Szerző: Dömös Zsuzsanna

2015. június 15. 14:30

Videó streaming szolgáltatást indít Kínában az Alibaba

A kínai piacon eddig nem igazán jellemző, fizetős modellen alapuló videó streaming szolgáltatást indít Kínában az Alibaba. Az e-kereskedelmi óriásnak ez az első komolyabb lépése afelé, hogy az interneten már tartalommal is kereskedjen.

Saját videó streaming szolgáltatással lép be az ígéretes kínai online videó piacra az Alibaba. Az e-kereskedelmi óriás Tmall Box Office (TBO) névre keresztelt szolgáltatása két hónapon belül indul el Kínában, célja pedig nem más, mint hogy olyan elterjedt legyen a kínai nappalikban, mint Amerikában az HBO, vagy a Netflix. A szolgáltatás az Alibaba saját set-top boxán és okostévéken keresztül lesz elérhető.

Amerika példáját veszi alapul az Alibaba

Az e-kereskedelmi óriás az új szolgáltatást a kínai piacra még nem jellemző, fizetős modell formájában tervezi elindítani - a kínált tartalmak 90 százaléka pénzért, 10 százalék pedig ingyenesen is megtekinthető lesz, a havi előfizetési rendszer mellett pedig műsoronként is lehet fizetni. A kínálatot külső forgalmazóktól vásárolt és saját készítésű tartalmak alkotják majd, a külföldi műsorok mellett pedig nagy hangsúlyt kapnak a kínai sorozatok és filmek is. A legnagyobb nehézséget az jelentheti, hogy a kínai streaming piac meglehetősen töredezett, és emellett rendkívül kompetitív a tartalmakért vívott harcnak köszönhetően - a javarészt ingyenes tartalmakat ajánló konkurensek kínálatában több exkluzív és prémium műsor is elérhető, ami kizárólagosan csak az adott szolgáltatás joga.

Az Alibaba ezért több, ismert kínai producerrel is megállapodott, illetve 16,5 százalék részesedést vásárolt tavaly a legnagyobb kínai videóplatformot birtokló Youku Tudou Inc. (YTI) cégből, akik ebben a hónapban a Disney/Marvellel kötöttek üzletet tartalmaik népszerűsítésében - a Youku Tudou videómegosztó a YouTube után a második legnagyobb online videós oldalnak számít. A harcot élezi, hogy a külföldi filmszakma erőteljesen próbál a kínai piachoz közeledni, a benne rejlő potenciál miatt: a kínai piac négyszer akkora mint Észak-Amerika, és kétszer annyi az internetezők száma, mint egész Amerikában.Többek közt ezért tervezi a Netflix is, hogy a közeljövőben belépjen a piacra.

Az Amerikában már bevált modell az Alibaba bevételét is jócskán növelheti, mely már most is négyszerese a Netflix bevételének - az e-kereskedelmi óriás a tavalyi évet mintegy 4 milliárd dolláros bevétellel zárta, míg a Netflix év végi bevétele 1,3 milliárd dollár volt.

A K8s annyira meghatározó technológia, hogy kis túlzással szinte az összes IT-szakemberre nézve karrier-releváns.

a címlapról