Tölthető az Android Studio 1.3
Elkészült az idei legfontosabb Android Studio kiadás, az 1.3-as verzió már letölthető. Az automatizált Data Binding lehet a fejlesztők kedvenc újdonsága, de a memóriakezelő és a dedikált tesztelési modul is hasznos fejlesztés.
Gyors ütemben fejlődik a Google-féle Android fejlesztői környezet, az Android Studio. Az IDE még decemberben érte el az 1.0-s mérföldkövet, néhány napja pedig az 1.3-as kiadás is elérhetővé vált stabil formában. Az újdonságok listája viszonylag hosszú, nem véletlen, hogy az év eddigi legnagyobb mérföldköveként értékelte a hivatalos bejelentésben Jamal Eason, az Android termékmenedzsere.
A Google I/O-n a cég már demózta az 1.3 fontosabb képességeit, ezek közül az új memóriahasználat-elemző és a tesztelést segítő eszköztár emelkedik ki. Az Android Memory Viewer a program futása során képes az elfoglalt memóriáról pillanatképet készíteni és azt elemzésre elmenteni. Ezt követően a fejlesztő tetszőleges mélységben elemezheti az app viselkedését és memóriahasználatát, az új Allocation Tracker pedig képes az adatokat vizualizálni is. Az eszköz akkor lehet igazán hasznos, ha a fejlesztő a szűkös memóriával rendelkező belépő szintű készülékekhez szeretné optimalizálná az appot, az adatok birtokában könnyebb zsonglőrködni azzal, hogy a futás adott pontján milyen adatok töltődjenek be és melyeket lehet (akár ideiglenesen) üríteni az operatív tárból.
Az új Studio az alkalmazások tesztelését is könnyíti, immár lehetőség van, hogy a teszteket az app kódjától elválasztva, modulba szervezzük. Ehhez egy új, dedikált plugin (com.android.test) készült, használatához pedig a Gradle Plugin 1.3-ra lesz szükség.
Szintén jelentős változás, hogy a Java mellett immár a C++ is teljesen támogatott nyelvvé vált, illetve nem csak az SDK-t, hanem a natív NDK-t használva is hasonló funkcionalitást élveznek a fejlesztők. A C++ fejlesztéshez debugger is készült, amely immár használható a C++ nyelven írt Android appok hibakeresésére is. A C++-os rész egyelőre Early Access Preview fázisban jár, ez a rész tehát még nem egészen végleges, élesben nem ajánlott bevetni.
Data Binding - viszlát findViewById
A legfontosabb újdonságot azonban nem a fentiek, hanem egy másik képesség, az Android Data Binding jelenti a legtöbb fejlesztőnek. Androidos fejlesztőknek eddig jobbára manuálisan kellett elvégezni a UI deklaratív elrendezését rögzítő XML és az adatstruktúrák összekötését, ami roppant unalmas, hibalehetőséget jelentő kódolást jelentett. Az új Data Binding könyvtár ezt a folyamatot automatlizálni tudja, az XML-ben megadott információk alapján létrehozza a kapcsolatot az adatstruktúrák és a UI-elemek között.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A modernebb fejlesztői eszközök ezt a képességet már nagyjából egységesen támogatják, Androidra azonban eddig manuálisan, a findViewById metódussal kellett elvégezni. A hab a tortán, hogy ez a funkció visszamenőleg gyakorlatilag minden Android verzióval működik, a minimum szint a 2.1-es kiadás. A fejlesztői eszközök oldalán az Android Studio 1.3-ra és Gradle 1.3.0-beta4-re van legalább szükség.
Az új Studio már jobb támogatást nyújt az Android M-hez, az operációs rendszer készülő, egyelőre nyilvános béta formájában elérhető verziójához is. Elérhető például a módosított jogosultságkezelés, amely nem telepítéskor közli, hogy mihez kér hozzáférést az alkalmazás, hanem futás közben, amikor releváns a hozzáférés - a felhasználónak pedig lehetősége van ezt meg is tagadni.
Az Android Studio letölthető a fejlesztői oldalról, az SDK-val és egyéb fejlesztői eszközökkel együtt.