Tovább karcsúsít az Evernote
Második, az idei elsőnél nagyobb csoportos leépítését jelentette be a népszerű jegyzetelő alkalmazásáról ismert cég. A cél a hosszú távú nyereséges és stabil működés biztosítása.
Újabb, az év elejinél jóval nagyobb arányú leépítést jelentett be az Evernote. A lépést a cég alig két hónapja kinevezett új vezérigazgatója, Chris O'Neill ismertette egy blogbejegyzésben. A cégvezető szerint ugyan a vállalat pénzügyi háttere stabil, de a hosszú távú hatékony működés miatt át kell alakítani a szervezetet és a termékfejlesztésben visszatérni a gyökerekhez - utóbbi miatt ma leállítja az Evernote Food receptapp fejlesztését és annak felhős szinkronizáló funkcióját. A cég a mostani létszámcsökkentés során 47 alkalmazottjától válik meg, ami az eddigi 380 fő körüli összlétszámot tekintve elég nagy vágás.
Az Evernote ezt megelőzően januárban 20 embert küldött el, a cég akkor az elbocsátásokat a működési hatékonyság növelésével és a pénzügyi eredmények javításával indokolta - ahogy lényegében most is, ha az ilyenkor szokásos menedzser-cukormázból kihámozzuk a lényeget. A cég egyúttal három nemzetközi irodáját (Moszkva, Szingapúr, Tajvan) is bezárja, az ázsiai tevékenységet pedig Szöulba vonja össze.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
O'Neill az Evernote-társalapító Phil Libin helyére a Google-től érkezett, ahol közel egy évtizedet töltött el, távozásakor a Google X kísérleti-fejlesztői divízió egyik felsővezetője volt. Libin jelenleg az igazgatótanács elnökeként dolgozik a cégnél, nemrég pedig a General Catalyst kockázatitőke-befektető cégbe is beszállt, mint társtulajdonos. A váltástól az eddigi befektetők - akik a Techcrunch adatbázisa alapján 11 körben eddig összesen 290 millió dollárt fektettek a jegyzetelő alkalmazást fejlesztő cégbe - az eredményesség gyors és határozott javítását várják.
Az Evernote-nak saját bevallása szerint 150 millió felhasználója van, bár, hogy ez a szám regisztrált vagy (napi/heti/havi rendszerességű) aktív felhasználószámot takar, a vállalat nem közölte. O'Neill mostani bejegyzésében azt írta, "millióknak" van prémium, azaz előfizetős hozzáférése és több mint húszezer cég használja az üzleti célú Evernote for Businesst. Hozzátette, hogy a fizetős ügyfelek száma gyors ütemben és "szinte teljes mértékben organikusan" nő, azaz a cég elvileg elég jó aránnyal tudja az ingyenes változatot kipróbálókat fizető felhasználókká konvertálni. A vezérigazgató szerint jelenleg 40 százalékkal többen veszik igénybe a fizetős változatokat, mint tavaly ilyenkor, ami tényleg erős növekedésnek számít - kérdéses azonban, hogy a "milliók" vajon ténylegesen hány fizető felhasználót takar.
Inkább magán, mint üzleti felhasználóknak
Mivel az Evernote egyelőre még nem nyilvános részvénytársaság (bár számos elhintett mondat utal arra, hogy ezen a következő években a befektetők és a vezetőség változtatni szeretne, és tőzsdére vinné a céget), sarokszámai tekintetében csak az eddig közöltekre lehet hagyatkozni. Phil Haslett, az EquityZen magántőke-befektetői piactér üzletfejlesztője a hozzáférhető adatokból számolt, és arra jutott, hogy az Evernote-nak 3-4 százalékos konverziós rátát sikerült elérnie, és összességében jelenleg valahol 250 millió dollár magasságában mozoghat az éves bevétele.
A cég tavaly év végén a The Wall Street Journalnek 70-15-15 százalékos eloszlási arányt említett, azaz a forgalom több mint kétharmada a fizető egyéni felhasználóktól, 15-15 százaléka pedig az üzleti ügyfelektől és az Evernote online (de fizikai termékeket kínáló) áruházból származik. Ez nem meglepő, cégeknek ugyanis meglehetősen nehéz lehet eladni egy önálló jegyzetelő szolgáltatást, miközben az általában használt irodai produktivitáscsomagoknak az ilyesmi szerves, de csak kis része.
A legdrágább otthoni Evernote-előfizetés évi 40 euró, üzleti felhasználásra pedig az alapár (25 fő alatt) felhasználónként havi 12 euró - utóbbi drágább(!), mint a vállalati Office 365 Prémium csomag, ami felhasználónként havi 10,5 euróba kerül, a funkcionalitást pedig összevetni sem érdemes. Ennek fényében nem csoda, hogy alacsony a vállalati ügyfelek aránya, sőt, csoda, hogy egyáltalán ennyit be tudott húzni az Evernote.