:

Szerző: Gálffy Csaba

2015. október 28. 13:05

Apple: hol van a növekedés vége?

Amerika és Európa stagnál, Kína viszont elképesztő étvággyal vásárolja az iPhone-okat. Az iPad-eladások lassan zsugorodnak, a Watch-ról pedig nem sokat tudunk.

Újra csak szuperlatívuszokban lehet beszélni az Apple pénzügyi eredményéről. Az iPhone-mánia nem csitul a "Jézusfon" 2007 januári bemutatása óta, a globális rajongás újabb magasságokba tolta az Apple bevételét és profitját. Lássuk a sarokszámokat: a cég bevétele 22 százalékkal, 42 milliárdról 51,5 milliárd dollárra nőtt az egy évvel ezelőtti időszakhoz képest, a nettó profit pedig 8,5 milliárdról 11,1 milliárdra emelkedett.

Apple, the iPhone company

A negyedév során tovább nőtt az iPhone részesedése a cég bevételéből, ez az arány most 62,5 százalékot tett ki, szemben a tavalyi 56 százalékkal, vagyis ez az egy termékcsalád még meghatározóbbá vált, mint eddig. Hosszabb távon ez nagy kockázatot hordoz, egyelőre azonban az iPhone elképesztően húz: az eladások 39,3 millió darabról 48 millió darabra szöktek, a bevétel pedig 23,7 milliárdról 32,2 milliárdra ugrott. Ez éves szinten elképesztően nagy növekedés, különösen annak fényében, hogy a termék nyolc éve piacon van (bevétele pedig nagyobb, mint a Microsoftnak és a Facebooknak összesen).

Az iPhone-ok kapcsán az átlagos eladási ár (ASP) mutató az, ami igazán kiemeli az okostelefonos mezőnyből. A szeptemberrel zárt három hónapban ez az érték 670 dollár volt, szemben az egy évvel ezelőtti 603 dollárral - vagyis a mutatót látványosan sikerült emelni az elmúlt évben, ebben talán az iPhone 5c kivezetése játszhatott némi szerepet. Ez egy elképesztően magas ár, összehasonlításképp az androidos és windowsos telefonok ASP-je 200-220 dollár körül mozog, és jól mutatja, hogy a prémium szegmensben milyen komoly pozíciót épített ki az Apple.

Forrás: Asymco

Az iPad-család tovább zsugorodott, a tavalyi 5,3 milliós volumenről 4,3 millióra estek az eladások, a bevétel pedig 12,3 milliárdról 9,9 milliárdra zsugorodott. A visszaesés mindkét mutatóban 20 százalékos, ami a korábban megkezdődött trend folytatása. Visszatekintve úgy tűnik, hogy a néhány éve tetőző divathullám fokozatosan alábbhagy, és a tabletek még mindig jól fogynak, de a korábbi csúcsok már nincsenek veszélyben.

Az Apple tabletjét valószínűleg két oldalról kannibalizálja a nagy kijelzős iPhone és az egyre vékonyabb és könnyebb MacBookok. Ezt persze a cég nem bánja, a három kategória közül pont az iPadek a legkevésbé profitábilisak darabra vetítve.  A Macek pedig tényleg nagyon mennek, miközben a teljes PC-piac számottevően zsugorodik, a Macek eladása szerény, 3 százalékkal nőtt is, a bevétel pedig 4 százalékkal nőtt, az Apple úgy tűnik megint tudta növelni részesedését a személyi számítógépek piacán.

A negyedik fontos termékkategória az Apple Watch - lenne. Erről azonban nem közöl egyelőre részletes statisztikát a cég, így nem tudjuk, hogy hány darab fogyott és milyen bevétel keletkezett ezekből. Az viszont sokatmondó, hogy az "egyéb termékek" rovat, amelybe a Watch mellett az iPodok, az Apple TV és a Beats fülesek is tartoznak, 61 százalékkal növelte bevételét éves szinten és az előző negyedévhez képest is bővült 15 százalékot. Ezt a növekedést minden bizonnyal az óra hajtja, de hogy pontosan mennyire, azt nem tudjuk. Az elemzők számításai szerint mindenesetre 3,5-4 millió Apple Watch fogyott

Kína, Kína és még több Kína

A földrajzi régiók ugyanakkor egészen más dinamikát mutatnak. Míg az Egyesült Államok továbbra is vezeti a bevételi listát, Európa helyét már átvette Kína, és elképesztő ütemben nő tovább, a tempót tartva egy-két éven belül az Apple legfontosabb piacává válhat. Ez az alábbi két ábrán tökéletesen látszik: ahogy a cég növekedési üteme leült, akkor robbant be a kínai értékesítés, amely azóta minden negyedévben a bevételbővülés túlnyomó részét adja.

Hello, itt az idei SYSADMINDAY!

Szabadtéri helyszínen idén is megrendezzük a hazai Sysadmindayt. Melós hónapok után ez egy jó lehetőség, hogy találkozzunk barátokkal, kollégákkal.

Hello, itt az idei SYSADMINDAY! Szabadtéri helyszínen idén is megrendezzük a hazai Sysadmindayt. Melós hónapok után ez egy jó lehetőség, hogy találkozzunk barátokkal, kollégákkal.

Az elemzőket és befektetőket roppantmód izgatja ez, hiszen így az Apple egy olyan országban rendelkezik jelentős kitettséggel, amely a nyugati kultúrkörtől eléggé messze áll, belső piacának működése pedig alaposan eltér az amerikai vagy az európai konzumer piactól. Emiatt rengeteg félelem is érződik, például a kínai gazdaság teljesítménye komoly hatással lehet az Apple elért eredményeire - ezeket igyekezett Tim Cook is nyugtatni az elemzői konferenciahíváson. A kínai tőzsdeindexek idei összeomlása és a fenyegető ingatlanpiaci visszaesés sem fogta vissza egyelőre a keresletet, az Apple-boltok továbbra is tömve vannak - nyilatkozott az elnök-vezérigazgató.

A kínai kitettség növekedésével egyébként az Apple hagyományos szezonális görbéje is át fog alakulni. Ezt eddig az európai és amerikai karácsonyi szezon illetve az új iPhone-ok megjelenése mozgatta. A kínai konzumer piac éves ciklusa viszont eltérő, így ez átalakíthatja az Apple hagyományos fűrészfogas bevételi mutatóit is.

A K8s annyira meghatározó technológia, hogy kis túlzással szinte az összes IT-szakemberre nézve karrier-releváns.

a címlapról

jogsértés

39

Bajban lehet az X az EU-ban

2024. július 12. 13:21

A Bizottság előzetes döntéshozatali eljárása szerint a közösségi platform működése több ponton is törvénysértő.