Eladósorba kerülhet az Opera
A cég már felkért két pénzintézetet a lehetséges értékesítés előkészítésére.
Bizonyos "csoportok" stratégiai jelentőségű érdeklődése nyomán az Opera Software igazgatótanácsa fontolóra veszi "stratégiai alternatívák" kivitelezését – jelentette be az elsősorban asztali és mobilos böngészőjéről ismert norvég cég. Röviden ez annyit tesz: a cég eladósorba kerülhet, mert részvényesei így jobban járhatnak, mintha az elmúlt időszakban egyre több problémával küzdő Opera változatlan formában és tulajdonosi szerkezettel működne tovább.
A szűkszavú közlemény szerint a jelenleg közel 1,1 milliárd dollár piaci kapitalizációjú vállalat igazgatótanácsa már el is indította az ilyen esetekben szokásos átfogó átvilágítási és értékelési folyamatot. Erre a feladatra két pénzintézetet, a Sundal Collier-t és a Morgan Stanleyt kértek fel, a folyamat a tervek szerint valamikor az év második felében zárulhat le.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A cég eladásának lehetőségét az Opera az elemzői várakozásoktól szinte minden tekintetben elmaradó második negyedéves, előzetes (nem auditált) eredmények közlését követően, egy külön közleményben jelentette be. A Reuters hírügynökség információi szerint a cég vezetése nem csak értékesítésben gondolkodik, hanem esetleg részvénycserés vagy egyéb tranzakcióval megtámogatott partneri megállapodásokban is, ha azok révén újra lendületet tudna adni az Operának.
Az igazság az, hogy a cég második negyedéves teljesítménye egyáltalán nem lett gyenge, forgalma az előző év hasonló időszakához képest 45 százalékkal 146 millió dollárnak megfelelő norvég koronára, adózás és kamatfizetés előtti eredménye (EBITDA) pedig 8 százalékkal 29 millióra emelkedett. Bár az elemzők ezeknél némileg többet vártak (átlagosan 150 milliós forgalmat és 31 milliós eredményt), a cégértékesítés ötletét vélhetően nem ez indukálta. A fő mozgatórugó sokkal inkább egy tőkeerős partner vagy esetleg új tulajdonos bevonása lehet, hogy az Opera átalakíthassa, bővíthesse piaci jelenlétét – például egy szintén most bejelentett felvásárláshoz hasonlóan.
A vállalat a dél-amerikai piac egyik vezető mobiljáték és -alkalmazás szolgáltatóját, a brazil Bemobit vásárolta fel. A tranzakció maximális értéke 139,5 millió dollár lehet, ebből az Opera előre csak 29,5 milliót fizetett ki, a maradékot a Bemobi korábbi tulajdonosai csak meghatározott üzleti célok elérése esetén kaphatják meg. A norvég cég így tovább erősítette amúgy is erős hirdetési üzletágát, amely jelenleg bevételének mintegy kétharmadát adja, és egyúttal megvetette a lábát a gyorsan növekedő dél-amerikai mobilapp-piacon.
Elemzők szerint az Opera iránti érdeklődés pont hirdetési üzletága, és nem elsősorban a márka ismertsége által potenciálisan elérhető felhasználók miatt van. A cég által menedzselt hirdetések célközönségét túlnyomó részt a hirdetők számára nagyon értékes nyugat-európai és amerikai felhasználók teszik ki, ez pedig vonzó célponttá teszi az Operát. A részvényárfolyam a várakozásoktól kissé elmaradó eredmények miatt a bejelentés után meredeken, 12 százalékot esett, de a befektetői bizalom a lehetséges eladás hírére visszatért, a mai kereskedésben a papírok értéke már megközelítette a bejelentés előtti szintet.