:

Szerzők: Hlács Ferenc, Dömös Zsuzsanna

2015. június 8. 11:40

Új játékgépek és visszatérítési szabályzat a Valve-tól

A játékosoknak kedvező, ám a fejlesztőket megosztó új visszatérítési szabályzatot, illetve az első két, hivatalos Steam Machine-t is bejelentette a Valve. Az ősszel érkező készülékek népszerűségében kritikus szerepe lesz a Steam OS támogatottságának a fejlesztők részéről, maga a hardver egyelőre nem kínál jelentős pluszt egy saját építésű géphez képest.

Ősszel érkeznek a Steam Machine-ok

Hosszú, jó néhány csúszással megtűzdelt várakozás után úgy tűnik, a nappaliba vágyódó PC-játékosok idén végre rátehetik a kezüket az első Steam Machine gépekre. A kompakt, játékosoknak szánt számítógépek mellett a Valve Steam Controllerre és az idei GDC-n leleplezett Steam Link is feltűnt a vállalat weboldalán sőt, utóbbi kettő már előrendelhető - a két PC megjelenési idejét a cég október 16-ra tűzte ki.

Noha Steam Machine néven emlegetett eszközöket már több gyártó, például az Alienware vagy az ASUS felhozatalában is láthattunk, ezek a készülékek még Windowszal felszerelve kerültek piacra, nem pedig a Valve Linux-alapú Steam OS-ével. Biztató jel ugyanakkor, hogy a cég weboldalán frissen megjelent eszközök egyikén már jól látható helyen virít a Steam jól ismert logója - igaz, expliciten egyelőre a Valve nem ír róla, hogy a készülékek a játékosoknak szánt rendszerrel érkeznének. Az eszközök listája egyelőre nem túl hosszú, a leendő vásárlók egy Alienware és egy Syber gép közül választhatnak.

Az Alienware lecsapott sarkú fekete készülékéről mindössze annyit tudni, hogy egy 2 gigabájt GDDR5 memóriával szerelt Nvidia GeForce GTX GPU-t és Intel Core processzort kap. Az eszköz külsőre egyébként gyakorlatilag teljesen megegyezik az Alienware Alpha modellel: a vállalat egy ideje már elérhető, nappaliba szánt PC-je többféle konfigurációban is megrendelhető, Haswell generációs Core i3, i5 vagy i7 processzorral, 4-8 gigabájt RAM-mal és Nvidia GeForce GTX 860M GPU-val - utóbbinál fontos megjegyezni, hogy notebookokba szánt GPU-ról van szó, erre vélhetően az eszköz kis mérete miatt volt szükség. A gép különböző konfigurációinak ára 500 és 850 dollár között mozog. A "hivatalos" Alienware Steam Machine adatai persze eltérhetnek a fentiektől, nem lenne meglepő azonban, ha a vállalat már létező hardverét vonná be a Steam OS alá.

A Syber eszközét taglaló szakasz még ennél is szűkszavúbb, egyetlen konkrétumot közölt termékével kapcsolatban, mégpedig hogy az akár Nvidia GeForce GTX 980 grafikával is megvásárolható lesz. A gyártó saját weboldalán ugyanakkor már nem spórol a specifikációkkal: összesen három modellt sorol fel, ezek az azonos házban érkező Steam Machine I, P és X.

A palettát nyitó, 500 dolláros Steam Machine I-ben egy Intel core i3-4160 processzor található, továbá egy 500 gigabájtos merevlemez, 4 gigabájt DDR3 RAM, és GeForce GTX 750 grafika, 1 gigabájt GDDR5 memóriával. A következő, P modellbe már Intel Core i5-4460 lapka került, a tárhely és a RAM is duplájára nőtt, GPU-ból pedig egy 2 gigabájt GDDR5 memóriával szerelt GeForce GTX 960 jutott bele. A komolyabb vasért 730 dollárt kér el a cég. A portfólió csúcsát az 1420 dolláros Steam Machine X képviseli, Core i7-4790 processzorral, 1 terabájt tárhellyel, 16 gigabájt DDR3 RAM-mal és egy GeForce GTX 980 GPU-val, amelyhez 4 gigabájt GDDR5 memória párosul. A már előrendelhető  gépek egyébként a vállalat szerint a kompakt kialakítás dacára teljes mértékben tuningolhatók lesznek, szabványos, boltban megvásárolható alkatrészekkel.

A Gitlab mint DevSecOps platform (x)

Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

Az Alienware masináihoz Steam Controller is jár majd, amely egyébként már magában is előrendelhető a Valve-tól, 55 dolláros áron. Az eszköz végleges verziójára, a képek alapján a két kerek érintőpad mellett, jobb oldalán négy gomb, (XYAB) balra pedig egy analóg kar került. A Steam Linkre már szintén leadhatók a rendelések, a tenyérnyi eszközzel a Steamet futtató számítógépekről az otthoni hálózaton lévő tévékre streamelhetünk a játékokat.

A ZDNet szerint a Steam Machine-ok listája novemberben tovább bővül majd, így lesz miből választani a karácsonyfa alá - ugyanakkor tavaly is kaptunk már hasonló ígéreteket. Akkor sem érdemes rögtön ostromzár alá venni a boltokat, ha a cég beváltja ígéreteit: bár a PC-s játék koncepciója a nappaliban sokak számára igen vonzó, kiváltképp egy kifejezetten játékokhoz fejlesztett operációs rendszerrel, a Steam OS-nek még hosszú utat kell bejárnia, mire a gamerek végső búcsút inthetnek a Windowsnak.

Ahogy a The Verge is rámutat, a tíz legnépszerűbb, Steamen megvásárolható játékból egyetlen érhető el Steam OS-en, de a listát az legkedveltebb 50-re bővítve is csak 13 címet találunk, amely kompatibilis a Linuxra épülő rendszerrel. Hogy az arányok év végéig jelentősen változnának valószínűtlen, jó eséllyel mondhatjuk tehát, hogy még a Steam Machine vásárlók is legalább másodlagos rendszerként telepítenek majd Windowst készülékeikre. Mindezek fényében a Valve üdvöskéit nem sok minden különbözteti meg a hagyományos PC-ktől, legfeljebb a kisméretű ház és a csendes működés lehet, amiben pluszt tudnak nyújtani. Ha a cég szándékai a területen továbbra is komolyak, ideje gőzerővel elkezdenie platformja népszerűsítését - ezt érdemes megvárni, mielőtt fejest ugranánk a vásárlásba.

Két óra ingyen játék?

A Steam Machine-ok megszellőztetésével együtt frissült a Steam visszatérítési szabályzata is: a felhasználók már bármilyen indokkal igényelhetik a vásárolt tartalom árának visszatérítését, ennek csupán két feltétele van. Az egyik, hogy a vásárlástól számítva kevesebb, mint 14 nap telt el, a másik, hogy a játékidő nem lépi túl a két órát. Ez érvényes bármilyen tartalom esetén, legyen az játék, csomag, előrendelés, DLC, játékbeli tartalom, vagy akár steam pénztárcás vásárlás - kivételt képeznek azonban a mozifilmek és ajándékok, illetve elveszti a visszatérítési jogot az a felhasználó, akit tiltott a Steam Anti-Cheat rendszere. Szintén kivételt jelentenek az olyan kiegészítők, amelyek nem visszafordíthatóak/eltávolíthatóak. Az igénylés a Steam Helpen keresztül adható le, a visszakapott összeg a Steam pénztárcába, vagy a választott fizetési megoldással kerül vissza a játékos zsebébe.

A Qwiboo fejlesztőcsapat eladásai megsínylették az új szabályozást (kép: Qwiboo)

A Gitlab mint DevSecOps platform (x)

Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

A Gitlab mint DevSecOps platform (x) Gyere el Radovan Baćović (Gitlab, Data Engineer) előadására a november 7-i DevOps Natives meetupon.

Bár korábban már röppentek fel álhírek a Steam eddigi szabályzatának félreértelmezése okán, a Steam idáig meglehetősen szigorúan kezelte a kérdést, és csak különleges indoklással fizetett vissza pénzt a felhasználóknak - azt is csak nagyon ritkán. A Valve makacsságát mutatja, hogy más játékos szolgáltatások már jóval előbb rendelkeztek visszatérítési szabályzattal, így a Good Old Games és az EA Originje is,  bár utóbbi csak 24 órás keret ad visszatérítéskor a játék elindítása után. A játékosok számára azért jó a Valve szerint, mert így tesztelhetik a sokszor borsos árú darabokat és ezzel elkerülhető pár kellemetlen szituáció, mint a nem megfelelő gépigény, illetve a téves vásárlás. Sokak szerint a fejlesztők számára is ösztönzően hathat, hogy olyan darabokat adjanak ki, amelyeket nem unnak el két óra alatt a játékosok - ez megszaporíthatja a későbbiekben a korai hozzáférésű kiadásokat is.

Már most visszaélnek vele a felhasználók

Bár sokan hangsúlyozzák a visszatérítés előnyeit, a fejlesztők azonban nehezen hunynak szemet a hátrányok felett, elsősorban a két játékórás korlátot kritizálják a kisebb indie csapatok. Az olyan nagy címek esetében, mint a Witcher 3, ez értelemszerűen kevéssé problémás, az időkeret pont elég rá, hogy a játékos eldöntse, tetszik-e az adott szoftver, illetve hogyan fut a gépén. A rövidebb, egy nekifutással végigjátszható játékok esetében viszont (mint például a Dear Esther, a Gone Home, vagy az egyes Telltale epizódok) visszaélésre ad lehetőséget - végigjátszásuk után akár rögtön visszatérítést igényelhet a felhasználó, hiszen sokuknál erre két óra bőven elég. A Beyond Gravity játék fejlesztői ennek nyomatékosítására napvilágra is hozták friss statisztikáikat: a három nap alatt eladott 18 játéknak majdnem 70 százalékát, 13 darabot "váltottak vissza" a játékosok, ami meglehetősen rontja az eladási eredményeket, és természetesen a bevételeket.

Az új szabályzat ezenkívül még számos kiskaput nyit meg: sokan attól tartanak, hogy a kalózok így előbb tehetik rá kezüket a teljes kiadásokra, illetve sokan a leárazások során is élelmesen járnak el. Ha valaki teljes áron vásárolt meg egy játékot, nem sejtve azt, hogy az másnap, vagy pár nappal rá esetleg leárazásra kerül, elméletben van rá lehetősége, hogy a teljes áron megvásárolt játékért visszakérje pénzét, majd azt újravásárolja akciós áron.

November 25-26-án 6 alkalmas K8s security és 10 alkalmas, a Go és a cloud native szoftverfejlesztés alapjaiba bevezető képzéseket indítunk. Az élő képzések órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek. November 8-ig early bird kedvezménnyel!

a címlapról