Holnaptól nem lesznek Flash-reklámok a Chrome-ban
Életbe lép a Google júniusban bejelentett döntése, a böngésző szelektív Flash-lejátszásra vált.
Szeptember 1-től, azaz holnaptól életbe lép a Google Flash-gyilkos döntése, a Chrome böngésző onnantól kezdve már csak szelektíven fogja lejátszani a Flash-alapú hirdetéseket. A vállalat blogbejegyzése szerint a böngésző "sok" ilyen típusú hirdetés lejátszását (de egyelőre nem a letöltését) szüneteltetni fogja, saját hirdetési rendszere, az AdWords ügyfeleknek pedig azt tanácsolja, hogy az automatikusan nem HTML5-re konvertálódó Flash-hirdetések átalakítását is minél előbb lépjék meg.
Ütik-vágják a Flash-t
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A keresőóriás júniusban jelentette be fenti döntését, arra hivatkozva, hogy a webes Flash túlságosan energiapazarló, ezért a böngésző következő kiadásában alapértelmezetten letiltja ezek lejátszását asztali környezetben is. A Google ígérete szerint a megvalósítás odafigyel majd a Flash tartalom elhelyezkedésére és szerepére a weboldalon, a fontosnak ítélt Flash elemeket ugyanúgy lejátssza majd a böngésző, ahogy eddig. A szüneteltetett Flash pedig egyetlen kattintással elindítható lesz, így érdemi visszalépést ez nem jelent a felhasználói élményben - állítja a cég.
Az új viselkedést a beépülő modulokat szabályozó beállítási felület is tükrözi (a böngésző 44-es verziójában), ahol a teljes engedélyezés és a teljes tiltás között található egy "fontos tartalom detektálása és futtatása" opció is - szeptembertől ez lesz az alapértelmezett beállítás.
Már korábbi cikkünkben kifejtettük, hogy a Google lépése önkényes és durva beavatkozás a hirdetési piacba - melynek egyébként a vállalat az egyik legnagyobb, bár kevéssé érintett szereplője. A cég a Flash-tiltás által érintett display hirdetések piacán nem olyan jelentős szereplő, mint a szöveges és egyéb hirdetésekben, így gyakorlatilag mindenki másnak jobban fog fájni ez. Különösen igaz ez az alternatív, automatizált hirdetési rendszereket fejlesztő szereplőkre, amelyek tipikusan Flash-nehéznek számítanak.
Az önkényes, erősen piacbefolyásoló, de hosszú távon pozitív célt szolgáló lépés végrehajtása kísértetiesen hasonlít a Project Zeróra. A Google a kezdeményezés keretében saját maga által meghatározott szabályok alapján hozza nyilvánosságra a szakemberei által megtalált biztonsági hibákat - akkor is, ha a cég által megadott 90 napos határidőn belül a sérülékeny szoftver kiadója nem készül el a javítással. Bár a Project Zero nem akkora horderejű, mint a világ egyik legnépszerűbb böngészőjében szelektíven leállítani a Flash-tartalmak lejátszását, a Google hozzáállását jól mutatja: Ha a piac "magától" nem halad a jónak tartott irányba, akkor a cég az addigi egyezményes játékszabályok felborításával megpróbálja kikényszeríteni a változást.
A Google mellett az internetes reklámokért felelős iparági szabványtestület, az IAB (Interactive Advertising Bureau) is megpróbálja eltünteti az internetről a Flash-reklámokat. A szervezet múlt héten közölte, hogy új irányelv-tervezetében a HTML5-öt a Flash helyére emeli.