártott (és értékesített) telefonok mennyiségét igyekezett maximalizálni, idén már a bevétel helyett a profit került a fókuszba.

Az új stratégiának megfelelően a veszteségesen vagy hajszálvékony profittal gyártott telefonok piacáról kivonult a Sony (ez a belépő és a középkategória alját célzó modelleket jelenti), helyettük inkább a csúcsmodellekre, a Z-sorozatra és a középkategória tetejére lő a gyártó. Ez azt jelenti, hogy rengeteg modell fejlesztését leállította a Sony, ezzel párhuzamosan pedig a marketingköltségeket is leépítette, ahogy a termékeket kivonta a piacokról. Ha ehhez hozzávesszük, hogy a részleg veszteségénél nagyobb volt a devizaárfolyamok kedvező hatása, akkor egyelőre fenntarthatónak tűnik a mobilgyártás, így a Sony maradhat a piacon.

Játékok: szokás szerint húz a PlayStation

Egészséges ütemben nőtt a játékokkal és kapcsolódó szolgáltatásokkal foglalkozó divízió bevétele és profitja, a forgalom 3 milliárd dollárra (16,5 százalékkal), az üzemi eredmény 200 millióra (9,8 százalékkal) nőtt. A negyedévet a PlayStation 4-hez készült játékok növekvő eladásai húzták, ami bőven ellensúlyozni tudta a PS3 fokozatosan visszaeső bevételeit. Ugyan a negatívan változó valutaárfolyamok itt is okoztak kieséseket, a cég mintegy százmillió dolláros nagyságrendű elvesztett bevétellel számolt.

A Sony korábban kimondta, hogy a jövő egyik alappillérje a komponensgyártás lesz, vagyis beszállítóként részegységeket gyárt más cégek termékeihez, például okostelefonokhoz. A listán képérzékelők, akkuk és adattárolós egységek is vannak, különösen az Exmor-R sorozatú mobilos érzékelők számítanak sikeresnek, ilyen Sony egységek dolgoznak a legtöbb csúcsmodellben idén.

A jelentés szerint a bevételeket pontosan ezek a képérzékelők rántották meg, a részleg teljesítményét azonban visszahúzta az akkuk iránti szerényebb kereslet, összességében a bevétel 7,4 százalékkal, 2,1 milliárd dollárra nőtt, az üzemi eredmény pedig 15,4 százalékkal, 270 millió dollárra emelkedett - a termékmix átalakulásának megfelelően.

A Gitlab mint DevSecOps platform (x)

Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

A kamerák (konzumer és profi) is jól teljesítettek, 1,5 milliárdra növekvő forgalommal. Ezen a piacon szintén jelentős átalakulás zajlik, az olcsó point-and-shoot modellek kikoptak az okostelefonok elterjedésével, ezzel a termékmix a drágább, magasabb profittartalmú modellek felé tolódott el. Meglepő módon a tömegmodellek visszaszorulását több mint kompenzálni tudta a csúcsmodellek iránti növekvő kereslet, így a részleg nem is zsugorodott. A szórakoztatóelektronika a tévék, hangszóró és videós megoldások gyártását jelenti, ez a részleg stagnáló bevételről (2,4 milliárd dollár), de szinte duplázódó üzemi eredményről számolt be. A stratégia immár ismerős lehet - az olcsó modellek helyett a Sony itt is a prémium kategóriára fókuszált, így a tévéktől a hangszórókig átalakította a termékmixet.

Az üzemeltetői szakmát számos nagyon erős hatás érte az elmúlt években. A történet pedig messze nem csak a cloudról szól, hiszen az on-prem világ is megváltozott.

a címlapról