:

Szerző: Hlács Ferenc

2015. augusztus 3. 13:31

Felszállásra kész a Facebook internetszóró repülője

Elkészült a Facebook Aquila első prototípusa. A közösségi oldal napelemes repülőgépének feladata, hogy a jövőben flottákba rendeződve biztosítson internetkapcsolatot az elszigetelt területek lakói számára. A vállalat rövidesen megkezdi a pilóta nélküli gép éles tesztjét.

Hamarosan felszállhat a Facebook első "internetszóró" repülőgép-prototípusa. A vállalat a gyenge internetkapcsolattal rendelkező területek megsegítését célzó projekt kapcsán két fontos előrelépésről is beszámolt: amellett, hogy a jármű első, működő darabja elkészült, a gépek közötti kommunikációt biztosító lézeres adatátviteli technológiát is sikerült jelentősen továbbfejleszteni.

A pilóta nélküli repülők esetében nem kisméretű drónokra kell gondolni: az Aquila névre hallgató gép szárnyfesztávolsága a cég szerint megegyezik egy Boeing 737-esével, azaz közel 30 métert tesz ki. Ehhez ugyanakkor az utasszállítóénál nagyságrendekkel kisebb tömeg párosul, a szénszálas váznak köszönhetően. A gép a vállalat tervei szerint a hagyományos légitársaságok 9-12 kilométer környéki repülési magasságánál jóval feljebb, 18-27 kilométer magasban köröz majd. A Facebook repülőinek energiaellátását napelemek is segítik, azok így egyhuzamban akár 90 napig is körözhetnek egy adott terület fölött.

Hello, itt az idei SYSADMINDAY!

Szabadtéri helyszínen idén is megrendezzük a hazai Sysadmindayt. Melós hónapok után ez egy jó lehetőség, hogy találkozzunk barátokkal, kollégákkal.

Hello, itt az idei SYSADMINDAY! Szabadtéri helyszínen idén is megrendezzük a hazai Sysadmindayt. Melós hónapok után ez egy jó lehetőség, hogy találkozzunk barátokkal, kollégákkal.

Az elképzelés szerint egy földön elhelyezett, központi bázisállomás rádiójelekkel létesít majd kapcsolatot a hozzá épp legközelebb eső repülővel, amely aztán lézerek segítségével továbbítja az adatokat a flotta többi tagja felé. A vállalat szerint a lézeres jeltovábbítás területén is sikerült áttörést elérni, technológiája jelenleg ahogy a cég fogalmaz, "másodpercenként több tíz gigabites" adatátvitelre képes. Ahhoz persze, hogy a lézernyaláb megtalálja a szomszédos repülőket, egy hatékony célzórendszerre is szükség van - a közösségi oldal szerint fejlesztőinek éles teszt előtt álló megoldása egy tízcentes méretű területet képes tizenhat kilométeres távolságról eltalálni. A lézeres technológia később potenciálisan a földi állomásokkal való kommunikációra is alkalmas lehet, ezt azonban nagyban megnehezíthetik az aktuális légköri viszonyok. A repülők a lefedett területek számára rádiójelek segítségével biztosítanak majd internetkapcsolatot.

A Facebook, korábban netsemlegességi vitákat kiváltó Internet.org kezdeményezésének keretei között fejleszti méretes repülőit, a projektért egész pontosan a vállalat Connectivity Labs részlege felel. A cég repülőivel elsősorban azokat igyekszik majd kiszolgálni, akik online lefedettség szempontjából teljesen elszigetelt területeken élnek - ez a vállalat szerint nagyjából a bolygó teljes lakosságának 10 százaléka. Ezeken a térségeken az olyan hagyományos infrastruktúra, mint az optikai kábelek vagy adótornyok kiépítése nem oldható meg költséghatékonyan, az olcsó fenntartású automatizált repülők azonban élhető megoldásnak bizonyulhatnak, legalábbis amennyiben azok költségeit a vállalatnak sikerül megfelelően leszorítania.

A K8s annyira meghatározó technológia, hogy kis túlzással szinte az összes IT-szakemberre nézve karrier-releváns.

a címlapról

jogsértés

39

Bajban lehet az X az EU-ban

2024. július 12. 13:21

A Bizottság előzetes döntéshozatali eljárása szerint a közösségi platform működése több ponton is törvénysértő.