Közösségi ingázós szolgáltatás a Waze-Google-től
A napokban elindította a mindennapi ingázást könnyítésére szánt új szolgáltatásának zártkörű tesztelését a Waze. A Google által két éve felvásárolt cég hazai pályán, Izraelben kezdett a pilot programba, és bevallása szerint nem az Uberhez hasonló szolgáltatásoknak kíván versenytársat állítani.
A Google által két éve felvásárolt Waze közösségi térképszolgáltatás is beléphet a közösségi autómegosztás piacára. Mint kiderült, ennek előkészítése már aktívan zajlik, a cég Izraelben, Tel Aviv vonzáskörzetében elindította új szolgáltatása, a RideWith zártkörű bétatesztjét. A Waze azonban nem az Uber, a Lyft vagy a Wundercar konkurense akar lenni, a cég szóvivői több nagy nemzetközi lapnak is elmondták: egyáltalán nincs szó arról, hogy főállású RideWith-sofőrként valaki kizárólag abból megélhessen, a szolgáltatást ugyanis szándékosan ettől eltérően találták ki, a sharing economy eredeti elvei mentén.
A RideWith-et kizárólag az ingázás terheinek csökkentéséért indították el, a sofőrök pedig csak annyi pénzt kérhetnek el utasaiktól, amennyi üzemeltetés költségeit fedezi. Ezt a rendszer megadott indexek alapján számolja, a fizetés pedig csak hitelkártyával történhet, így szükség esetén utólag is könnyen ellenőrizhető és visszakövethető. Természetesen (hiszen mégiscsak üzletről van szó) a Google minden tranzakcióból leveszi a maga jutalékát, annak mértékéről a vállalat azonban még nem döntött (vagy legalábbis még nem akarja nyilvánosságra hozni). Radásul a szolgáltatásba további korlátot is iktattak, így valaki egy nap legfeljebb kétszer vállalhat közösségi fuvarozást, a limitet elérve már csak másnap tehet közzé újabb felhívást.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig
Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
Google-Uber háború jöhet?
A közösségi fuvarozásban legnagyobb sztárnak számító Uber taxis szolgáltatás tevékenységét számos állam illetékes szervei nem nézik jó szemmel (az egyre radikálisabb módszerekkel tiltakozó taxisokról nem is beszélve), mert a cég a jogi kiskapukat használja ki versenyelőnye megszerzéséhez. A Google eközben csendben dolgozik az alternatíva kifejlesztésén, amely (a cég reményei szerint) nem veti fel az Uber-féle jogi és morális kérdéseket. A keresőóriás önvezető autói már közel vannak az éles bevethetőséghez, és a vállalat ezt nem csak technológiai, hanem a sikerhez szintén nélkülözhetetlen jogi és közlekedésszabályozási oldalról is igyekszik elősegíteni. Térképszolgáltatása a legjobb a világon, az androidos mobileszközöket használók milliárdjai miatt pedig olyan elképesztően részletes adatbázist képes építeni a közlekedési szokásokról és útvonalakról (az anonimitás megőrzése mellett), ami egyedülálló előnyt jelent bármely lehetséges versenytárssal szemben.
A történetben ráadásul van egy kis csavar is, ugyanis a Google eddig mintegy negyedmilliárd dollárt fektetett az Uberbe a Google Ventures-ön keresztül, és bár erről nincs hivatalos információ, nehéz elképzelni, hogy nagyrészvényesként ne férne hozzá az Uber által begyűjtött, szintén hatalmas mennyiségű információhoz. A közösségi fuvarszervező eközben a keresőóriás térképszolgáltatását használja navigációs folyamatai alapjául, és bár igyekszik erősíteni saját kompetenciáit, nem kérdés, hogy egyelőre ki függ jobban kitől.