Így lett trójai faló a Facebook Messengere
Nem szükséges már Facebook-regisztráció a Messenger használatához, a felhasználó neve és telefonszáma is elég - legalábbis négy országban. A cég nem csak a csevegőappoknak üzen hadat, hanem egy új réteget is igyekszik felhasználóvá konvertálni.
Azokat célozza meg legutóbbi lépésével a Facebook, akik eddig nem voltak a Facebookon: már a közösségi oldalra való regisztráció nélkül is használható az önálló platformmá nőtt Messenger alkalmazás. Bár a lehetőség egyelőre még csak az Egyesült Államok, Kanada, Peru és Venezuela területén él, a jövőben fokozatosan terjed ki más országokra is. Azon felhasználók, akik nem rendelkeznek FB-regisztrációval és azt a jövőben sem tervezik egy ilyen létrehozását, pusztán név és telefonszám megadásával használhatják az alkalmazást.
Mindenki chatel, de nem mindenki Facebookozik
Az új felhasználó ismerősi listáját a Viber és más szolgáltatásokban megszokott módszerrel építi fel a Messenger. Az alkalmazás feltölti a telefonban tárolt kontaktlistát és megnézi, hogy azok közül ki érhető el már a Messenger hálózatán - a két halmaz metszete lesz az appból elérhető felhasználók listája. Ezzel a megközelítéssel a Facebook leveszi a kapcsolati háló felépítésének "terhét" a felhasználó válláról, ami egyúttal eltünteti a platform belépési küszöbét is, így fel tudja venni a versenyt az olyan alternatívák ellen, mint a Viber, a LINE, a Skype vagy a Telegram.
A hivatalos közleményekben ugyan nem jelenik meg egyértelműen, de a súgófájl alapján következtethetünk arra, hogy a Messengerben a felhasználóknak már nem kell visszaigazolniuk az ismeretséget (ahogyan például Viberben sem). Ha ez valóban így van, az elképesztően nagy váltás a Facebooknál, a közösségi hálózat ugyanis eddig a kölcsönös ismeretség elvén épült fel. Ennek fényében már érthető, hogy a Facebook miért igyekezett a Messenger leválasztásával - a két hálózat-építési felfogás nem kompatibilis, a chatapp számára pedig komoly növekedési korlátot jelentett a kétoldalú visszaigazolás kritériuma.
Csevegés - fontosabb, mint gondolnánk
A Facebook üzenetekre való fókuszálása és a Messenger platformmá hízása nem véletlen: Mary Meeker trendelemző szerint az üzenőappok a mobileszközök hajtóerejei, a tíz legnépszerűbb app közül már hat üzenőalkalmazás. Hamar szemet vetett erre a piacra a közösségi óriás is, és még tavaly akvirálta a piac legnépszerűbb szolgáltatásának számító WhatsAppot, mintegy 22 milliárd dollárnak megfelelő saját részvényért. A WhatsApp jelenleg havi 800 millió aktív felhasználóval rendelkezik, ezt az impozáns számot a Messenger is kezdi megközelíteni: a cég júniusban jelentette be a 700 millió aktív felhasználó átlépését.
Joggal merül fel a kérdés, hogy mi lesz a WhatsApp sorsa a Messenger mellett - találgatások szerint a két szolgáltatás a jövőben akár össze is fonódhat, amivel az kombinált felhasználó bázis már elképesztően nagy elérést nyújtana. Mások szerint azonban a két appot teljesen más területekre szánja az óriás: míg a végtelenül egyszerű WhatsApp leginkább Ázsia, Dél-Amerika és Európa területén a legnépszerűbb, a kiterjedtebb funkciókat kínáló Messenger amerikai elérésben erős.
A Gitlab mint DevSecOps platform (x)
Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.