Robbanás előtt a viselhető eszközök piaca
Az okosórák terén a gyártók sok tekintetben még mindig sötétben tapogatóznak, a piac azonban ennek dacára rendkívül tempós növekedés előtt áll: elemzők szerint a viselhető eszközök "nagy éve" már jövőre elérkezhet, amelyre az Apple Watch erős rajtja is rátesz egy lapáttal.
Robbanás előtt áll az viselhető eszközök piaca - a gyártók azonban még mindig nem tudják, pontosan merre kellene tartaniuk a formailag egyre inkább kiforrott, funkció terén azonban még mindig kérdőjelekbe ütköző eszközök területén. A viselhető eszközök piacán ennek megfelelően jelenleg azok a gyártók viszik a zászlót, amelyek a funkció kérdésére már a kezdeti szakaszban lényegre törő választ adtak: fitnesz.
Jól indít a tőzsdén a Fitbit
A terület éllovasa, a Fitbit éppen most vonult tőzsdére. A cég részvényei 20 dollárról rajtoltak, majd a vállalat IPO-ját követő második napot már 32 dolláron és 50 centen zárták. A viselhető eszközök piacán (az okosórákat is beleértve) a Fitbit jelenleg jókora előnnyel vezeti a mezőnyt, a vállalat tavaly összesen 10,9 millió terméket értékesített, idén pedig már az első negyedévben 3,9 eladott eszközön volt túl. A vállalat mintegy 731,4 millió dollárt gyűjtött az IPO-val, ami különösen annak fényében figyelemre méltó, hogy eleinte 100 millió dollár környékén tervezett - a céget jelenleg a befektetők 4,1 milliárd dollárra értékelik. A tőzsde egyelőre tehát bátran fogad arra, hogy a láthatáron már dübörgő Apple Watch mellett marad a piacon hely más szereplőknek is.
Ünnepi mix a bértranszparenciától a kódoló vezetőkig Négy IT karrierrel kapcsolatos, érdekes témát csomagoltunk a karácsonyfa alá.
A Fortune szerint a tőzsdére vonulás lényegében nem változat majd a vállalat tervein, az tovább bővíti majd kiterjedt kutatórészlegét és idén mintegy 150 millió dollárt költ kutatás-fejlesztésre. Ez utóbbi kiemelten fontos szerepet játszik benne, hogy a cég képes legyen megkülönböztetni magát a konkurenciától, legyen szó az ugyancsak a sport területére specializálódott Jawbone vagy Garmin termékeiről vagy épp az olyan általánosabb felhasználásra szánt eszközökről mint az Android Wearrel szerelt okosórák vagy a hatalmas lendülettel debütált Apple Watch.
Apple Watch - berobbant.
A vállalatnak úgy néz ki jól beválnak a feszített tempójú fejlesztések, jó ideje stabilan vezeti a piacot - legalábbis eddig. Az Apple nemrég megjelent okosórájából ugyanis a Reuters értesülései szerint június közepéig mintegy 2,8 millió darabot adott el, az áprilisi rajt óta. Amennyiben a számok helyesnek bizonyulnak, az azt jelenti, hogy a cupertinói cég, mindössze három hónap alatt a gyártók zömét máris megelőzte, és a Xiaomival fej-fej mellett haladva a második helyre zárkózott fel eladási darabszámban. A kínai gyártó egyébként szintén irgalmatlan tempót diktál: bár maga is csak tavaly lépett be a viselhető eszközök piacára, 2015 első negyedévében már ezüstérmes volt a piacon. A két gyártó azért nem egy kategóriában versenyez: a Xiaomi a volument hiperolcsó, 13 dolláros árral érte el, ehhez képest az Apple Watch legolcsóbb verziója is sok száz dollárba kerül.
Vége az olcsó okoskarperecek egyeduralmának?
Az eddigi "wearable-trend" az olcsó, egyszerű eszközöknek, illetve a sportkütyüknek kedvezett: a Fitbit termékeinek ára nagyjából száz-kétszáz dollár környékén mozog, de a gyártó zászlóshajója, a Surge sem haladja meg a 250 dollárt. A Xiaomi egészen extrém árazással támadta meg a piacot, Mi Band nevű termékét tavaly mindössze 13 dollárért adta ki. Bár a kütyü csak a legalapvetőbb funkcionalitást kínálja, ilyen áron az elég volt, hogy a céget dobogós helyre vigye.
Ennek fényében még kiemelkedőbb az Apple Watch teljesítménye, amelynél a legolcsóbb modell is 350 dollárról indul, ráadásul potenciális vásárlói is az iPhone-tulajdonosokra korlátozódnak - az Apple erős brandje és a szoros iPhone-integráció ugyanakkor rendkívüli lendületet adott az eszköznek. Az androidos oldalon nem mondható el ugyanez, a piacon jelenleg negyedik helyen kullogó Samsung az első negyedévben mindössze 600 ezer eszközt értékesített, pedig a cég rendelkezik a rivális gyártók között a legszélesebb okosóra-portfolóióval.
A wearable-piac egyre határozottabban bontogatja a szárnyait, az azonban határozottan kimondható, hogy (a dedikált sporteszközökön túl) egyelőre nincs az a határozott irányvonal vagy olyan kulcsfunkció, "killer feature" amely igazán létjogosultságot adna a viselhető eszközöknek. Szerencsére a korai időszakok otromba termékeit már kifejezetten mutatós modellek váltották fel, a próbálkozások ellenére egyik gyártónak sem sikerült választ adnia a legfontosabb kérdésre: miért érdemes okosórát vásárolni? Ez alól pedig az Apple sem kivétel, az értesítéseken, illetve megszokott funkciókon kívül a vállalat okosórája sem kínál különösebben izgalmas funkciókat.
A csuklóra szíjazott értesítési sáv koncepciója mégis úgy tűnik, egyre többek tetszését nyeri el. Az IDC előrejelzése szerint a nyitott rendszert futtató (külső fejlesztők által is megcélozható) viselhető eszközök 2016-ban átveszik a vezetést az olcsóbb, jellemzően sportkiegészítőként hirdetett készülékektől - de utóbbiak is folytatják a masszív növekedést, a 2014-es 22,1 millió darabhoz képest az elemzőcég várakozásai szerint 2015-ben összesen mintegy 39 millió kel majd el. A várt növekedés ugyanakkor az "okosabb" órák esetében még tempósabb, azok eladásai a tavalyi 4,2 millió darabról idén nem kevesebb mint 33,1 millióra hízhatnak.
Az mindenesetre egyre biztosabbnak tűnik, hogy idén az Apple lesz az okosórás piac nyertese, egyes elemzők szerint jelen negyedévben a vállalat terméke tarolhatja le viselhető eszközök teljes palettájára vonatkozó eladások 53 százalékát. Miután a funkciópalettát tekintve nincs lényeges eltérés a Apple Watch és az Android Weart futtató okosórák között, úgy látszik, a piac első komolyabb hullámai a megjelenésre és az erős brandre támaszkodnak majd. Ez a trend megerősíti, hogy a viselhető eszközök legalább annyira divatcikkek, mint technológiai kiegészítők - ezt a gyártóknak a jövőben érdemes lesz különösen észben tartani.