:

Szerző: Gálffy Csaba

2015. október 26. 14:15

Microsoft: nyomtatja a pénzt a cég

Kicsattan az egészségtől a Microsoft két üzletága, a nagyvállalatok továbbra is húzzák a cég szekerét. A PC-piaccal együtt a konzumer értékesítések némileg visszaestek, a Windows Phone pedig összeomlott.

Visszaeső bevételről, ám növekvő profitról számolt be a Microsoft múlt héten közzétett negyedéves pénzügyi jelentése a szeptember 30-ig tartó három hónapos időszakról. Mint minden amerikai vállalatnak, az erős dollár a szoftverháznak is komoly ellenszelet jelent, a nemzetközi bevételek ugyanis dollárra fordítva hirtelen sokkal kisebbnek tűnnek. Ennek tudható be nagyrészt, hogy a bevétel látványosan, 12 százalékkal esett vissza, 20,4 milliárd dollárra, de az egyszeri hatásokat és az árfolyamhatást kiszűrve is 2 százalékos a zsugorodás. A cég profitja ugyanakkor minimális mértékben, 2 százalékkal nőni is tudott, 4,6 milliárd dollárt tett ki. Lássuk hogyan teljesítettek a gigacég egyes részlegei.

A negyedévvel kezdődően a Microsoft újra átalakította pénzügyi beszámolóját, erről korábban itt írtunk részletesebben az erre fogékonyak számára. Röviden összefoglalva a hasonló dolgok végre azonos helyre kerültek, így az Azure a szerveres operációs rendszerek mellé, az online szolgáltatások és a konzumer termékek pedig a Windows mellé, a produktivitás pedig egy harmadik kategóriát kapott (Office és Dynamics család). Az új elrendezés logikus, kivetnivalót maximum az ágazatok elnevezésében találhatunk.

Produktivitás és üzleti folyamatok

Az első kategóriát a már említett Office és Dynamics kombó alkotja, a részleg 6,31 milliárdos bevétel mellett 3,11 milliárdos üzemi eredményt mutat fel. Előbbi szerény tempóban, 4 százalékkal nőtt, utóbbi azonban 7 százalékkal visszaesett (az árfolyamhatási kiszűrésével). A felhasználók fokozatos átállítása az előfizetős Office-konstrukcióra most is nagyon jól halad, mind a vállalati, mind a konzumer oldalon nagyot nőtt az Office 365 bevétele, ráadásul úgy, hogy sikerült kompenzálni a dobozos termékek kannibalizálását. Az új, mobilplatform-agnosztikus Microsoft számára jó hír, hogy az Office alkalmazásokat már több, mint 200 millió példányban töltötték le iOS és Android eszközökre, vagyis úgy tűnik érdemes volt nyitni az idegen platformok irányába.

Az összevásárolt Dynamics termékcsalád egy kicsit mindig gazdátlannak számított a cégen belül, de nemrég a felhős és nagyvállalati stratégia egyik oszlopává emelte a vezetés. Ez gyorsan tükröződött a pénzügyi teljesítményen is, a bevétel 12 százalékkal nőtt egy év alatt, ezen belül a Dynamics CRM Online telepített bázisa háromszorosára ugrott tavalyhoz képest.

Intelligens felhő

A zászlóvivő természetesen az Azure, a nyilvános felhős bevételek éves szinten 135 százalékkal nőttek a beszámoló szerint. Talán még ennél is fontosabb mutató, hogy a kihasznált számítási kapacitás is több, mint megduplázódott egy év alatt - korábban a cégnek némi gondot okozott, hogy rávegye a partnereket arra, hogy a lekötött, kifizetett (vagy épp promóciós csomagban kapott) kapacitást kihasználják. Márpedig ez nagyon fontos, ha a partnerek nem költöznek be az Azure-be és kezdik élesben használni a platformot, akkor az ökoszisztéma nem tud gyökeret ereszteni. Érdemes lesz figyelni a következő negyedévekben a felhasználási adatokat, tudja-e tartani ezt az ütemet a cég.

Bár az Azure a "szexi" téma, a Windows Server és a hozzá kapcsolódó nagyvállalati technológiák az igazi pénznyomtatók jelenleg a Microsoft portfóliójában. A részleg 5,89 milliárdos bevételéből 2,4 milliárd volt az üzemi eredmény (mindkettő 14 százalékkal nőtt ha kiszűrjük az árfolyamhatást), ezen belül a szerveres termékek 9 százalékkal nőttek.

Személyibb számítástechnika

A PC-piac zsugorodásával értelemszerűen a számítógépgyártók által vásárolt licencbevételek is visszaestek, a Pro licencek 7, a nem-Pro licencek 4 százalékkal termeltek kevesebb bevételt. A mennyiségi licencelés viszont bővült, a nagyvállalati ügyfelek 4 százalékkal több Windows-t "fogyasztottak".

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig

Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.

A telefonos kaland kimenetelére nézve aggasztó, hogy az eladások gyakorlatilag összeomlottak, a bevétel 54 százalékkal esett az egy évvel ezelőttihez képest (az árfolyamhatás kiszűrése mellet!), ebben a Lumiák és a butatelefonok visszaesése is nagy szerepet játszott. Hasonlóan masszív visszaesést (908-ról 672 millióra) könyvelt el a Surface üzletág, de ennek szerencsére van logikus magyarázata: a Surface Pro 3 tavaly júniusban debütált és elképesztően meghúzta a tavalyi (összehasonlítás alapjául szolgáló) negyedévet. Ezzel szemben a Surface Pro 4 idén csak októberben rajtolt, vagyis éppen lekéste a negyedévet, így pozitív hatása majd csak három hónap múlva jelentkezik majd.

Az Xbox-divízió egyelőre az Xbox 360 visszaesését érzi, ezt még nem ellensúlyozza az Xbox One növekedése, így a hardveres bevételek zsugorodtak. A bevételek szerény, 6 százalékos ütemben emelkedtek, elsősorban a tranzakcionális forgalom egészséges bővülésének köszönhetően. Ennél is jobb hír, hogy az aktív Xbox Live felhasználók száma egy év alatt 30 millióról 39 millióra nőtt, úgy tűnik az ökoszisztéma kezd kivirágozni.

Nyereséges a Bing

A bejelentés egyik meglepetése, hogy a Bing végre nyereséges, legalábbis ezt nyilatkozta az elemzői konferenciahíváson a cég vezetése. Magyarul: végre nem mélyül tovább az a gigantikus gödör, amelyet az online divízió az elmúlt tíz évben ásott és amelynek kumulatív vesztesége 2013-ban meghaladta a 11 milliárd dollárt, és ebben az a Quantive-felvásárlás értékéből leírt 6,2 milliárd dollár nincs is benne. Hatalmas ára volt tehát annak, hogy a Microsoft a Google ellenében saját online szolgáltatásokat indított. Arról persze szó nincs, hogy a részleg valaha visszahozná az évtizedes befektetést.

a címlapról